CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybörjare som behöver "Spa for Dummies"  (läst 5922 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrSmith

Nybörjare som behöver "Spa for Dummies"
« skrivet: juli 08, 2013, 10:34:00:00 »
Har i veckan tillträtt ett fritidshus på västkusten. Lyckan är stor!

Detta innebär också att vi är nyblivna spa-ägare, LA Spa och modellen tror jag heter San Juan. Enda instruktionen vi fick var "jag har bytt vatten idag, efter varje bad brukar jag lägga i två sådana här (klortabletter)".

Så hur sköter jag detta? Vad gör man före och efter man badat? Något som ska göras regelbundet?

All hjälp mottages med tacksamhet!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybörjare som behöver "Spa for Dummies"
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2013, 12:46:48:48 »
Alkalinititet, pH och klorhalt skall ligga rätt för att det skall bli bra. (Gärna kalkhalten också)
Om du kör med klor så behöver du alltså köpa alkaplus, pH Plus och klor.
Jag brukar klorera efter varje bad, och om badet inte används minst 2 kloreringar/vecka, varav en skall vara en chockklorering.
Filtret skall rengöras med ca 14 dagars mellanrum. (Fast det sköter jag inte så bra...)
Vattenbyte ca 4 ggr/år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MrSmith

SV: Nybörjare som behöver "Spa for Dummies"
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2013, 14:17:19:19 »
Filtret, är det tygpåsarna?

Chockklorering?

Utloggad tomste

SV: Nybörjare som behöver "Spa for Dummies"
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2014, 16:34:26:26 »
Hej. Har just köpt ett LA Spa San Juan.
Filtret är de tre "tygpåsarna" som sitter i filterhållaren vid fotänden på liggdelen.
Dessa ska du ta ur var 14:e dag och tvätta i maskin på skontvätt.

LA Spa San Juan

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Nybörjare som behöver "Spa for Dummies"
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2014, 21:36:50:50 »
Chockklorering?

Chockklorering gör man när man fyller nytt vatten samt ungefär en gång i veckan.
Om man tänker använda klor vill säga.. det finns ju andra varianter som man kan använda
i fall att man är överkänslig mot klor eller av någon annan anledning inte vill använda klor.

När det gäller klor brukar man använda klor granulat eller snabbupplösliga tabletter till chockklorering. Chockklorering höjer även ph värdet.
Det bör stå på förpackningen hur mycket klor du ska ha till antalet liter som ditt spa rymmer.

Mellan dessa chockkloreringar använder man antingen tabletter som man lägger i breddavloppet, eller tar halva mängden granulat (en tesked per person och badtillfälle) verkar vara ett ganska bra mått.
Man bör inte använda en flytande klor dispenser då jag läst att nackkuddarna samt lockets insida kan ta skada (blekas).

Och det är inga stora mängder man ska ha jag har drygt 10g granulat till en chockklorering
Det är drygt ett kaffemått har jag kommit fram till  O0
 
Sen mäter man (någon gång per vecka) ph och klor samt även alkanitet det finns speciella medel för att höja och sänka om det skulle behövas.  ::)

Lycka till  <sol>
« Senast ändrad: januari 16, 2014, 21:42:15:15 av jokers »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybörjare som behöver "Spa for Dummies"
« Svar #5 skrivet: januari 17, 2014, 07:37:30:30 »
Kloreringen sänker i alla fall mitt pH-värde.
Vet inte vad du använder för klor, men jag behöver ALDRIG använda sänk ph, bara höj pH.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Nybörjare som behöver "Spa for Dummies"
« Svar #6 skrivet: januari 17, 2014, 09:38:24:24 »
Det är ju skillnad på klor & klor...
Granulat/dagsklor (eller snabbklor som det även kallas ibland) som man vanligen använder när man chockklorerar höjer ph,
veckoklor (=långsamt klor) däremot sänker ph och det verkar stämma för mig i alla fall  <hmm>

Varvar man dessa dvs. chockklorerar samt har veckoklor behöver man oftast inte använda något ph reglerande alls...

Finns även att läsa om på nätet tex. här:
http://www.pahlen.se/poolguiden/rutiner-vattenvard/


Utloggad Erica

SV: Nybörjare som behöver "Spa for Dummies"
« Svar #7 skrivet: januari 17, 2014, 09:49:15:15 »
Jo olika klor ger ju olika effekt på oH-värdet. Flytande klor (natriumhypoklorit) höjer pH ganska avsevärt och måste "mothållas" med pH-sänkande medel, t.ex. saltsyra. Men sedan är det där med pH ju också beroende av vad du har för vatten till att börja med. Brunnsvatten kan ju i vissa delar av landet vara rejält surt, på andra håll är det inte alls så. Kommunalt vatten brukar behandlas med CO2 om pH är lågt, man brukar inte vilja släppa ut surt vatten i ledningarna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag