CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?  (läst 10892 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David_W

Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« skrivet: juli 29, 2010, 12:13:03:03 »
Hej SpaForum!



Jag och flickvännen är fruktansvärt sugna på att uppgradera vår småäckliga vedeldade badtunna vid sommarhuset till ett riktigt spabad. Problemet är att stugan inte är ansluten till elnätet, vi använder oss istället av ett elverk vilket väl täcker vårt behov under den tid vi är i huset. Elverket är av äldre modell, har både en- och trefas och ger, om jag minns rätt, 4000 W på enfas. Jag är väldigt mycket av rookie på det här med spabad och tänkte höra med er experter, är det praktiskt möjligt att köra ett spabad utan anslutning till elnätet?

Är det någon som har egna erfarenheter? Jag är inte främmande för att investera i ett kraftigare elverk om det skulle vara nödvändigt men kanske är det faktum att badet står utan ström under vintern det största problemet? Går det så att säga, att ställa av spaet under vintern? Blåsa ur vattnet eller fylla systemet med glykol eller liknande? Har ni några förslag, tankar, lösningar?


Men skynda er för jag och Jessica är badsugna!  <love>  O0

// David


Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2010, 12:29:56:56 »
Att fylla karet med frostskydd är nog ingen bra ide (om det inte är sprit i så fall  >:D  ).

Utan att kunna marknaden så anser jag att det borde finnas SPA bad som går att tömma helt på allt vatten. Det handlar ju oftast bara om att se till att alla ställen som är en lågpunkt även är dränerade (via t.ex jetmunstycken).

Så är iaf vårt vanliga  bubbelbadkar konstruerat så det måste ju gå även med SPA'n.


Det som jag ser som problem med att köra karet på ett elverk är uppvärmningen och reningen.

Naturigtvis går det att koppla in en vedkamin på något sätt men utan det blir det svårt att värma karet inför baden. Det tar ju en stund att värma vattnet och då måste elverket driva cirkulationspumpen och karets elpatron.

Även reningen blir ett problem eftersom den kräver att cikulationspumpen går för att fungera. När ni inte är där så sker ingen rening och om vattnet finns kvar i karet så kommer det nog se ut som spenat efter en vecka eller två.



Frågan är om det inte är bättre att uppgradera tunna till en mer underhållsfri tunna i plast, aluminium eller rostfritt stål. Då kan man ju gå på med "riktiga" grejer för att rengöra tunnan om den blir geggig. Om ni inte vill tömma tunnan efter varje bad så kanske det skulle gå att löra en 12V pump och ett enklare filter för att hålla rent när ni inte är där. 12V pumpen kan kanske gå på timer och kanske rena 2h per dag eller något liknande

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2010, 14:19:16:16 »
Kan nog bara hålla med Utopiazz att det inte verkar vara någon bra idé att köra ett spabad konstruerat för kontinuerlig elförsörjning på ett temporärt elverk som inte är igång hela tiden. I vissa fall är det lika bra att tvingas konstatera att de önskemål man har inte alltid kan tillfredsställas.

I er situation hade jag nog satsat på att göra er badtunna till en så häftig upplevelse som möjligt med en bra miljö runt omkring, etc. och acceptera att det är ett "naturvänligt" sätt att bada på.

/Z

Utloggad David_W

SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2010, 16:00:33:33 »
Att fylla karet med frostskydd är nog ingen bra ide (om det inte är sprit i så fall  >:D  ).

Utan att kunna marknaden så anser jag att det borde finnas SPA bad som går att tömma helt på allt vatten. Det handlar ju oftast bara om att se till att alla ställen som är en lågpunkt även är dränerade (via t.ex jetmunstycken).

Så är iaf vårt vanliga  bubbelbadkar konstruerat så det måste ju gå även med SPA'n.


Det som jag ser som problem med att köra karet på ett elverk är uppvärmningen och reningen.

Naturigtvis går det att koppla in en vedkamin på något sätt men utan det blir det svårt att värma karet inför baden. Det tar ju en stund att värma vattnet och då måste elverket driva cirkulationspumpen och karets elpatron.

Även reningen blir ett problem eftersom den kräver att cikulationspumpen går för att fungera. När ni inte är där så sker ingen rening och om vattnet finns kvar i karet så kommer det nog se ut som spenat efter en vecka eller två.



Frågan är om det inte är bättre att uppgradera tunna till en mer underhållsfri tunna i plast, aluminium eller rostfritt stål. Då kan man ju gå på med "riktiga" grejer för att rengöra tunnan om den blir geggig. Om ni inte vill tömma tunnan efter varje bad så kanske det skulle gå att löra en 12V pump och ett enklare filter för att hålla rent när ni inte är där. 12V pumpen kan kanske gå på timer och kanske rena 2h per dag eller något liknande

Hej utopiazz!

Jo, att fylla karet med sprit över vintern låter ju långt mer attraktivt. Kanske kan vi bjuda in SpaForum på fest varje vår där ni hjälper oss tömma karet?? Medtag egen Grappo.  ;D

Jag är egentligen övertygad om att det skulle gå att lösa, hyfsat, med inköp av erforderliga batterier och solpaneler men det är möjligt att det medför alltför mycket krångel för att det skall vara värt det. Vet att det finns medlemmar här som är mycket kunniga när det gäller el, och det vore intressant att höra deras teoretiska resonemang kring hur man skulle kunna ordna det med inköp av utrustning.

Hur mycket ström drar era bad när de inte används och bara står på rening?


// David

Utloggad David_W

SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2010, 16:22:25:25 »
Kan nog bara hålla med Utopiazz att det inte verkar vara någon bra idé att köra ett spabad konstruerat för kontinuerlig elförsörjning på ett temporärt elverk som inte är igång hela tiden. I vissa fall är det lika bra att tvingas konstatera att de önskemål man har inte alltid kan tillfredsställas.

I er situation hade jag nog satsat på att göra er badtunna till en så häftig upplevelse som möjligt med en bra miljö runt omkring, etc. och acceptera att det är ett "naturvänligt" sätt att bada på.

/Z

Tjena Ziggy.

Jag är väl dessvärre typen som automatiskt ger mig fan på att bevisa att folk har fel när de säger att någonting inte går. Ibland är det en positiv egenskap, ibland en negativ.

Den gamla trätunnan kommer helt oavsett kasseras. Vi upplever båda att den är lite ofräsch och kommer väl förmodligen, om inte spadrömmarna infrias, köpa en med insats av plast eller aluminium. Jag är dock ganska trött på att stå och trixa för att få till en riktigt bra temperatur och min rygg hade verkligen behövt de där massagestrålarna.


// David

Utloggad utopiazz

SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2010, 20:47:20:20 »
En viktig fråga i sammanhanget. Hur länge är ni där varje gång och hur är tillgången till vatten? Om ni bara är där över helgen så gäller det att få upp tempen snabbt i karet och om det då är källvatten med nära fryspunkt så kan det bli jobbigt. Är ni däremot där längre perioder så kan ni ju faktiskt tömma karet om tillgången till vatten är god.


Lite resonemang runt det hela.
De flesta cirkulationspumpar i spabaden drar runt 0,1-0,2kWh men då cirkulerar vattnet rätt många gånger genom filtret. En del kar ligger så högt som 0,5kWh så det gäller nog att kolla detta ordentligt.

Sen gäller det att hitta en inverter (12V el. 24V till 220V) för att driva cirkulationspumpen med om nu strömmen ska komma från batterier och solpaneler. Plus naturligtvis timer, batterier och solpaneler. En gissning är att det drar iväg med bortåt 20kkr för denna del.

Ett annat alternativ är naturligtvis måååånga batterier som ni laddar med elaggregatet innan ni åker.



Utloggad David_W

SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2010, 21:46:37:37 »
En viktig fråga i sammanhanget. Hur länge är ni där varje gång och hur är tillgången till vatten? Om ni bara är där över helgen så gäller det att få upp tempen snabbt i karet och om det då är källvatten med nära fryspunkt så kan det bli jobbigt. Är ni däremot där längre perioder så kan ni ju faktiskt tömma karet om tillgången till vatten är god.


Lite resonemang runt det hela.
De flesta cirkulationspumpar i spabaden drar runt 0,1-0,2kWh men då cirkulerar vattnet rätt många gånger genom filtret. En del kar ligger så högt som 0,5kWh så det gäller nog att kolla detta ordentligt.

Sen gäller det att hitta en inverter (12V el. 24V till 220V) för att driva cirkulationspumpen med om nu strömmen ska komma från batterier och solpaneler. Plus naturligtvis timer, batterier och solpaneler. En gissning är att det drar iväg med bortåt 20kkr för denna del.

Ett annat alternativ är naturligtvis måååånga batterier som ni laddar med elaggregatet innan ni åker.




Vi är där varje långhelg, två eller tre veckor vid jul och fem veckor på sommaren men vi är nog mer än nöjda om vi skulle kunna köra spaet kontinuerligt och intensivt under sommarveckorna plus tiden vid jul och ställa av det därimellan. Jag har en traktor och skulle relativt smidigt kunna lyfta in badet i det varmisolerade garaget över vintern men vet egentligen inte om det garanterat är plusgrader där.  :-\

Vattnet är nog inget problem, vi har egen brunn och en större bäck på ägorna.

Men, med ledning av dina uppgifter, nog borde det gå att köra via elverket medan vi bubblar och sedan via batterier och solpaneler medan det bara står på rening under dessa korta perioder?

Det här skall jag fixa, kosta vad det kosta vill.


// David


Utloggad utopiazz

SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2010, 23:28:11:11 »
Om du fixar karets viloperioder så är problemet "bara" uppvärmningen. Nu vet jag inte vilken storlek ni tänkt er på det nya men oavsett om det rymmer 500l eller 1000l såtar det ett tag att värma med en 4kw generator. Vilken tid det tar beror ju på hur mycket tempen behöver höjas men räkna med att det tar ett tag.

Vill du räkna så åtgår det 4,17 kJ=1,16 Wh att höja en liter vatten en grad. Då är inte hänsyn taget till att en del av energin faktiskt kommer att försvinna upp i luften under värmningen men det är svårt att uppskatta.

Säg att karet är på 1000l och det har en temperatur på 15grC när du börjar. Om målet är 35grC så ger det att du måste höja tempen 20grC.
20grC * 1000l vatten * 1,16Wh = 23200Wh. Om du tillför 4kW i timmen så kommer det ta runt 6h att värma upp vattnet (i den bästa av världar)

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2010, 17:24:29:29 »
Yo David!

Respekt... man skall aldrig ge upp om man tror stenhårt på något. Min utgångspunkt är att ett spa skall vara en njutningsfull upplevelse och måste vara så bekymmersfri som möjligt, i annat fall har liksom hela poängen med ett spa gått förlorad. Att behöva oroa sig för batterier som laddar ur, eller om det är tillräckligt mycket sol för att hålla systemet igång är för mig inte den avkoppling jag eftersträvar med mitt spa. Men vi är ju alla olika och för en del är intrimmning och skötsel rena nöjet...

En sak som du definitivt ändå bör tänka på är att om det blir riktigt kallt under vintern och du inte är på plats så riskerar du att badet fryser och då måste du kallt räkna med att pumpar, kopplingar, rör etc. måste bytas ut helt eller delvis. Att förlita sig på batterier eller solpaneler skulle i varje fall inte få mig att sova gott om nätterna.

/Z

Utloggad Erica

SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2010, 20:05:32:32 »
Eftersom det finns tillgång till elström när generatorn körs borde det gå att ha en liten luftkompressor och blåsa ut vattnet ur ledningar och pumpar inför vintern. Några bekanta till oss kör alltid den metoden för att tömma sin sommarstugas vattenrör från allt vatten inför vinterstängningen.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2010, 09:55:33:33 »
Jag har, av andra skäl, velat tömma ur ALLT vatten i pumpar, rör etc. Jag frågade min säljare hur man gör och han menar att det är i princip omöjligt, det är alltid lite vatten kvar någonstans. Personigen skulle jag inte våga mig på att "tömma" badet om det riskerar att vara minusgrader utomhus. Otroligt trist om något fryser sönder.

/Ziggy

Utloggad annna

SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #11 skrivet: augusti 04, 2010, 00:36:03:03 »
vi värmer vårt spabad på 3000 liter

med en pulsonexpanna som vi kör på deisel

har kopplat bort elpatronerna och kör cirkulationen i pannan på 220 v

sen har vi en saltvatten generator fron toys r us den kör vi med på 220 v

från 5+ till 38+ i vintras tog det ca 3 timmar att värma upp badet utan

isolering eller lock

nu på sommarn tar det ca 15 minuter att värma från 20 grader till 35 grader

skulle ju faktiskt kunna funka med elverk som ni har

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spabad utan att vara ansluten till elnätet?
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2010, 10:21:09:09 »
Att snabbt kunna värma upp vattnet finns ju redan en lösning på.

Problemet är väl snarast vad som händer under den tid som spabadet INTE är igång, som jag förstår, större delen av vintern (och året). Det är för de perioder med ev. minusgrader och då ingen kontinuerlig energitillförsel; el, olja, ved, etc finns, som det gäller att hitta en lösning. Spabadet måste under alla omständigheter hålla några plusgrader och pumparna måste gå igång med intervaller så det inte fryser sönder. Dessutom så mår alla spa bäst av att vara i kontinuerlig drift, tex gällande avlagringar i rör, tillväxt av biologiskt material, mm. Utan någon tillförlitlig kontinuerlig energiförsörjning så skulle jag avråda ifrån att köpa ett spa för kanske 100 KSEK eller mer.

Går det att lösa med solceller, dieselelverk, vindkraft eller något annat, så självklart skall ni gå vidare och få ert drömbad. Där har jag inga som helst kunskaper, men det finns säkert andra på forumet som är duktiga på det...

/Ziggy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag