CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spaklor - kuddar och lock...  (läst 6833 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
Spaklor - kuddar och lock...
« skrivet: februari 23, 2010, 11:51:27:27 »
Hej

Jag har nu kört mitt spa några månader och det är fortfarande lika härligt. På min säljares rekommendation så har jag kört med aktivt syre efter varje bad + en gång i veckan spaklor och algmedel. Det har fungerat hur bra som helst, men nu när vattnet börjar bli lite gammalt och slitet, så verkar det som att jag behöver tillsätta mer klor, eller rättare sagt oftare. Hittills så har jag alltid tagit bort kuddar + att jag lämnat locket öppet i 30-45 minuter nånting. Detta "skall" man ju göra för att öka livslängden på dessa eftersom klorgasen tydligen är aggresiv mot dessa mjukare material. Tyvärr så är det ju inte så himla kul att släpa kuddar ut och in efter klorering och att tvingas ut i snön och kylan för att lägga på locket efter ett tag är ju inte precis någon höjdare. Sen måste det ju gå åt en del energi när locket ligger av, eller hur?

Så min fråga är om någon har bevis för eller erfarenhet av att kloreringen skadar lock och kuddar, eller om det bara är så i teorin. Jag skulle gärna slippa detta med att ta bort kuddar och ställa "äggklockan" så jag inte glömemr att fälla ned locket (har hänt mer än en gång att jag hunnit gå och lägga mig och tvingats ut i kylan igen  >:( )

/Z

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Spaklor - kuddar och lock...
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2010, 10:18:54:54 »
Klorgasen är inte bra för kuddar och lock, men det är overkill att både ta bort kuddar och lock.

Själv lyfter jag bara locket en kvart ungefär efter att jag klorerat.
Sen så är det inte bara kloret som sliter på lock/kuddar utan en större bov är ozonet och den är ju aktiv helatiden.
Jag har kopplat bort ozon från flera kunders kar (och mitt eget) och de märker ingen eller väldigt liten skillnad på vattenkvalitet/klor åtgång, men framför allt på locken så har vi märkt att de håller längre.

Utloggad Nilking

SV: Spaklor - kuddar och lock...
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2010, 21:43:34:34 »
Hmm, jag slarvar nog lite för jag fäller bara upp "ena" locket när jag chockklorar.
Men tar inte loss kuddar etc.
Och numera hystar jag inte i så mycket klor när jag chockar, jag kör en matsked mot tidigare tre.
Och kollar sen 24 h senare hur mycket fritt klor som finns kvar. Är det mindre än 3-4 ppm langar jag i 3/4 matsked, väntar 24 h osv.
Vattnet känns betydligt bättre nu...

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spaklor - kuddar och lock...
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2010, 07:04:25:25 »
Hmm, jag slarvar nog lite för jag fäller bara upp "ena" locket när jag chockklorar.
Men tar inte loss kuddar etc.
Och numera hystar jag inte i så mycket klor när jag chockar, jag kör en matsked mot tidigare tre.
Och kollar sen 24 h senare hur mycket fritt klor som finns kvar. Är det mindre än 3-4 ppm langar jag i 3/4 matsked, väntar 24 h osv.
Vattnet känns betydligt bättre nu...

Jag tycker det låter som en rimlig arbetsinsats att lyfta på ena lockhalvan...

Har du märkt något slitage missfärgningar eller liknande?

Z

Utloggad Nilking

SV: Spaklor - kuddar och lock...
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2010, 18:42:54:54 »
Nix, inget (ännu)
Jag tror ozonet är värre jag med men tänker inte stänga av det.
Det känns som man får ta nytt lock/kuddar efter ett tag, allt slits ju.
Fast undrar vad ett lock kostar...

Jonas, du som verkar hållt på ett tag, hur länge håller ett lock om man kör ozon/klor?
Typ mellan tumme/pekfinger?

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Spaklor - kuddar och lock...
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2010, 07:53:59:59 »
Lockets livslängd beror mycket på användarna.
Men mellan 3 & 5år sen så börjar de bli väldigt tunga då de absorberat mycket vatten & bara för att de blir så tunga så går hantag & sömmar sönder.
De isolerar självklart också sämre när de tagit åt sig så mycket vatten.

Ett tips är att när sommaren kommer ta isär locket (öppna dragkedjorna & ta ut isoleringen) och torka innanmätet, då håller de lite längre.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag