CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny på spabad  (läst 27997 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light

SV: Ny på spabad
« Svar #10 skrivet: januari 25, 2010, 08:35:23:23 »
Tack för alla svar, underbart! Precis vad jag behöver för info.

Jag är som sagt i informations samlar läget just nu och suger åt mig information som en svamp! :) Läser och försöker förstå och försöker hitta vad jag vill få ut och vill ha i ett spa.

Det blir nog till att satsa på ett känt märke och sen även om vi inte bor så jättenära våra grannar så blir det ett som är tyst.

Det blir säkert fler frågor framöver! :)


Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Ny på spabad
« Svar #11 skrivet: januari 25, 2010, 09:54:14:14 »
Som många redan har sagt så är mitt tipps att välja någon av de stora kända amerikanska tillverkarna & av dessa väja någon av dom som finns nära dig, för det är alltid tacksamt att ha service, support & hjälp nära tillhands om det mot förmodan skulle krångla.

Själv har jag personlig erfarenhet av Dimensione One och Artesian och kan verkligen rekomendera båda.

De övriga som nämdes tidigare i tråden har jag också bara hört gott om, många av de stora tillverkarna har samma spapack (el central & styrning & pumpar) oftast balboa även gecko är bra, så de som skiljer är själva formerna & lite andra små lösningar.

/ Jonas

Utloggad John_G

SV: Ny på spabad
« Svar #12 skrivet: januari 25, 2010, 11:02:18:18 »
De övriga som nämdes tidigare i tråden har jag också bara hört gott om, många av de stora tillverkarna har samma spapack (el central & styrning & pumpar) oftast balboa även gecko är bra, så de som skiljer är själva formerna & lite andra små lösningar.

/ Jonas

Har själv ett Sundance spa (Capri 880). Deras styrning, filter och pump m.m har de utvecklat själva och det kanske säger lite om storleken på märket. Sedan cirkulerat min cirkpump vattnet ca 180 ggr /dygn!! Har aldrig haft några som helst problem med vattnet faktiskt och då duschar jag aldrig innan, vi har spillt i öl och glömt lägga i kemikalier.

Mvh,

John
Spa Sundance Capri 880

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Ny på spabad
« Svar #13 skrivet: januari 25, 2010, 11:38:37:37 »

Har själv ett Sundance spa (Capri 880). Deras styrning, filter och pump m.m har de utvecklat själva och det kanske säger lite om storleken på märket. Sedan cirkulerat min cirkpump vattnet ca 180 ggr /dygn!! Har aldrig haft några som helst problem med vattnet faktiskt och då duschar jag aldrig innan, vi har spillt i öl och glömt lägga i kemikalier.

Mvh,

John

Finns säkert några av de andra som också har egna system, framförallt pumparna kan variera, en nära vän har ett Sundance som han är jätte nöjd med.

Fördelen med att många har samma KAN vara tillgång till reservdelar m.m.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Ny på spabad
« Svar #14 skrivet: januari 25, 2010, 17:49:34:34 »
Som sagt, du kommer att få höra många påståenden, vissa sanna, andra lite dunkla och en hel del rena lögner (eller i bästa fall missuppfattningar). Tro inte på allt du hör och tänk efter själv om det någon påstår verkar vettigt eller sant...

Utloggad John_G

SV: Ny på spabad
« Svar #15 skrivet: januari 26, 2010, 11:09:15:15 »
Som sagt, du kommer att få höra många påståenden, vissa sanna, andra lite dunkla och en hel del rena lögner (eller i bästa fall missuppfattningar). Tro inte på allt du hör och tänk efter själv om det någon påstår verkar vettigt eller sant...

Håller med ovanstående. Jag var nära att köpa billigare märke då jag trodde att "allt är ändå samma". Bättre att ta sig lite tid att kolla upp märket, samt jämföra den tekniska faktan som ändå är obestridlig.

24-timmars cirk pump eller inte? Kapacitet? Isolering? Filterstorlek?
Spa Sundance Capri 880

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Ny på spabad
« Svar #16 skrivet: januari 27, 2010, 07:32:27:27 »
Som sagt, du kommer att få höra många påståenden, vissa sanna, andra lite dunkla och en hel del rena lögner (eller i bästa fall missuppfattningar). Tro inte på allt du hör och tänk efter själv om det någon påstår verkar vettigt eller sant...

Håller med ovanstående. Jag var nära att köpa billigare märke då jag trodde att "allt är ändå samma". Bättre att ta sig lite tid att kolla upp märket, samt jämföra den tekniska faktan som ändå är obestridlig.

24-timmars cirk pump eller inte? Kapacitet? Isolering? Filterstorlek?

Jag skulle inte kalla de "tekniska dakta" som obestridlig i mer än undantagsfall; antal munstycken, antal liter vatten, fyrkantigt eller runt tex. Resten kan bara du jämföra och få en känsla för. Jag gjorde enorma Excelblad för att jämföra det ena och det andra mellan massor av produkter, men i slutänden var det ignenting värt. Enda nyttan jag hade av detta var att jag började förstå vad som var viktigt för mig. Det är mitt bästa råd att du gör likadant.

På dina frågor är detta min uppfattning:
- 24-timmars cirkulation är klart att föredra
- Fullskumsisolering är att föredra (så hög densitet som möjligt på skumemt)
- Kapacitet vet jag inte riktigt vad som avses, men större är oftast bättre. Mitt är 235*235*95 och vi är oftast 2 pers. 3 känns OK, men 4 pers så börjar det kännas lite trångt
- Filterstorlek, även hör större / mer är bättre, kan dock ta lite plats i karet beroende på konstruktion

/Ziggy

Utloggad Steffe

SV: Ny på spabad
« Svar #17 skrivet: januari 27, 2010, 09:03:27:27 »
Tummen upp för att du skall köpa spabad.  O0

Jag måste säga att jag använder mitt spabad många gånger mer än vad jag använder min pool och skulle jag välja mellan de två så vinner spabadet varje gång.

Som många skrivit tidigare så skulle jag också rekommendera dig att kolla på något av de större amerikanska märkena då de dels är beprövade samt att det kommer alltid komma ett tillfälle då du måste ha reservdelar och då är det bra om märket finns kvar på marknaden.

När jag gjorde min research i denna djungel så stötte jag på följande frågor; liggdel eller inte, byggmått (bredd x längd), stereo eller inte stereo etc. Jag valde själv liggdel vilket jag är helt nöjd med. Jag badar mest själv eller tillsammans med frugan. När polarna kommer över så sitter man ju huller om buller ändå. När det gäller byggmått etc så skulle jag rekommendera dig att åka och provsitta de kar du är intresserad av. Det fabrikatet jag valde hade en större modell och en som var lite mindre modell av det utförandet jag var intresserad av och vad jag gjorde var att jag provsatte båda karen för att se vilket som passade mig. Då jag endast är 177 cm över havet så passade liggdelen på den som var lite mindre mig bättre än det större och jag valde därför denna modell. Jag valde även ett kar med stereo då jag lyssnar väldigt mycket på musik. Så här i efterhand så kan jag säga att jag hade gjort mitt livs misstag om jag inte valt till stereo.

Som någon tidigare skrev angående "obestridliga tekniska" fakta så skulle jag vilja tillägga att vissa saker är relevanta och vissa inte. T ex en sådan sak som antalet jets, visst är ett antal jets enligt en teknisk specifikation ett fakta, men jag skulle vilja säga att antalet jets i ett spa är irrelevant utan det är vad jetsen åstadkommer, dvs vad de ger vattnet för rörelse som är viktig. Jag har olika antal jets i alla mina säten (samt att de har olika funktioner), men det sätet jag upplever har skönast massage har endast 4 st. jets. Om man jämför kapacitet på t ex massagepumpar så får man ju inte bättre massage om man har än 5 kW pump än en 4 kW pump t ex. När jag har fullt blås på massapumparna i mitt kar så sitter jag som ett frimärke på andra sidan så jag hade ju direkt önskat några större massagepumpar.  ;D... Kapaciteten på cirkulationspumparna är dock relevant då reningen är beroende av detta.

Fundera ut vad du är intresserad av när det gäller just ditt spa. Jag tror de flesta spaägare har olika uppfattningar angående vad de prioriterar med just sitt spa. Personligen skulle jag göra följande prioriteringsordning:

1 - Bada i varmt vatten när det är kallt ute
2 - Stereo (älskar min stereo i karet)
3 - Ett rent spa (jag valde en modell som omsätter vattenvolymen 7-8 ggr/timme)
4 - Massage

Det är mina 5 cent angående spa som jag kommer på nu i alla fall. Lycka till med ditt spaköpande. Hade jag varit du så hade jag köpt ett omgående då det är nu på vintern som det är som skönast att bada spa, inte på sommaren.  :)

Utloggad Racing

SV: Ny på spabad
« Svar #18 skrivet: januari 28, 2010, 17:15:36:36 »
Håller fullständigt med föregående talare, mycket insiktsfullt och i min mening helt rätt i prioritering.
Förutom detta så bör man kanske tänka på pumparnas ljudvolym(och då menar jag inte när man badar) om man har nära grannar eller spa´t står nära huset. Kan vara störande om det hörs som bombplan på ingående mitt i natten när reningscyklerna går igång.
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Ny på spabad
« Svar #19 skrivet: januari 29, 2010, 11:10:16:16 »
Verkligen massor av kloka och goda råd. Se nu bara till att hitta en säljare som förstår vad du vill ha och som du litar på som kan ge dig service vid installation och senare om du skulle få problem nån gång i framtiden. Viktigt är också att du håller oss uppdaterade om hur det går ;-)

Ziggy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag