VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny på spabad  (läst 27670 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light

Ny på spabad
« skrivet: januari 22, 2010, 10:17:51:51 »
Hej alla!

Kanon att jag hittade detta forum. Jag har precis i veckan börjat leta spabad, blir inköp till sommaren. Men jag inser nu vilken djungel detta är, det finns ju en miljard spabad att välja på! :) Vilket i sig inte är dåligt men för en oinvigt blir det lite svårt och mycket att välja och vraka mellan.

Jag vore tacksam för lite tips, vad jag bör tänka på innan köp och om någon kan lista de stora och bra märkena? Eller är det säljaren som är det viktiga? Att välja en etablerad säljare?

Tacksam för råd och tips!


// Fredrik

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny på spabad
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2010, 10:55:39:39 »
Jag har ett SPA, men kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket.
Jag köpte av den lokala handlaren, främst för att kunna få support och reservdelar utan problem, köpte iofs dyrt, och har inte behövt några reservdelar på snart ett år, men ändå...
Det finns mycket billiga SPA-bad som jag tyvärr inte tror är så prisvärda, även om de är billiga, men som sagt, jag vet faktiskt för lite för att på allvar kunna hjälpa dig mer än att jag anser att man bör köpa av en känd tillverkare som funnits med några år, tror det finns många fallgropar som nya tillverkare kan hamna i.

Tänk också på att kolla upp hur det är med spänningsmatningen, många amerikanska och kanadensiska spabad är ursprungligen 1-fas och kan kräva rätt rejäla säkringar om de inte är modifierade för europeiska förhållanden.
Kan för övrigt även gälla andra spabad.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nilking

SV: Ny på spabad
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2010, 13:52:18:18 »
Jag är också rätt ny SPA ägare men har hängt en del på jänkarforum.

Märken JAG skulle titta på är:

Dimension One
Hotspring
Artesian
Catalina
Hydropool
(Ingen speciell ordning på dem här)

Dimension One och Hotspring har flera serier, typ en "top of the line", en "medium" och en lite billigare serie. (de andra tillverkarna kanske har likadant, men det är de två jag kollat mest)
Google är din vän.

Hur är det nu, får man posta länkar till de som säljer ovan bad eller blir det reklam?

Själv har jag ett Hotspring Limelight Pulse.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Ny på spabad
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2010, 14:02:02:02 »
Hej

Grattis till beslutet att skaffa spa, du kommer inte att ångra dig. Men varför vänta till sommaren, det är nu det är som bäst.

Jag vet vad du har framför dig, gick igenom detta i somras/höstas. Det är både frustrerande och roligt. Jag läste mycket på nätet, på detta forum och en hel del amerikanska. Det viktigaste enligt min uppfattning är att kunna filtrera all information och försöka bilda sig en egen uppfattning om vad som är relevant för mig. Du kommer att stöta på en otrolig mängd argument för det ena och det andra, massor av halvsanningar och rena lögner. Det bästa man kan göra sen är att lita till sitt eget omdöme och till viss del magkänsla. Som vanligt gäller att om någonting verkar vara för bra för att vara sant, så är det oftast för bra för att vara sant.

Rickard har helt rätt, undvik "no-names" och satsa på något av de etablerade amerikanska märkena. OK att det kan kosta några kronor mer, men tänk så här att när du väl sitter i ditt spa så vill du inte behöva oroa dig för knasig elektronik, bullriga och otillförlitliga pumpar, halvtaskig isolering; då vill du bara koppla av och njuta. Sen är det minst lika viktigt att du köper av en säljare som är pålitlig och kan ge bra service även efter köpet.

En annan viktig del i mitt beslut att köpa spa var att få en bra placering och miljö där badet skall stå. Världens bästa spa blir värdelöst om du inte har tänkt på detta med placering etc. En sak vi dock glömde bort var att ha vettig plats inomhus för det blir lite saker med badrockar, badtofflor, prylar, etc som man vill ha, så försök se till att hitta en bra praktisk lösning för det också. Säger bara detta för att det är lätt att fokusera enbart på valet av spabad...

Konkreta tips på produkter eller säljare är svårt att ge, det är du som skall vara nöjd och det som funkar för mig kanske inte funkar för dig. Konkreta frågor om du har kan vara lättare att besvara.

Lycka till och posta gärna lite hur det går för dig !

/Ziggy

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny på spabad
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2010, 14:15:45:45 »
Citera
Hur är det nu, får man posta länkar till de som säljer ovan bad eller blir det reklam?

Det beror på, jag (och andra med mig) brukar kolla lite extra på den som länkar till säljsidor, men för en vanlig ärlig medlem som inte GÖR reklam så är det OK att länka, det är när det missbrukas av de som har egna intressen i branschen det är "förbjudet".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nilking

SV: Ny på spabad
« Svar #5 skrivet: januari 22, 2010, 14:31:27:27 »
Tack för infon Richard :)
Lite länkar då:

Dimension One  - www.folkpool.se
Hotspring -  www.hotspring.se & www.poolis.se
Artesian -  www.artesianspa.se
Catalina -  www.catalinaspas.se
Hydropool -  www.badvaruhuset.se

Men kolla gärna fler märken själv på jänkarforum. Och testbada dem...


Gjorde länkarna klickbara.
Fia
« Senast ändrad: januari 22, 2010, 19:32:38:38 av Fia »

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Ny på spabad
« Svar #6 skrivet: januari 22, 2010, 15:01:24:24 »

Dimension One  -  folkpool.se
Hotspring - hotspring.se & poolis.se
Artesian - artesianspa.se
Catalina - catalinaspas.se
Hydropool - badvaruhuset.se

Men kolla gärna fler märken själv på jänkarforum. Och testbada dem...

Sundance borde platsa på listan också....

Utloggad Nilking

SV: Ny på spabad
« Svar #7 skrivet: januari 22, 2010, 15:51:02:02 »
Japp, Sundance platsar som f*n. Glömde bort dem  :(
sundance-spa.se

edit:Jag har säkert missat fler märken som är bra. Men som Ziggy skrev så tycker jag också att man bör hålla sig till USA/Kanada märken.
« Senast ändrad: januari 22, 2010, 16:20:39:39 av Nilking »

Utloggad 40grader4life

SV: Ny på spabad
« Svar #8 skrivet: januari 22, 2010, 18:40:02:02 »
ett litet tips om du ska ha badet nära huset eller nära grannar är o försöka hitta det tystaste badet.
för ju mer badet låter ju mer låter ni i det :) kan vara ganska skönt o kunna använda det sent på nätterna
utan o behöva oroa sig för o väcka kvarteret.

annars som sagt håll dig till de kända märkena,läs så mycket du kan om dem o se hur folk blivit bemötta vid problem mm
sitter du mycket själv i badet så kan det ju vara en fördel o ha en pump till varje säte
glöm inte o jämföra garantier heller
lycka till.

Utloggad Nilking

SV: Ny på spabad
« Svar #9 skrivet: januari 22, 2010, 22:05:51:51 »
Agree (igen)
Jag tror iofs att alla bad låter men jag valde mitt delvis pga det inte kör "reningscykler" med jetpumparna.
I mitt sitter den en circpump som går 24/7/365.
Den hinner dessutom dra allt vatten genom filtret 19-20 ggr per dygn med ozonen.

Jag bor i parhus, så ljudvolymen var viktig som tusan. Fast när man väl sitter i vattnet låter man oftast själv mer än pumparna.. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan