VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tömma spabad - Dränkbar pump  (läst 31066 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
Tömma spabad - Dränkbar pump
« skrivet: december 07, 2009, 09:11:54:54 »
Hej

har blivit dags att byta vatten i mitt spa. Har hört av andra att det tar en evighet att använda bottenventilen och att många istället använder en dränkbar pump för att spara tid. Så till min fråga:

Ni som har köpt pump speciellt till detta, vad har ni köpt och vad skall man tänka på?

Ziggy

Poolgiganten

Utloggad Nilking

SV: Tömma spabad - Dränkbar pump
« Svar #1 skrivet: december 07, 2009, 17:21:55:55 »
Jag tänkte köpa denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136823452
Inte testat än, så det är kanske inte nåt svar..
Men om jag följer tidigare trådar så fick du ditt SPA i november?
Varför byta redan nu?

Utloggad macman

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har spabad, Hydropool Serenity 5000
    • Visa profil
SV: Tömma spabad - Dränkbar pump
« Svar #2 skrivet: december 07, 2009, 19:51:47:47 »
Jag köpte en billig pump på Biltema, de har även slang. Den används bara till spats vattenbyte ett par gånger per år.
Jag testade först att använda ventilen men efter en timme hade kanske 100 l runnit ut så det blev en snabb tur till Biltema.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Tömma spabad - Dränkbar pump
« Svar #3 skrivet: december 08, 2009, 14:16:07:07 »
Jag tänkte köpa denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136823452
Inte testat än, så det är kanske inte nåt svar..
Men om jag följer tidigare trådar så fick du ditt SPA i november?
Varför byta redan nu?


Exakt likadan köpte jag igår och tömde nu på morgonen, tog mindre än 15 minuter, fungerade riktigt bra. Återfyllningen däremot tog 2 timmar, men det sköter ju sig självt....

Passade också på att göra rent ordentligt. Jag lade märke till att det runt ozon-utsläppet i botten hade uppstått lite gulaktig beläggning på acrylen. Dessa gick att torka bort med en svamp. Det satt inte speciellt hårt, men lite fick jag gnugga. Någon annan som upplevt samma sak? Min acryl är "vit marmor".

Stämmer bra att jag haft badet i 5 veckor nu. Anledningen till vattenbyte var att det skedde en liten "olycka" när vi badade i helgen  ::) Vet inte exakt vad som hände, men vi fick helt enkelt för mycket oönskade "saker" i vattnet som jag ansåg gjorde det mindre angenämt att hoppa i. Alla mätbara värden var helt OK, men känslan av att sitta i grumligt vatten är inget vidare. Visst är det en viss kostnad förknippad med att byta, vatten + att värma upp detta till 38,5 men totalt sett så tycker jag att det är värt det.

Ziggy

Utloggad Nilking

SV: Tömma spabad - Dränkbar pump
« Svar #4 skrivet: december 08, 2009, 18:28:17:17 »
Citera

Stämmer bra att jag haft badet i 5 veckor nu. Anledningen till vattenbyte var att det skedde en liten "olycka" när vi badade i helgen  ::) Vet inte exakt vad som hände, men vi fick helt enkelt för mycket oönskade "saker" i vattnet som jag ansåg gjorde det mindre angenämt att hoppa i. Alla mätbara värden var helt OK, men känslan av att sitta i grumligt vatten är inget vidare. Visst är det en viss kostnad förknippad med att byta, vatten + att värma upp detta till 38,5 men totalt sett så tycker jag att det är värt det.

Ziggy

Ah, då hann du testa den före mig, bara springa iväg och köpa då.
Jag hoppas jag kan ha mitt vatten i 4 månader (gäller och sköta det då)
Hoppas jag slipper olycka mao. Det är nog ingen hit att byta vatten i minusgrader...

//Thomas

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Tömma spabad - Dränkbar pump
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2010, 09:07:24:24 »
Äntligen har det blivit plusgrader ute och snön är borta. Även om det har sina fördelar att bada spa i smällkalla vintern med massor av snö runt badet, så är det lite meckigt att hålla på med service och annat.

Jag bytte vatten nu i helgen och passade på att köra runt lite rör cleaner. Att döma av hur vattnet såg ut, så var detta nog en bra idé. Dock så fick jag ett annat problem.... Jag tömmer mitt spa med en dränkbar pump, vilket går på under 20 minuter. Då blir själva karet helt tömt, men efter att ha fyllt upp med nytt vatten och startat pumparna, så kunde jag kosntatera att det nog varit ganska så mycket vatten kvar i rör och pumpar. Det nya vattnet såg inte kul ut, så jag fick göra om hela proceduren ett par gånger, dock så fyllde jag inte hela karet utan kanske halva, startade pumparna kort och tömde igen. Till slut så blev det bra.

Är det någon annan som gjort samma erfarenhet och hur har ni gjort i såna fall? En tanke jag fick efteråt och som jag skall prova nästa gång är att pumpa ut vattnet med den dränkabara pumpen och sen öppna "bottenventilen" dvs. den avtappningsanordning som badet är försett med och som man enligt instruktionsboken skall använda. Någon som vet om man genom denna tömmer vattnet även i rör och pumpar?

/Ziggy

Utloggad Carl P

SV: Tömma spabad - Dränkbar pump
« Svar #6 skrivet: mars 27, 2010, 15:18:52:52 »
Vi har ett Sundance Altamar som vi har haft i ganska precis två år nu. Jag bytte vatten igår, förra gången var i början av november. Började också med att köra igenom "Biofilm Remover" i det varma vattnet några timmar innan jag släppte ut det. Kom ut mycket gucka ur rören och det blev ganska smetigt i vattenlinjen på badet. Jag tömde badet både med dränkbar pump (tar några minuter) och hade även bottenventilen öppen. Bottenventilen har något ljushuvud till konstruktör placerat på sidoväggen, ca 1 cm över botten. Så den sista bottensatsen blir alltid att ösa upp för hand i en hink.

Det ligger alltid mycket smutsvatten och annat äckligt kvar i rörsystemet när man tömt badet, så jag måste alltid köra med 2 - 3 sköljomgångar (fullt kar och låter alla pumpar gå i en halv timme varje gång) innan jag fyller på det nya badvattnet.

Vi har alltid ett perfekt klart och fräsch vatten, med undantag för att det kommer ut lite hudfärgade flagor av biofilm ur rören när vi badar (och kör pumparna för fullt). Jag provade vid ett tidigare vattenbyte att köra igenom Sunvac "Pipe Cleaner", men det hade ingen effekt alls. Jag fick sedan höra att det är avsett för inomhusspa och är alldeles för svagt. "Biofilm remover" är betydligt kraftigare och ska enligt uppgift hjälpa bra. Vi får väl se hur det blir nu när vi inviger vårt nya vatten.
Sunance Altamar 880

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag