CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skummar  (läst 41278 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skummar
« Svar #10 skrivet: februari 15, 2010, 21:06:08:08 »
För oss har det skummat varje gång jag bytt vatten, brukar köra pumparna på max, med luftinblandning, och sedan håvar jag ut skummet manuellt, brukar lösa problemet.
Tar inte så många minuter heller.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: Skummar
« Svar #11 skrivet: februari 16, 2010, 16:34:14:14 »
För oss har det skummat varje gång jag bytt vatten, brukar köra pumparna på max, med luftinblandning, och sedan håvar jag ut skummet manuellt, brukar lösa problemet.
Tar inte så många minuter heller.

Precis vad jag gjorde, pyttsade ut en hel del skum manuellt, får se i kväll igen när jag kör i gång pumparna igen! Föresten hur ser man att ozon reningen är i drift`?
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Skummar
« Svar #12 skrivet: februari 16, 2010, 17:23:36:36 »
Ozonanläggningen skapar ju bubblor som du kan se. Om det är ozon eller bara luft, är aningen svårare att avgöra. Det tror jag man får vara kemist för att kunna avgöra  <dontkn>

Efter c:a 3 månader med samma vatten börjar jag också få problem med aningen skumbildning. Jag kan också se en svag slöja eller lite oljig hinna ibland. Trots att vi är extremt noggranna med dusch etc innan vi badar, så verkar det vara oundvikligt att det bildas skum efter ett tag. Det enda som hjälper tror jag är att byta vatten och då även passa på att rengöra så mycket man kan, både filter, rör och annat. Enda problemet just nu är att det är så himla kallt att ett vattenbyte inte känns helt aktuellt. Men det blir väl plusgrader så småningom...

/Z

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skummar
« Svar #13 skrivet: februari 17, 2010, 08:06:10:10 »
När det gäller pooler skall man ju försöka byta ut typ 20 liter vatten/badande och bad.
Kanske skulle det fungera även för SPA, typ när 6 pers badat skall man byta ut 120 liter vatten för att på sikt ha ett bra badvatten?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: Skummar
« Svar #14 skrivet: februari 17, 2010, 11:57:40:40 »
När det gäller pooler skall man ju försöka byta ut typ 20 liter vatten/badande och bad.
Kanske skulle det fungera även för SPA, typ när 6 pers badat skall man byta ut 120 liter vatten för att på sikt ha ett bra badvatten?
Tror du har rätt att byta del av vattnet då och då! Mitt SPA är på 1070 liter, men jag ska nog i fortsättningen byta varannan månad vid frekvent badande. Badade i går kväll, men det var lugnt på skumfronten:-)
Inget problem att byta vatten vid minusgrader heller, bara man gör det i rätt ordning!
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: Skummar
« Svar #15 skrivet: februari 21, 2010, 12:25:30:30 »
Testade att justera upp min låga alkalitet ifrån ca 40  till 110 med två påsar bikarbonat inhandlat på ICA, skummar nästan ingenting länger :-)
SPA Hydropool self-cleaning 775

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag