VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad kostar det?  (läst 6749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Highlander

Vad kostar det?
« skrivet: april 15, 2009, 13:21:34:34 »
Ännu en fråga om vad det kostar kanske, men tiden börjar bli mogen att skaffa en pool....

Nu inställer sig dock ett antal frågor där den första rör ekonomin.

Om man tar en paketlösning som t ex Gardenpool 4.85 (ca 70 000:-) från Folkpool (bor ca en halvmil från deras huvudkontor i Järna) så ingår följande:

Gardenpool 4,85 m djup 135 26 400:-
2300103 Lejdare för sargmotage, rostfri, fällbar, 3-steg 3 990:-
4300485 Liner medelhavsblå, ø 4,85 m, 135 cm djup 8 295:-
2051485 Furusarg-paket till Garden ø 4,8 m 3 500:-
2501100 Reningsverk powerline 35 6 990:-
2801110 Elvärmare 6 kW standard komplett 5 740:-
3001105 Anslutningspaket för 3-fas värmare och 1-fas pump 4 380:-
3551485 Standardöverdrag Garden (4,85 m i diameter) 5 990:-
4851130 Kemi och poolvårdspaket Basic med 9 m bottensugslang 1 395:-
2000115 Bottenmatta. 4 m x 6 m (Gardenpool 4,85 m, Classic 3 x 6 m

1.Vad behöver man mer?
2.Vad kan monteringen av detta kosta om man inte kan/vill göra någonting själv förutom poolområdet
3.Schaktning mm

S:a vad blir slutpriset på ett ungefär om man tar paketlösningar från t ex Folkpool eller Poolkungen för ca 70000:-

Kanske novisfrågor för er mer inbitna, men jag skulle uppskatta följdfrågor om jag behöver precisera mer...


Poolgiganten

Utloggad slottet

SV: Vad kostar det?
« Svar #1 skrivet: april 15, 2009, 13:35:52:52 »
Hej Highlander!

Håller själv på och bygger pool just nu och vi har lejt ut allt arbete utom själva trallen, så mina siffror kan du få :) Vår pool är lite större än din  (4,5*9 med roman trappa) finns en tråd till den här i forumet. Ett liteti tips i all välmening, tänk en gång till om ni verkligen vill ha en rund pool innan ni bestämmer er tror en med anan form kan vara mer praktisk, men det är bara jag presonligen som tycker så.


1.Jag hade nog fundrat på Vp istället för elvärmen, det blir billigare och då kan ha en skön temperatur i poolen. Annars är det nog mest smaken som avgör vad man vill ha mera, personligen föredrar jag mosaik eller carrera liner, men som sagt det är en smak sak.

2. Monteringen av poolstommen samt rör och el kostar nog runt 30-45000 beroende av var du bor. Jag hade två lokal firmor som la anbud och båda hamnade över 30000, vilket de tyckte var billigt.

3. Grävningen är nog också ganska beroende på vilken mark du har och var du bor. Vi fick ett pris på 56000 men då ingick även återfyllnad samt raspning av gräset för trallen och återfyllnad av det området. Det var även här två firmor som la anbud men den andra firman ville ha 97000 för samma jobb så det gäller att verkligen kolla runt och få ett bra underlag i offerterna.

Så slutkontentan är nog att det kan bli hur dyrt som helst eller mindre dyrt beroende på hur mycket man gör själv och hur mycket man lejer bort.

Grunden är nog att du får räkna lika mycket kostnader till som själva poolen kostar.

Hoppas att det hjälpte litegrann

Lycka till O0
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad Highlander

SV: Vad kostar det?
« Svar #2 skrivet: april 15, 2009, 13:45:33:33 »
Tackar, känns som alla siffror just nu är en hjälp på vägen för att få en uppfattning om var slutpriset på kalaset kommer att hamna.....

En VP istället för elvärmen....är som sagt lite grön, så VP? är inte inne i tugget än men antar att det handlar om uppvärmningen där jag mest funderat på solfångare av ngt slag.

Utloggad slottet

SV: Vad kostar det?
« Svar #3 skrivet: april 15, 2009, 14:04:22:22 »
Hej!

VP är värmepump, personligen hade jag inte satsat på solfångare då du blir väldigt beroende av vädret, med en VP kan du alltid ha 29 grader i vattnet vilket är ganska skönt. Solfånger i all ära men vi vet ju hur sommaren kan vara i Sverige och man blir nog ganska bortskämd med att vilja ha en varm pool :)
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad Highlander

SV: Vad kostar det?
« Svar #4 skrivet: april 15, 2009, 15:47:03:03 »
Tack för svaren!
Hur fungerar en värmepump vs den elvärmare som ingår i poolpaketet (vad är skillnaden)? Hur kopplas den till? Vad kostar en VP cirkus?

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad kostar det?
« Svar #5 skrivet: april 15, 2009, 17:11:29:29 »
Hej Värmepump är sparbössa lägg i 1 kw få ut 4 :) ungefär varierar lite.
Prismässigt går väl på mellan 10-20000 beroende vad du väljer kolla här
på forum finns en hel del om detta bara börja forska.
Angående grävning så beror det nog på var man bor lite
hur dyrt det blir.
Om du känner någon som kan hjälpa dig
med grävjobb kan nog löna sig lägga ner lite jobb på det.
Jag bet 18000 för utgrävning till en folkpool 4x8 inklusive grus fiberduk, dränering o brunn och en viss återfyllnad även borttransport av överskottsmassor.

Du kanske inte vill montera själv men det är faktiskt inte så svårt,
min poolbyggnation tog 1 månad med lite hjälp av mina bröder
inklusive bygge av tralldäck.
Linermontage gjorde min folkpoolslev.
Kunde ringa om saker som var oklart inga problem supernöjd :).
 
Sparar många sköna slantar + man känner sig rätt nöjd
när man sitter vid poolkanten att man fixat det själv.
Fundera noga på poolmodell så du inte ångrar dig,
du använder den i rätt många år trots allt.

Lycka till med ditt val
Hälsningar Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Highlander

SV: Vad kostar det?
« Svar #6 skrivet: april 16, 2009, 22:17:37:37 »
Återigen tack för svaren!
Vilket fantastiskt forum!

En värmepump får det bli...luft/luft i huset har ju minskat uppvärmningskostnaderna avsevärt så det borde ju vara samma med värmepump för pool.

Nästa steg är ju vilken poolpaket man ska välja, det finns ju en djungel av företag!
Folkpool känns stabila och eftersom vi bor i Järna där huvudkontoret så blir det väl första kontakten.
Har jag fattat det rätt att pooler i termoplast kommer "färdigmonterade" dvs en stor badbalja om ni förstår vad jag menar? Är detta matrial bra för pooler? Har sett en del skräckexempel på hur trästommar kan se ut när man ska byta liner.

Även Miamipool och Rubinspooler verkar intressanta fr a kidneymodellerna hos Miamipool. Är det någon som har en uppfattning om vad det kan kosta för ihopmontering, el och rördragning/koppling? är detta ngt som poolfirmorna brukar offerera eller får man ta in olika entrepenörer för el, vvs osv?

Som sagt det enda jag vill/kan göra är efterarbetet med poolområdet efter att poolen är "badbar" med all uppvärmning, pumpar, el mm är installerat och klart. Schaktning tror jag dock att jag kan få fram via kontakter.....

Utloggad slottet

SV: Vad kostar det?
« Svar #7 skrivet: april 17, 2009, 09:36:18:18 »
Hej Highlander!

Du är precis som jag, gör bara efterarbetet. När det gäller olika poolval tror jag nog att du/ni bör bestämma vilken sorts pool ni vill ha först, rund, oval rektangulär etc och sen blir det lite lättare att välja bland de olika firmorna och modellerna. Själv köpte jag från poolstore då dom var klart billigast på det jag ville ha, (folkpool låg 50000 över poolstore).

När det gäller priser för hopmontering etc av själva poolen tror jag nog att de siffror jag gav dig tidigare på 30-45000 är ganska rimliga. Folkpool vet jag brukar kunna ombesörja hela entrepenaden, men det kostar en hel del extra

Om jag minns rätt så är inte termoplast poolen hopmonterad, utan det får man göra själv  men jag kan ha fel här!

Det är en spännande fas diu är inne i, att välja pool och poolleverantör, lycka till!
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vad kostar det?
« Svar #8 skrivet: april 21, 2009, 23:26:38:38 »

300 000! Möjligen lite mer.

Som Folkpools representant sa hemma på gräsmattan här
i februari (jag hade precis samma upplägg; grävning + montering av hela
paketet + värmepump).

"Säg 300 000 så blir du inte besviken".

Jag tyckte det lät för dyrt och anlitade Lagunpool i stället.
Slutnotan hamnade på 300 000!

 ;D
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan