VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorhalt=0 även om jag dunkat i klor  (läst 2012 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad combato

Klorhalt=0 även om jag dunkat i klor
« skrivet: november 05, 2020, 09:49:35:35 »
Hej,
Ny för dagen på forumet och även ny med spabad sedan 1 månad :)

Jag har ett Viskan Lindö ~1800L vatten och jag fick råd via en spabutik att  först fixa PH värdet och sedan köra två matskedar snabbklor (Fixor snabbklor, granulat) vid uppstart och sedan köra 2-3 aktivt syre tabletter i flotör efter vi badat (2 vuxna o 2 barn).
Efter detta så skulle det räcka med att veckoklorera med 1 matsked snabbklor/vecka och efter bad lägga i några syre tabletter i flotören beroende på antal som badat.

När jag nu mäter med mätsticka (Klor, PH, Alkanitet) efter en månads badande så har jag bra PH och Alkanitet men klor ligger på noll. Testade då att dunka i 2 matskedar klor granulat men det är fortfarande noll.

Vad har jag gjort för fel?

/C

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt=0 även om jag dunkat i klor
« Svar #1 skrivet: november 05, 2020, 09:56:27:27 »
För lite klor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorhalt=0 även om jag dunkat i klor
« Svar #2 skrivet: november 05, 2020, 13:46:45:45 »
Jo, låter som att du har någon form av organisk aktivitet i vattnet som käkar upp kloret.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad combato

SV: Klorhalt=0 även om jag dunkat i klor
« Svar #3 skrivet: november 05, 2020, 15:28:10:10 »
Okay... Jag trodde först att det blivit mättat (bundet klor) och inte visade rätt. Läste någon tråd om det och att om man använt för mycket klor så ser det ut att vara noll men det egentligen är skithögt klorvärde, men jag kan ha missuppfattat. Är ny på det här  :-\

Men hur mycket granulat vågar jag hälla i utan att det blir dåligt för karet? (Jag blandar det alltid i en separat hink först så det löser upp sig innan jag häller i det i badet)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorhalt=0 även om jag dunkat i klor
« Svar #4 skrivet: november 05, 2020, 17:37:16:16 »
Jag kan inte lova något, så se inte det jag skriver som ett råd, men jag brukar sätta i 3 matskedar när jag ser tecken på att vattnet börjar bli grumligt, det brukar fungera för mig.
Tar ca 3 dagar innan det är klart.

Det jag tycker är konstigt är att ditt vatten är fräscht, men ändå äter klor?
Är det där aktiva syret någon form av väteperoxid så käkar ju det i sig klor, kanske kan vara det som är problemet.
Jag satte en gång ned lite väteperoxid i vårt spa när det hade blivit grumligt, och jag fick chocka flera gånger innan jag fick tillbaks klorhalten igen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorhalt=0 även om jag dunkat i klor
« Svar #5 skrivet: november 05, 2020, 18:11:55:55 »
Hej,

Rickard har helt rätt angående väteperoxid.

Eftersom du är ny ska jag vara försiktig hur jag uttrycker mig

Din tillsats av spaklor varje vecka borde ge en momentan klorhalt (FC) på 8,4 ppm/1000liter.

Men du kan inte avläsa någon klorhalt. Den är noll. Alltså något förbrukar det fria kloret.

När man använder både aktivt syre och klor behöver instruktionerna bli bättre. Vidare påstår jag att aktivt syre är ett oxidationsmedel och inte ett desinfektionsmedel. Det fria kloret är både oxidationsmedel och desinfektionsmedel.

Det kan vara organiskt material eller bakterier. Vidare hög klorhalt som bleker klormätningen som visar noll FC. Tror inte det är det som är orsaken till nollat klor.
Har man mikroorganismer kommer klorhalten sjunka fort. Men inte bli nollad direkt.

Skaffa något som mäter löst syre.

Aktivt syre ”bränner” bort ammoniak/ammonium som kommer från svett osv. Det bildas inget bundet klor när aktivt syre används. Men den är dålig på att ta kol på mikroorganismer.

Alltså behövs ett desinfektionsmedel som klor.

Både aktivt syre och fritt klor är oxidationsmedel. Har man dessa samtidigt i vattnet vinner kloret över aktivt syre. Med det menar jag att det fria kloret kommer att bilda helt vanliga kloridjoner som finns i koksalt. Dessa dödar inga bakterier.

Så om du har aktivt syre kvar i vattnet och tillsätter ditt klor reagerar dessa direkt med varandra. Alltså motverkar de varandra och resultatet blir noll oxidationsmedel och noll desinfektionsmedel (klor).

Alltså är det viktigt att mäta löst syre och att den är låg eller noll innan tillsats av ditt klor.
När du tillsatt ditt klor och har ett värde på FC har du desinfektion i ditt vatten. Kan vara bra att ha en badfri dag då.


När du sen tillsätter ditt aktiva syre efter bad kommer kloret direkt reagera med det och bli nollat.
Alltså dessa motverkar varandra när de samtidigt finns i vattnet. Men gör man rätt så slipper man bundet klor som luktar.

Som jämförelse OS-bassängen i RIO 2006. En klarblå pool och en grön.

Det kom ett erkännande från arrangörerna långt senare. De hade använt 160 liter väteperoxid (fungerar lika som aktivt syre) för att få bort ammoniak/ammonium från bassängen på 3 milj. Liter.
Det som hände var att allt klor förbrukades och alger växte till sig fort.

Roger

Utloggad combato

SV: Klorhalt=0 även om jag dunkat i klor
« Svar #6 skrivet: november 09, 2020, 16:57:11:11 »
Tack för svaren.
Jag har nu skitit i att använda något aktivt syre alls på 6 dagar för att testa.
För 2 dagar sedan (alltså 4 dagar efter att jag helt pausade med aktiva syret) så slängde jag i 3 matskedat snabbklors granulat och väntade sedan ~4 timmar innan jag mätte. Då var det 3 mg/L fritt klor i vattnet. Efter ytterligare 10 timmar var det 1mg/L.
Det är första gången på några veckor jag ser att kloret ger utslag på stickan.

Jag har kanske använt för lite klor och då för tätt inpå att jag kört med dom aktiva syre tabletterna om jag tolkar era svar rätt.

/C

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan