Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Filosofisk tråd om isolering av betongpool...  (läst 3023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lbg

Filosofisk tråd om isolering av betongpool...
« skrivet: juli 23, 2014, 15:52:35:35 »
Nu undrar ni säkert vilken sten jag befunnit mig under den senaste tiden, men ändå... 8)
Varför isolerar man en betongpool nere i marken med isoleringsmaterial, typ cellplast?

Om man börjar fundera på vad isolering gör generellt (OBS! jag är ingen fackman, så jag kan mycket väl vara ute på tunn is här) så handlar det om att få luften att stå stilla och inte flytta på sig, samtidigt som det isolerande materialet ska ha så dålig värmeledningsförmåga som möjligt.
Jfr:
- "luddet" som ligger i hustak och väggar. Fluffigt och "varmt".
- Bubbelplast. Också "varmt" och isolerande.
- Frigolit. Blir "varmt" på en gång.

Alltså... Isolering ser till att det ämne som ligger intill det som ska hålla temperaturen hålls på plats och inte "tar med sig värmen därifrån".

Om vi då funderar på hur en pools grund ser ut.
Längst ner finns jord, sten, sand, lera, berg, mm, i en salig blandning. Denna "gegga" leder värme väldigt bra. Så den vill man "isolera sig" ifrån.
Ovanpå "geggan" ligger vanligtvis markduk och sedan makadam. Makadam (har jag läst) är inte kompakterbart och är framställt genom att "knacka sönder" större stenar till småbitar. Sten och berg leder värme ganska bra, men här finns det en hel del luft också och kantaktytan mellan makadam-stenarna är ganska liten. Det är ju knappast något solitt material, totalt sett. Därav borde värmeledningsförmågan vara ganska dålig... Det är min tro, i alla fall.
Ovanpå makadamen kanske det finns en till duk och kanske kross 0-8, beroende på vad man känner är enklast att jobba med. Men i det här fallet så låtsas vi att vi bara har makadam 8-16.
Sen kommer i alla fall den isolering, vars effekt jag tvivlar på.
Behövs den verkligen?

Makadam har ju en hel del luft i sig och kan inte kompakteras utan att den blir deformerad och skapar stendamm och skräp som kan gegga igen dräneringen och kanske förbättra värmeledningsförmågan (vilket man inte vill).
Därför tror jag att makadam är tillräckligt som isolering mot den omgivande marken.
Har jag fel? Finns det bevis på att den kostnaden, som cellplastisolering medför, tjänas in inom rimlig tid?

När man pratar om bränder kan man på lekmannanivå säga att den sprider sig uppåt i sekunder, åt sidan i minuter och nedåt i timmar. I verkligheten är det garanterat andra tider, men symboliken är fortfarande rätt. Nedåt går det långsamt, åt sidan går det lite snabbare och uppåt går det skitfort.
Samma sak gäller ju temperaturen i vatten. Det är det som ligger ovan som värms upp av vattnet och inte på långa vägar lika mycket det som ligger under.

Samma frågor igen...
- Lönar det sig att isolera under en pool?
- Lönar det sig att isolera bredvid/väggarna på en pool?
(Utöver makadam, dvs.)

Allt detta är under förutsättning att det är torrt under poolen och att markvattnet dräneras bort så att det aldrig kommer i kontakt med poolen.

Det mest intressanta vore om det finns någon här som har en isolerad (med cellplast) betongpool och någon annan som har en oisolerad (utan cellplast) betongpool och att dessa två är villiga att delge oss deras driftkostnader... :) med förhoppningen om att de har ungefär samma temperatur också...

Tacksam för funderingar, svar och vetenskapliga bevis. 8)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Filosofisk tråd om isolering av betongpool...
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2014, 09:22:18:18 »
Vad kostar det i fråga om filosoferande runt kostnaderna om du INTE isolerar?

Jag har själv inte isoerat botten annat än med den medföljande 8 mm "liggunderlagsmattan", däremot har jag 50 mm markskiva (hård cellplast, inte frigolit) på utsidan av poolväggarna, och det ångrar jag absolut inte.
Jag har haft 3 olika pooltäckningar under årens lopp, och det är helt klart så att det är uppåt värmen tar vägen, det skiljer nog säkert runt 30-35% i energiförbrukning mellan den bästa (transparent uppblåsbar "poolkudde") jämför med den sämsta, nuvarande blå halvtransparenta pooltäckningen av rollschuts-typ.

Har du dränerat och singel i din poolbädd så är det nog tveksamt att det lönar sig att isolera inom en 10-årsperiod, men jag har inga som helst vetenskapliga studier att falla tillbaks på när jag påstår detta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Filosofisk tråd om isolering av betongpool...
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2014, 12:02:22:22 »
Jag tror inte heller det lönar sig att isolera under poolen egentligen... Jag har dock 100 mm frigolit men det var mest för att jag grävde för djupt och fick slut på makadam och skulle gjuta botten... Lättare att få ut armering på slät frigolit än sten under... :)


Man har ju haft någon formel om typ 5-25-70% där 5% av väremförlusten går neråt, 25 åt sidorna och 70 uppåt. Sen varierad det förstås kraftigt beroende på markförhållanden förstås... har man blöt mark lär ju förlusterna neråt och åt sidorna öka förstås.


Jag har Aqvis pool med plastplankor som är 40mm tjocka och de har luftfickor genomgående så det har jag räknat räcker som isolering åt sidorna för mig tillsammans med återfyllning med 8-16 makdam...


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Filosofisk tråd om isolering av betongpool...
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2014, 06:20:58:58 »
Vad är värdet av att det tar tex en vecka längre att få upp tempen i poolen på våren? Ungarna skriker och vill bada.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan