CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabadens Rolls-Royce?  (läst 5489 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spatoken

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hotspring Limelight Flair
    • Visa profil
Spabadens Rolls-Royce?
« skrivet: april 28, 2016, 21:10:15:15 »
Hej alla,

Har man läst det här forumet ett tag så poppar trådar upp med jämna mellanrum med rubriken "Ska jag välja mellan X, Y och Z?". Oftast väljer trådstartaren (TS) mellan ett par märken som troligtvis finns i bekantskapskretsen och/eller nära där TS bor.

Sen startar en oändlig debatt om reningsmetoder, liggplats, sittdjup, pris kontra kvalitet bla bla bla tills TS skriver en sista kommentar - jag köpte en X.   

Men var finns den definitiva listan som utser Spa-världens Rolls Royce undrar jag? Hade vi alla varit bil-entusiaster som skrev på någon motorsite så hade vi nog alla varit ganska överens om att vissa bilar är bättre än andra. Tex att en Audi A6 är en bättre bil än en Skoda Oktavia (oavsett utrustning och motor) eller att en BMW 5 än en SEAT Leon etc etc. Men att den känslan av konsensus finns här inne har jag aldrig riktigt sett.

Så förutom allt surr och brus man läser om här med isolering, energiåtgång, rening etc etc där alla har sitt eget favorit-märke (inklusive jag själv  ;). Vem blir den första att våga sig på en lite mer omfattande och saklig lista på cirka 20 stycken spa-bad?

1-20. Märke/modell (1 är kungen på tronen och 20 är en jävligt bra maskin, de andra 200 märkena och modellerna struntar vi i)

Kom igen nu alla experter - I dare you.....  O0

Poolgiganten

Utloggad Watch

SV: Spabadens Rolls-Royce?
« Svar #1 skrivet: april 28, 2016, 22:08:09:09 »
Hej.
Jag kan tänka mig att Artesians PLATINUM ELITE serie kan göra anspråk på den titeln.

Utloggad Robban70

SV: Spabadens Rolls-Royce?
« Svar #2 skrivet: april 29, 2016, 08:16:49:49 »
Spatoken, förstår inte riktigt vad du är ute efter, menar du en typ Topp 20 lista? Det är lite svårt med just spabad och som du själv nämner så upplever man oftast detta inom bilbranschen. Där är det betydligt lättare att skapa en topplista beroende på att man kanske byter bil/märke 1-2 ggr/år när man är entusiastisk och mellan 3-4 år som "vanlig" Svensson. Ett spabad köper du för att sedan ha i vad vet jag 7-10 år och sedan byta ut det och har man köpt ett så har nog dom flesta kvar badet tills det pajar ihop. Dessutom är det relativt nytt och på uppåtgående i Sverige med spabad så därav blir frågorna många eftersom det inte finns så mycket att ta på, så tyvärr så tror jag att du får vänta ett par år på det du eftersöker, d.v.s. innan baden gått ett par varv med olika ägare. Sedan kan man spekulera i Svenskt, Tyskt, Danskt, Kinesiskt och vad vet jag men om 10 år vet vi garanterat bra mycket mer. Jag tycker det är bra att diskussionerna här finns, det kan räcka med en träff i en diskussion som kan vara avgörande för mig i mitt val av spabad.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabadens Rolls-Royce?
« Svar #3 skrivet: april 29, 2016, 08:37:09:09 »
Tror Robban har helt rätt, inte så många som provbadat mer än ett eller ett par olika SPA-bad, och det man oftast märker skillnad på är just sittdjup och massage, resten har mer eller mindre bara folk i branschen insikt i.
Att "tillåta" folk i branschen att rangordna olika SPA-bad skulle nog vara rätt vanskligt då man kan misstänka att det lätt skulle ge höga placeringar för de SPA som betygssättaren säljer/servar för tillfället...

Vad som kanske vore mer intressant, och möjligt, vore att sätta upp 10-20 olika kriterier för vad som gör ett SPA bra, t.ex.
Effekt på värmaren
Enfas eller trefas pumpar
Krav på huvudsäkringarnas storlek
Sittdjup.
Massagemunstycken
TV/Radio/Finesser
Antal sittplatser/liggplatser
Täcklock
Isoleringsstandard/Kostnader
Reningsmöjligheter
UV
Ozon
Typ av cirkulation (När det inte används)
SPA-beklädnad
Form: rund/fyrkantigt/rektangulärt
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Spabadens Rolls-Royce?
« Svar #4 skrivet: april 29, 2016, 11:32:30:30 »
WhatSpa? gör ungefär en sådan lista varje år för alla märken som säljs i UK.
Har "approved" vissa märken som de anser är tillräckligt bra kvalitet.
De utser dessutom varje år en modell som blir "Best buy", 2014 och 2015 är det Marquis modell Epic som vunnit titeln, 2016 är inte klart ännu.

Alla märken som blivit approved: http://www.whatspa.co.uk/hot-tub-manufacturers/

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Spabadens Rolls-Royce?
« Svar #5 skrivet: april 29, 2016, 18:30:57:57 »
Vad som är bäst överlåter jag till andra att svara på, men snyggast är helt klart Hot Spring Grandee NXT.

Skulle inte tacka nej till ett sånt. :)

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Spabadens Rolls-Royce?
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2016, 00:59:39:39 »
Tyvärr så finns det ju idag ingen riktig bransch förening eller tidskrift i Sverige idag utan det är många lokala ÅF som kör sina egna race och informationshistorier om sina bad.

På mer mogna marknader som t ex England, Nederländerna , USA, Kanada med fler som har en marknad som funnits i upp till 30-40 år så har det dock bildats en det sitter som testar och utvärderar de etablerade tillverkarnas produkter. Det vill säga de bad som säljs av återförsäljare/ importörer till etablerade fabriker.   

Det är därför bra att googla på tillverkarens internationella hemsida och söka på internationella sitter om utvärderingar av den spabads modell man är intresserad av.

Där finns givetvis inte de små företagen som själva importerar bad från Kina och säljer dessa under egna namn då de sällan uppger varifrån de kommer och vilken fabrik som är tillverkaren.

Det är där vi som konsumenter ska ställa större krav på våra ÅF i Sverige på att få rätt information och givetvis få veta vart baden tillverkas och vad tillverkaren heter.  Att ljuga om att det är ett svensktillverkat bad , borde ju få alla konsumenter att backa då vi idag vet att det bara finns 1 tillverkare i Sverige idag.

Jag blir lite mörkrädd då jag ibland hör de mest otroliga historier från personer som tror sig köpt ett bad tillverkat i Sverige med högsta kvalitet, då det till och med står på badet att det är tillverkat i Kina.

Jag hoppas att marknaden här så småningom blir så stor att vi får en svensk fristående tidning som oberoende testar och jämför bad för oss konsumenter, men det lär nog tyvärr dröja !
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Watch

SV: Spabadens Rolls-Royce?
« Svar #7 skrivet: maj 01, 2016, 07:41:16:16 »
Hej janlun71.
Som du skriver så vill ju många ge sken av att deras spa är tillverkade i Sverige så vem är den ende garanterat svenske tillverkaren? Jag har inte lyckats lura ut det.

Utloggad Robban70

SV: Spabadens Rolls-Royce?
« Svar #8 skrivet: maj 01, 2016, 09:52:45:45 »
Vad är det som talar för att Sverige alltid tillverkar det bästa? Ursäkta inblandningen, med det är likadant med kött, mat , mjölk o.s.v. Varför väljer 90 milj. Tyskar att inte köpa svenskt kött? Vi pratar om tillverkare i ex. USA som har tillverkat spabad innan man i Sverige ens visste vad det var, förutsätter att de har "provat" dessa bra mycket mer än något Svenskarna har kommit på. Nordiskt klimat? Ja tjena vad är då det mot Canadensiskt klimat? Nä man får nog även ta de Svenska baden med en nypa salt, tyvärr. Hörde något om att de Svensktillverkade hade kvalitetsproblem med akrylen på botten i deras bad, det blev blåsbildningar och släppte, men som sagt bara hörsägen.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Spabadens Rolls-Royce?
« Svar #9 skrivet: maj 01, 2016, 20:38:46:46 »
Jo jag tror nog att alla nya tillverkare av spabad ska gå igenom en period av misslyckanden med kvaliteten och sedan förhoppningsvis lära sig att göra bättre produkter.

Då spelar det absolut ingen roll vart i världen det tillverkas.

Att ett bad är tillverkat i Sverige är definitivt ingen garanti för att det är en bra produkt, men när tillverkaren fyllt 10 - 15 år och fortfarande finns kvar och deras produkter bevisligen håller en god kvalitet, så kanske vi kan tycka att de har en kvalitetsprodukt.

I denna branschen tror jag att erfarenheter och volymer av produkter som bevisligen fungerar under tillräckligt lång tid är den enda vägen att gå för att kunna avgöra om en tillverkare är bra.

Som jag tidigare sagt så är det bara förarbetet med att undersöka tillverkaren och kolla in internationella forum som vi kan får reda på om ett bad är bra eller dåligt, och håller en kvalitet som motsvarar priset man får betala.

Man kan idag inte se hur bra ett bad är byggt från utsidan, allt man ser kan se bra ut för ögat, men du kan inte se om tillverkaren har använt en för tunn Akryl i vacumgjutningen för att spara pengar,( det finns olika tjocklekar på akrylskivorna som används i formgjutningen från Lucite och Aristech), du kan inte se om skalet är tillräckligt förstärkt för att hålla de belastningar som blir i ett spabad, man kan inte se hur tillverkaren rengjort och förbehandlat Akrylskalet innan medan sprutar på glasfiberförstärkningen , man kan inte se hur många lager glasfiber som sprutats på för att ge Akrylskalet sin styrka, man kan inte se hur bra och noga ett rörsystem är limmat för att hålla de påfrestningar som blir vid start och stopp av pumparna.

Detta är några av de absolut viktigaste detaljerna när du köper ett spabad. Allt i ett spabad går att byta ut förutom själva Akrylskalet , får du blåsbildning, sprickor eller krackeleringar i detta så är det bara att kassera badet. Går däremot ett jets, en pump eller en ledlampan sönder så är det lätt att byta ut.

Därför är det viktigt att undersöka hur det tillverkats och känna på grejorna innan man köper.  Ställer du dig inne i ett tomt spabad och hoppar upp och ner, och akrylen rör sig så är badet för vekt byggt, tänk då att du fyller det med 1500 kg med vatten och sen ett antal badande. Då blir det en rejäl belastning på skalet som förmodligen kommer att spricka eller på något sätt gå sönder i framtiden.

Ett bad som är tillräckligt kraftigt byggt kommer dock att hålla en mansålder, du kanske får byta ut nåt jets eller nån annan del under åren men strukturen i badet kommer att hålla för dig.

Det är här erfarenheten kommer in hos tillverkarna.

Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag