VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser  (läst 5189 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hemirg

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #10 skrivet: september 05, 2022, 10:21:19:19 »
Har idag timpris på elen och under sommarhalvåret när poolen är igång sparar jag nog pengar på det genom att köra cirkulationspumpen mer under natten än under de timmar som elen brukar vara som dyrast. Men eftersom jag inte kör elbil eller använder el för uppvärmning så blir det svårt att styra elförbrukning till natten i vinter och kommer då förlora på timpris. Håller med om att man blir stressad över att ständigt behöva ha koll på elpriser och kommer nog därför avsluta elavtalet när mitt provår är slut.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #11 skrivet: september 05, 2022, 10:40:17:17 »
Vi har beställt ett gäng mekaniska timers, och kommer att sälja paket med timer och enfas eller trefas kontaktor så man kan ställa vilka timmar (ned till 15 minuters intervall) som man tillåter cirkpump, värmepump, eller varmvattenberedare att gå.
Har man redan en kontaktor för cirkpumpen som sitter på DIN-skena så kan man bara addera timern bredvid.

Enkelt, mekaniskt och billigt istället för någon form av system som gör det dyrt och krångligt.
Kommer upp i energibutiken.se så snart vi har dem i lager.
Vi har även dataloggrar så man kan logga och styra via webben, för de som gillar det.

Kan väl säga att det är drag under galoscherna i energibutiken nu.
Det är fruktansvärt vilka elpriser vi ser, och värre lär det bli.
Vi kan bara hoppas att staten går in och stöttar rejält den kommande vintern, oavsett vem som vinner valet på söndag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #12 skrivet: september 05, 2022, 10:50:19:19 »
Har idag timpris på elen och under sommarhalvåret när poolen är igång sparar jag nog pengar på det genom att köra cirkulationspumpen mer under natten än under de timmar som elen brukar vara som dyrast. Men eftersom jag inte kör elbil eller använder el för uppvärmning så blir det svårt att styra elförbrukning till natten i vinter och kommer då förlora på timpris. Håller med om att man blir stressad över att ständigt behöva ha koll på elpriser och kommer nog därför avsluta elavtalet när mitt provår är slut.
Jag testade detta med, dvs att köra poolen ( cirkulation och luftvärmepump) på natten , funka inte för mig då jag inte vill ha pooltak , jag behöver den effektivitet som värmaren ger på dagtid i sol och i dagstemp när natttempen gick ner var förlusten i verkningsgrad högre än vad jag tjänade in på elpriset.

Dessutom tänker många fel , jag har en kollega som säljer vitvaror , folk vill ha tex en diskmaskin eller tvättmaskin med låg KW , man förstår inte att man inte kan se på Kw angivelsen utan att sätta detta i relation till hur länge en maskin går , för att uppnå vattentemp, för att torktumlaren skall torka tvätten etc .
Man förstår inte att det är dyrare att köra en 1 kw maskin i 1,5 timme än en 1,5 kw i 1,25 timme, då väljer man den med lägst KW ???

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #13 skrivet: september 05, 2022, 11:36:39:39 »
I vårt paket för poolen ingick en liten "central" med brytare och timer för cirkulationspumpen. Vi har kört i drygt 10 år nu på ung. samma sätt. Från 7:30 går pumpen i halvtimmesintervall fram till kl 20:00. Förutom det har jag satt dit en trådlös brytare så vi kan starta pumpen manuellt och då går den i tre timmar innan den går in på standard timer. Under åren har vi ändrat lite, mitt på dagen kör vi tre timmar i sträck, och sedan har vi att den går en halvtimme på natten. Den sista skulle vi egentligen ta bort sommartid, den har tillkommit som frostskydd så att vattnet inte står stilla vår och höst i pump och filter om det skulle bli minusgrader på natten. Har drabbats en gång av att filterventilen frusit sönder.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad jensl

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #14 skrivet: september 05, 2022, 14:07:40:40 »
Jag funderar på om det blir extra slitage om den får starta och stoppa så många gånger under dagen ?  Jag kör den i 2 omgångar per dag en lite mindre på dagen och en längre på natten för tänker även att start och stopp sliter på utrustningen ?

Natten hade jag egentligen bytt till att köra allt på dagen men om priset är 50 öre på natten och 7 kr på dagen så är det svårt att få ihop den kalkylen. Men ingen cirkulation alls på dagen vill jag undvika.

Utloggad nyburjare

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #15 skrivet: september 05, 2022, 15:02:48:48 »
Jag funderar på om det blir extra slitage om den får starta och stoppa så många gånger under dagen ?  Jag kör den i 2 omgångar per dag en lite mindre på dagen och en längre på natten för tänker även att start och stopp sliter på utrustningen ?

Natten hade jag egentligen bytt till att köra allt på dagen men om priset är 50 öre på natten och 7 kr på dagen så är det svårt att få ihop den kalkylen. Men ingen cirkulation alls på dagen vill jag undvika.
nja inte direkt , iofs är ju en motor byggd för att gå o den mår bäst då , stopp eller främst start påverkar kanske lager etc men skulle säga att det är försumbart
Däremot som jag velat påskina med mina tidigare inlägg , man kan inte bara se till poolen och att den blir billigare att köra på natten , går man över till timdeb, måste man även flytta så mkt förbrukare det bara går till natten och till rätt natt och till rätt tidpunkt

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #16 skrivet: september 05, 2022, 17:33:07:07 »
Normalt sett brukar bra produkter med kraftigare motorer som är designade för start/stopp ha mjukstart. Jag påstår att det är sällsynt bland poolpumpar. Axeltätningar och lager blir hårdare utsatta vid en aggressiv start, det betyder inte att alla som kör start/stopp ofta kommer få problem men sannolikheten att tätningar och lager slits i förtid är större. Huruvida man vill göra är såklart upp till var och en.
Beträffande den ekonomiska situationen i stort, har nyburjare helt rätt. Om du verkligen ska dra nytta av timdebitering bör du dammsuga och laga mat mm på natten.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #17 skrivet: september 05, 2022, 17:59:53:53 »
Efter att vår pool värmdes upp i mitten av juni så körde värmepumpen nästan ingenting fram till 20:e augusti. Vår cirkulationspump är onödigt kraftig. Den styrt därför av ett billigt tidur till att gå kl 10-22.

Med timdebitering så skulle det kanske (beror bl a på skillnad i COP beroende på temperatur) vara lämpligt att köra cirkulationspumpen och därmed värmepumpen när den behövs under nätterna för att få ihop den tid som krävs för vattnets omsättning, normalt 3-4 gånger poolens volym per dygn. Dessutom kan det vara lämpligt att som Erik ha ett tidur som man startar manuellt med en tryckknapp som kör cirkulationspumpen t ex en timme vid bad. Sådan styrning funderar jag på att införa nästa sommar.

Vår cirkulationspump var ca 15 år gammal när vi flyttade hit. Nu har vi kört den på tidur i 18 säsonger utan problem. Jag förstår inte varför pumpen skulle ta skada av att köra på tidur förutsatt att man inte har någon läcka så att pumpen startar med att pumpa luft.

Man får såklart hålla lite koll på vattenkvalitén när pumpens gångtid minskas. Jag ser inget problem med detta. För att kunna minimera gångtiderna och därmed kostnaden så behöver poolen vara bra isolerad så att värmepumpen inte behöver köra många timmar per dygn.

Jag ser ingen poäng med att krångla till det med en iSaver eller liknande. Jag minns inte att någon här har lyckats beskriva i detalj hur en sådan fungerar. Jag har sökt på nätet utan att hitta något användbart. Det har varit en del infekterade diskussioner i frågan. Jag skulle aldrig köpa en sådan produkt utan tillgång till en tillräckligt detaljerad teknisk beskrivning av dess funktion. Är det en frekvensomvandlare som genererar ren sinusformad växelspänning eller är det något annat. Det finns enklare thyristorregulatorer för mindre elmotorer som genererar en hel del störningar. Moderna elmätare kommunicerar via elnätet för avläsning av förbrukningen. En bristfällig switchande regulator kan störa den kommunikationen. Det kan man enkelt kontrollera genom att studera sin förbrukning hos elnätsleverantören. Nätägaren lär höra av sig om man skickar ut störningar på elnätet.

Dammsuga på natten är sånt som stolliga vänsterjournalister på SVT håller på med. Vår centraldammsugare drar 1300W, Dammsuger jag en halvtimme så förbrukar den 0,65kWh. Det blir 6,5kr när el kostar 10kr/kWh. Spara en femma på att dammsuga på natten är inte aktuellt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #18 skrivet: september 05, 2022, 18:23:50:50 »

Känner att jag behöver förtydliga mina påståenden, haha.

Jag tycker inte att man ska anpassa sitt liv med bullbak nattetid och så. Det var en ren överdrift från min sida.

Beträffande start/stopp av pump menar jag att frekventa sådana, stoppa en stund varje timme eller oftare. En gång om dagen är så klart inget. Jag är säker på att en pump fallerar efter x antal starter snarare än efter x drifttimmar.

Och med pump menar jag cirkulationspumpen inte VP.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #19 skrivet: september 07, 2022, 10:11:01:01 »
I vart fall vårt sandfilter "sväller ut" litegrann varje gång man startar och stoppar cirkpumpen, så just i vårt fall är det nog kanske plasten i filtret, och alla anslutningar som får de mest tydliga påfrestningarna.
Huruvida det påverkar livslängden eller ej har jag ingen aning om, men sprickbildning som ett resultat av upprepade påfrestningar känns väl inte alls för långsökt.
Jag skulle nog köra i intervaller om några timmar i alla fall om jag kunde styra detta.
När priset var som det ska så fick den stå på nätterna (hade annan styrning då) och gå på dagarna.

Om man skall spara på elen, och köra på tidur, så kanske man får räkna med lite högre klorhalt för att slippa alger i poolens hörn, där cirkulationen är som sämst.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan