CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning med slang  (läst 3697 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mocha

Uppvärmning med slang
« skrivet: augusti 26, 2022, 18:13:17:17 »
Hej,

Har en pool i sommarhuset som jag vill värma upp billigt :) Behöver bara höja temperaturen typ 3-5 grader under juni-augusti. Poolen är på ca 30 kbm.

Funderar på svart slang på ett förrådstak i söderläge. Kopplar in det så att poolpumpen driver en del av vattnet genom slangen.

Någon med erfarenheter av detta? Typ av slang, dimensioner, längd etc.

/M

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2022, 18:41:32:32 »
Det skulle jag nog säga att det kommer inte att fungera , hur har du tänkt med slangen ? och hur gör du på natten o när det inte är sol, tempen i poolen kommer att sjunka direkt
Samt om du kopplar på en typ vattenslang för att kunna ens hantera den på taket och att få lite vatten i den som solen kan värma då bygger den så högt tryck att pumpen inte orkar .
Lägger du upp en poolslang typ 50 mm då kan den iofs skicka vattnet omvägen via taket men del volym och hastighet som passerar i slangen , inte en chans att solen hinner värma upp .
Köp en billig luftvärmeump och slipp alla andra problem

Utloggad hemirg

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2022, 14:35:30:30 »
Det är klart att det är görbart. Finns flera färdiga sådana lösningar att köpa för några tusenlappar. För att det ska funka med din vanliga poolpump bör den vara kraftig och rören på solfångaren vara parallellkopplade. Om du tänker en enda lång slang bör du nog tänka om. Det du tjänar på minskad uppvärmningskostnad förlorar du kanske på högre energikostnad för cirkulationspumpen istället. Kanske är bättre att kolla på ett poolskydd som behåller värmen i poolen på natten?
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2022, 16:46:05:05 »
Ja det finns solpaneler för ändamålet  som bör vara minst i storleken av halv poolens yta, nu skriver trådskaparen att han skall " lägga upp en slang på taket " vi pratar här om päron o äpplen .

Man skall om man satsar på solvärme vara medveten om den begränsning som finns och det är att ; hur poolen håller värmen är avgörande .

Jag har sett poolägare som lyckats höja några grader i mindre pooler men  här pratar vi om 30 kubik ! samt att alla haft pool-tak, annars tappar man fort den lilla grad solen gav när den går i moln och på kvällar o nätter .
Man bör heller inte köra vattnet i panelen just då , särskilt inte om det blåser då kyls vattnet i panelen .

Man skall  också veta att det krävs ca 4180 Kj att värma 1 kubik vatten 1 grad  det motsvarar ca 1.16 Kwh ,

Min åsikt att det kan fungera , om man satsar på riktiga solpaneler och ett riktigt styrsystem för att leda om vattnet vid behov , detta är dock inte att "lägga upp en slang på taket"
Gör man det riktigt är en kinatillverkad luftvärmepump för under 10.000 kr som håller 2-5 år vida överlägsen i både installationskostnad , effektivet och enkelt handhavande samt det viktigaste en temp i poolen som är behaglig .


Utloggad hemirg

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2022, 10:12:06:06 »
Ja det finns solpaneler för ändamålet  som bör vara minst i storleken av halv poolens yta, nu skriver trådskaparen att han skall " lägga upp en slang på taket " vi pratar här om päron o äpplen .

Man skall om man satsar på solvärme vara medveten om den begränsning som finns och det är att ; hur poolen håller värmen är avgörande .

Jag har sett poolägare som lyckats höja några grader i mindre pooler men  här pratar vi om 30 kubik ! samt att alla haft pool-tak, annars tappar man fort den lilla grad solen gav när den går i moln och på kvällar o nätter .
Man bör heller inte köra vattnet i panelen just då , särskilt inte om det blåser då kyls vattnet i panelen .

Man skall  också veta att det krävs ca 4180 Kj att värma 1 kubik vatten 1 grad  det motsvarar ca 1.16 Kwh ,

Min åsikt att det kan fungera , om man satsar på riktiga solpaneler och ett riktigt styrsystem för att leda om vattnet vid behov , detta är dock inte att "lägga upp en slang på taket"
Gör man det riktigt är en kinatillverkad luftvärmepump för under 10.000 kr som håller 2-5 år vida överlägsen i både installationskostnad , effektivet och enkelt handhavande samt det viktigaste en temp i poolen som är behaglig .
Vi är nog bara olika som personer? Jag är positiv lagd och vill gärna tro att saker funkar. Har därför svårt för svar som börjar med att såga ett förslag utan att istället säga hur man bör göra och visa på svårigheterna som finns för att det ska lyckas. Det är ingen som skrivit "lägga upp en slang på taket". Om du ska citera någon, citera då rätt och förvräng inte saker.

Om man funderar på att använda svart slang som uppvärmning bör man först titta på hur de ledande tillverkarna gör och sedan förstå varför de tillverkas på det sättet samt vilka förutsättningar som krävs. Om några har misslyckats så kanske det beror på att de inte hade rätt kunskaper så att förutsättningarna inte blev optimala. Ett vanligt svar på ett företag som slutar att utvecklas är just, detta har vi testat förut och det funkade inte. Men man ställer sig inte frågan varför det inte funkade.

Jag har testat en solfångare av enbart svarta plaströr till vår första pool som var en ovanmarkpool. Fick köpa den väldigt billigt från min dåvarande arbetsgivare och den bestod av två samlingsrör med smalare parallella rör mellan dem. Tänkte att det kan var kul att testa lite. Men resultatet blev katastrofalt med för dålig cirkulation och jag fick sedan byta allt vatten för att få ordning på problemen. Vilken blev då min slutsats? Jag hade en för klen pump, troligtvis för smala slangar fram till solfångaren samt för dålig kunskap om poolkemi. Jag rekommenderar egentligen inte någon att värma vatten med solfångare av plastslang. Om man vill vara säker på att det ska fungera bör man satsa på riktiga solfångare med en absorbator av belagd metall i ett eget system med en värmeväxlare mot poolvattnet. Men då pratar vi om en investering som blir mycket svår att räkna hem. Det var därför jag skrev att det kanske är bättre att försöka behålla värmen i poolen över natten i stället. Men trådskaparen ville ha tips om att få lite varmare i poolen under de varmaste månaderna på ett billigt sätt. Och man vill ha ett semesterprojekt till nästa sommar och försöka få till någon lösning utan några större krav på estik och funktion. Varför inte?
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2022, 10:38:22:22 »
Jag är väldigt positiv men i grunden tar min realistiska sida över och jag går inte i tron av att allt funkar bara man är positiv. Jag har inget ambition av att du skall tycka mina åsikter är bra eller att du inte skall " ha svårt för dem " jag skriver som jag tidigare nämnt vad jag tycker o känner ...

Visst man kan tolka " svart slang på taket " annorlunda är en "slang på taket "men det ligger betydligt närmre tillhands än att tolka det som en seriös solpanel.


Du missar kanske mitt avslut , där lämnar jag exakt det du nu också efterfrågar , "Men trådskaparen ville ha tips om att få lite varmare i poolen under de varmaste månaderna på ett billigt sätt."
 dvs en billig luftvärmepump , en beprövad och säker produkt för att få badbar vattentemp och som du själv skriver i jämförelsen med en seriös installation med solfångare mkt billigare .

Utloggad hemirg

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2022, 11:15:27:27 »
Det är säkert en positiv person, tyckte bara början på svaret var väldigt tråkigt. Men jag kan göra skillnad på sak och person. Har inga kunskaper om värmepumpar men hör att det är många som får sänka temperaturen eller stänga av dem nu i södra landet för att få ner elkostnaderna. Men det har säkert mycket med dålig verkningsgrad på äldre pumpar att göra och de höga elpriserna kommer nog sänkas till kommande somrar? Men jag tror inte alla vill ta de kostnaderna för ett sommarboende. Den bästa lösningen för dig är inte den bästa lösningen för alla.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2022, 11:43:33:33 »
Först ! hur skall jag kunna svara på eller vinkla mitt svar för vilken lösning som är bäst för någon annan ? jag ger en åsikt baserad på egna erfarenheter något annat är helt omöjligt , det trodde jag alla var med på ?  att ingen på allvar tolkade mina inlägg som en lösning på allas problem o förutsättningar , till o med trådskaparen förstår nog detta eftersom man frågar om någon har erfarenhet och inte efter vad som är bäst för honom .

Ja, el-priset går upp för oss alla, vill man ha en pool med 28-30 gr vatten får man göra det bästa av det , ett pooltak för de som gillar sådana är troligen det bästa samt se till att pumpen har en bra verkningsgrad .

Om trådskaparen har en budget för detta vet varken du eller jag .

Utloggad hemirg

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2022, 12:19:01:01 »
Är inte detta ett råd riktad till någon annan "Köp en billig luftvärmeump och slipp alla andra problem"? I alla fall jag tolkar det som du tycker att det är det bästa alternativet för trådskaparen eftersom uppmaningen är till honom.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2022, 12:22:56:56 »
Det är en åsikt och ett råd, sen är det naturligtvis upp till mottagaren att avgöra och sätta sig in i ärendet ! jag började inte meningen med " jag tycker att" för jag idiotförklarar varken trådskaparen eller forumläsaren utan förutsätter att man läser inläggen på rätt sätt och att man förstår att man inte kan svara på vad som är rätt eller fel för alla .

Nu kom jag tillbaka tillforumet efter en paus, som jag tog just pga av detta , att folk ifrågasätter vad jag skriver och inte fattar att jag skriver efter vad jag tycker , hur skall jag kunna skriva vad andra skall göra eller vad som är bäst för dom ??

Skriver man en fråga på forumet är det väl för att ta del av andras erfarenhet och tyckande och inte för att ifråga sätta de råd man sen får , vad är meningen med ett forum då ?

JO det är klart man skall o får ifrågasätta råden och inte hålla med !! men det är skillnad mot att ifrågasätta VARFÖR man ger ett visst råd eller förslag
« Senast ändrad: augusti 30, 2022, 12:39:12:12 av nyburjare »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag