Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..  (läst 8905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baeckis

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Svängsta (Blekinge)
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« skrivet: januari 01, 2007, 22:35:41:41 »
Jag står i valet å kvalet i många saker nu, efter att läst endel på denna sidan sä är jag nog ännu mer virrig om man kan bli det..
Var inne på att ta en markpool classic från folkpool.. Men såg nu ett företag som finns lite nämre mig (Blekinge) som heter Lainex, finns de någon som har erfarenheter av dessa båda företagen? <antman>

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2007, 16:55:58:58 »
Hej,

Inte Lainex som företag men väl deras pool (Combipoolen eller Vikingpoolen) via ÅF. Vi är nöjda med hela poolen. Konstruktionen med galvad plåt och naturlig plats för isolering känns bra.

Lycka till med beslut och bygge !!

:)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Steffe

SV: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2007, 17:21:48:48 »
Tror du får bäst pris om du går direkt till Lainex istället för deras ÅF (du har ju mer då prutmarginal om man säger så). Personligen skulle jag som företag istället rekommendera Svenska Poolfabriken eller Poolkungen vilket enligt mig verkar vara de mest seriösa företagen i den här branschen (förutsatt att du vill ha en förfabricerad pool och inte en murad/gjuten). En bra tumregel är att kolla hur lång garanti de olika företagen har på sina respektive stommar.

Utloggad baeckis

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Svängsta (Blekinge)
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
    • Visa profil
SV: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2007, 18:38:07:07 »
Tror du får bäst pris om du går direkt till Lainex istället för deras ÅF (du har ju mer då prutmarginal om man säger så). Personligen skulle jag som företag istället rekommendera Svenska Poolfabriken eller Poolkungen vilket enligt mig verkar vara de mest seriösa företagen i den här branschen (förutsatt att du vill ha en förfabricerad pool och inte en murad/gjuten). En bra tumregel är att kolla hur lång garanti de olika företagen har på sina respektive stommar.

Ja jag har idag suttit å kollat lite på Svenska poolfabriken, folk säger att de ska vara lätta att sätta ihop även för en hemmaklåpare. Vad jag märkte är att de har lite högre pris än vad folkpool har + att folkpool har en åf där jag bor vilket inte Fabriken har, vet nu inte hur mkt hjälp man behöver dock..

PS. tack för ditt inlägg

Utloggad Poolnicke

SV: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2007, 21:55:44:44 »
baeckis,

Tror att det är bättre att tänka igenom vad du vill ha först och därefter välja levereantör. Nu kanske du redan har gjort det och då vore det inte så dumt med lite mer info.

Det är mängder med frågor som behöver besvaras. Ska du bygga själv. Vilken form vill du ha på poolen? Djup? Inbyggd? Stenlagd? Krav på livslängd. Markförhållanden. Hur priskänslig du är. osv.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad baeckis

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Svängsta (Blekinge)
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
    • Visa profil
SV: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2007, 22:07:38:38 »
Tja du Poolnicke,
jag har funderat på detta nu sedan mars månad, det som är svårats i daxläget är nog att jag vet inte hur djupt ner jag kan gräva, eller om de måste till maskin.
Tyvärr så är det mkt sten å skit här under å det var väldigt svårt när min far skulle bygga huset 78. Han skrattar bara åt mig å har önskat lycka till med grävandet.
I min fantasi så ska det bli en markpool på 3.5x7 meter med trädäck som flyter samman med husgaveln så man får trallen i samma höjd som golvet inne i huset. Funderade mkt på om man skulle mura upp då ja vet en som har gjort det, har tyvärr inte kunskap om det å tror inte man tjänar så mkt på detta i slutändan.
Tanken är att jag ska göra så mkt som möjligt själv men de känns skönt om man kan rådfråga någon om man stöter på hinder under vägens gång. Håller på med datorsystem på dagarna så hammaren är inte det mest naturliga för mig men det går sakta framåt.
Uppvärmning vet jag inte, innan var jag fastbesluten om att ha solvärme men börjar nog svänga mot att ta en värmepump då de verkar till att bli en jämnare värme, poolen kommer att läggas i söderläge uppe på en höjd så när solen är framme så lyser den där på under hela dagen.
Lite priskänslig är man väl då man står med ett stort hus som man vill att pengarna ska räcka till så mkt som möjligt.. Livslängden tycker jag är viktig, den får helst stå där så länge jag ska bo här..

//Baeckis

Utloggad Poolnicke

SV: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2007, 08:51:26:26 »
baeckis,

Låter som att du har tänkt att göra mycket själv mao. Om jag var in din situation så skulle jag bestämma mig för form och poolstomme och därefter söka både i sverige och utomlands efter det billigaste paketet.

Det finns många leverantörer av samma prylar. Dessutom verkar priserna variera en hel del mellan olika leverantörer.

När det gäller att fråga om råd så har du gratis rådgivare här i poolforum. Det verkar finnas kunskap om det mesta här :-)

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2007, 20:42:49:49 »
Hej  poolnicke o baeckis

 Var det inte någon här på forumet som "sa" att kvaliten står i förhållande till vad man betalar för?
nått sånt..
 Därför tycker inte jag att man skall leta efter det billigaste paketet eller delarna, utan köp det som känns rätt. Med det inte sagt att inte jämföra mellan olika leverantörer utan mycket ligger ju också i att kunna få respons från den man handlat av och vid ev. fel som ju trots allt kan uppkomma.
 
 Blir man nöjd med resultatet tror jag inte nån tusenlapp gör så mycket(även om poolvärlden har en förmåga att skena iväg med många av de där lapparna), men i slutet så skall det kännas bra.

 För att citera RLA:
  Vad är kvalitet? man brukar tala om att när något mosvarar förväntningarna är det rätt kvalitet! Att tala om en absolut kvalitet går inte, det beror på vem som skall använda prylen, läs: vad köparen förväntar sig! Och betalar man lite förväntar man sig nog lite, men det är inte fel, bara det motsvarar förväntningarna så blev det rätt kvalitet.
 slut citat.

 Snålheten bedrar visheten,...   har det visat mig många gånger och så kommer det nog att göra även i framtiden med.

 JPe
 

Utloggad Poolnicke

SV: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2007, 07:12:03:03 »
Jörgen,

Jag håller med i det mesta du skriver, men leta efter det billigaste paketet behöver inte innebära att man letar efter lägsta kvalitet.

Vad jag menade var att när han hade bestämt sig för en pool så kommer det definitivt spara många tusenlappar att jämföra pris med många återförsäljare inte bara två.

I vissa fall värderar man kanske servicen från en viss återförsäljare vilket kan vara värt tusenlappar men eftersom baeckis är en händig typ så varför ska han betala för service när han ändå ska göra jobbet själv?

Ganska ofta är det betydligt mer än en tusenlapp i prisskillnad på produkter i poolvärlden. Något som har belysts många gånger i detta forum. Tex  när jag skulle köpa rörkopplingar av en lokal vvs leverantör som skulle ha upp till 10 ggr mer än vad jag fick betala i Österrike för likadana prylar. Poolbutiken(en annan lokal leverantör) svarade att de säljer inte lösa rör till privatpersoner för att det inte blir tätt då. De åtog sig gärna att göra jobbet istället.

Som jag skrev i ett annat inlägg angående värmepumpar så finns det flera leverantörer av olika märken i ungefär samma prisklass. Men det finns också dom som tar dubbla priset. Om man bara jämför mellan två leverantörer så är det lätt att bränna budgeten så att man får ett undermåligt system. Mao man får inte råd med alla finesser.

Jag reser en del i jobbet och bokar då biljetter själv vilket är enkelt och går på några minuter. Nu till sommaren så har jag bokat in en utlandssemester för familjen. Av ren nyfikenhet gick jag in på en välkänd resebyrås hemsida för att titta om hotellet fanns i deras utbud. Det gjorde det med exakt samma attribut förutom reseledartjänsten. De skulle ha 14 000 mer för samma paket. En annan resebyrå tog 21000 mer för samma typ av lägenhet men då var det "All inclusive".

En kamrat till mig bokar alltid med reseledare och "all inclusive" vilket han gärna betalar de  extra tusenlapparna för.

Så vill man ha service så håller jag med dig jörgen då behöver/ska man inte leta som en galning efter ett lågt pris. Men har man tänkt sig att göra allt själv så är man nog inte så affärsmässig om man köper av de som säljer paketlösningar med "all inclusive" service.

Jag håller med om att snålheten bedrar visheten om man inte lägger ner den tid som poolbutikens personal har lagt på att hitta kvalitetsprylar till ett lågt inköpspris. Mao det finns inget utrymme för slapphet om man skall göra bra affärer.


/Poolnicke
« Senast ändrad: januari 07, 2007, 07:18:40:40 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilsen i vilken leverantör jag ska välja..
« Svar #9 skrivet: januari 07, 2007, 08:32:36:36 »
Tja du Poolnicke,
jag har funderat på detta nu sedan mars månad, det som är svårats i daxläget är nog att jag vet inte hur djupt ner jag kan gräva, eller om de måste till maskin.
Tyvärr så är det mkt sten å skit här under å det var väldigt svårt när min far skulle bygga huset 78. Han skrattar bara åt mig å har önskat lycka till med grävandet.
I min fantasi så ska det bli en markpool på 3.5x7 meter med trädäck som flyter samman med husgaveln så man får trallen i samma höjd som golvet inne i huset. Funderade mkt på om man skulle mura upp då ja vet en som har gjort det, har tyvärr inte kunskap om det å tror inte man tjänar så mkt på detta i slutändan.
Tanken är att jag ska göra så mkt som möjligt själv men de känns skönt om man kan rådfråga någon om man stöter på hinder under vägens gång. Håller på med datorsystem på dagarna så hammaren är inte det mest naturliga för mig men det går sakta framåt.
Uppvärmning vet jag inte, innan var jag fastbesluten om att ha solvärme men börjar nog svänga mot att ta en värmepump då de verkar till att bli en jämnare värme, poolen kommer att läggas i söderläge uppe på en höjd så när solen är framme så lyser den där på under hela dagen.
Lite priskänslig är man väl då man står med ett stort hus som man vill att pengarna ska räcka till så mkt som möjligt.. Livslängden tycker jag är viktig, den får helst stå där så länge jag ska bo här..

//Baeckis

Vi har ju byggt lite som du verkar tänka, grävt ned poolen 80 cm i mark och sedan murat en stödmur av "slipers" från marknivå och upp till altan/trallnivå.

Vi hade i.o.f.s. sand i marken, inte sten - men valde ändå att ta in en maskin som grävde.
Återfyllningen gjordes för hand i samma takt som vattnet fylldes i poolen, mycket jobb men det gick bra med god hjälp av vänner och grannar.

Du kan se bilder på bygget här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag