Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dags att sätta stensargen, tar gärna emot Tips!  (läst 3459 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dags att sätta stensargen, tar gärna emot Tips!
« Svar #10 skrivet: april 07, 2021, 16:43:54:54 »
Shimsade med rostfria brickor, limmet tar inga höjdskillnader utan är mer som lättvispad grädde i konsistensen.

Ok! tänker mest om du shimsar upp typ 5mm fäster limmet ändå? eller måste det ligga mer "ann" mot betongen samt om man shimsar upp stenen en bit, finns det inte risk för "is-sprängning" om vatten tränger in mellan sten och betong? (kanske betongen suger upp dock).

Ska ladda upp några bilder på hur mitt ser ut, att limma känns ju smidigare än att lägga fix men kanske är hugget som stucket? speciellt i mitt fall när jag troligtvis kommer behöva "shimsa" upp stenen en bit.

på ena bilden ser du även "flagorna" som blivit, tror dock att det kan vara så att det är från transporten och att det kanske ger med sig med tiden.

Thermopool 3,5x7m

Poolgiganten

Utloggad Stompen

SV: Dags att sätta stensargen, tar gärna emot Tips!
« Svar #11 skrivet: april 07, 2021, 22:31:11:11 »
Fix för utomhusbruk ser ju ut att vara precis det du behöver för att jämna ut det där. Du får läsa databladet och se max fixtjocklek

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dags att sätta stensargen, tar gärna emot Tips!
« Svar #12 skrivet: april 08, 2021, 12:53:28:28 »
Fix för utomhusbruk ser ju ut att vara precis det du behöver för att jämna ut det där. Du får läsa databladet och se max fixtjocklek

Ja, det lutar nog åt att köra på fix.
En fråga, hur mycket ovanför linerlisten har du fixerat stenen? eller kan man fixerna den dikt mot? (min liner trycker man fast på sidan, inte ovanpå linerlisten om du förstår hur jag menar)
Thermopool 3,5x7m

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dags att sätta stensargen, tar gärna emot Tips!
« Svar #13 skrivet: april 10, 2021, 11:35:11:11 »
Fix för utomhusbruk ser ju ut att vara precis det du behöver för att jämna ut det där. Du får läsa databladet och se max fixtjocklek

Ytterligare en fråga :) Kommer du ihåg vilket fix du använde samt vilken kamm?
Thermopool 3,5x7m

Utloggad Stompen

SV: Dags att sätta stensargen, tar gärna emot Tips!
« Svar #14 skrivet: april 10, 2021, 16:23:18:18 »
Minns inte vilket fix, men typ bauhaus. Är nog inte så stora skillnader mellan dem....
Körde med grövsta kammen på en sådan simpel plastmojäng med olika kammar på varje sida

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dags att sätta stensargen, tar gärna emot Tips!
« Svar #15 skrivet: april 10, 2021, 17:10:17:17 »
Minns inte vilket fix, men typ bauhaus. Är nog inte så stora skillnader mellan dem....
Körde med grövsta kammen på en sådan simpel plastmojäng med olika kammar på varje sida

Tack!
En fråga, hur mycket ovanför linerlisten har du fixerat stenen? eller kan man fixerna den dikt mot? (min liner trycker man fast på sidan, inte ovanpå linerlisten om du förstår hur jag menar
Thermopool 3,5x7m

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Dags att sätta stensargen, tar gärna emot Tips!
« Svar #16 skrivet: april 18, 2021, 20:51:34:34 »
Nu är jag i fullgång och lägger stenen, det är lite bökigt då kanten är rätt "skrovlig" och det ställer till det med vissa stenar.
Iaf så använder jag mig Ardex X 90 Outdoor fix, verkar fungera bra.

Jag valde att sätta stenarna med ca 5cm överhäng i poolen (mätt från linerlisten), nu slog det mig att jag kanske gjorde bort mig då jag såklart vill att stenarna ska vara "häng" säkra, om någon får för sig att "hiva" sig upp längst stenen etc.
Tror ni att det kommer funka trots överhänget?
//P
Thermopool 3,5x7m

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Dags att sätta stensargen, tar gärna emot Tips!
« Svar #17 skrivet: april 20, 2021, 15:08:03:03 »
Tror nog att de kommer att sitta kvar i fixet hur mycket du än hänger. Jag har dock ett annat tips/råd och det gäller det viktiga att även ha en avrundning på granitstenen i underkant, alltså mot vattenytan. Vi hade en badgäst förra året som körde upp huvudet längs med väggen och slog i stenens underkant och fick en liten bula i skallen, inget jack eftersom jag själv hade rundat av hörnen där. De kom dock från fabrik helt rakskurna = vassa men det ser ut som att dina stenar redan är avrundade på bilden?
Jag tänker att risken för samma olycka är ju större ju längre stenen skjuter ut i vattnet, mitt överhäng är bara cirka 2 cm...
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan