CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Råd inför poolbygge  (läst 1244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barry_J

Råd inför poolbygge
« skrivet: mars 08, 2021, 23:31:22:22 »
Hej, hängt här ett tag och nu börjar det bli dags att själv bygga en pool. Tanken är att göra en 3x6 m pool med helgaveltrappa och pooltak.

Tänkt budget för pool exklusive trall runt omkring är ca 300'. Kan tänka mig att göra en del jobb själv.

Tittat runt en del på olika poolstommar och kommit fram till följande:

Thermopool: Helentreprenad verkar gå på ca 400' och är därmed över budget. Känner mig något osäker på att göra alla gjutningsmomenten själv.

Stål poolstomme (t.ex. Ellips pool): Verkar enkel att montera. Vilket markarbete behövs för denna typ av pool? Gjuten platta krävs även här?

Murad stomme i Leca: Tog kontakt med ett lokalt murarföretag som verkar har gjort några pooler. De gav en offert på grävning + betongplatta + mura med Leca + putsning på ca 150'. Tillkommer gör ju då liner samt alla tillbehör som VP och cirkulationspump och filter samt pooltak. Verkar möjligt att nå budget på detta sättet. Har dock aldrig anlitat murarföretaget innan. Något speciellt att tänka på om poolen ska muras med Leca så det inte blir felbyggt?

Just nu lutar jag åt att låta ett företag ta hand om Grävning + betongplatta och sedan montera poolstomme av stål själv.

Input välkomnas och om det finns något alternativ som jag missat.

Poolgiganten

Utloggad Tobbe78

SV: Råd inför poolbygge
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2021, 11:33:29:29 »
Byggde pool 6,0 x 3,5m förra året. Murad i lecablock och byggdes av lokala murare som hade byggt ca 10st leca-pooler. Man har ju byggt pooler i leca i årtionden så det är ju en trygg och beprövad metod.

Vi valde att gjuta en ram på ca 5cm hög ovanpå sista raden med lecablock. Dels för att få djupet till 1,50m men även för att öka hållfastheten.

Putsa utsida och insida. Lägg utvändigt cellplast isolering om du vill. Platonmatta runt om. Fyll upp med grus. Vi struntade i cellplastisolering. Kanske dumt men tänker att det är bra att det läcker ut lite värme för att hålla fukten borta. Nästan all värme stiger ju ändå.

Vi murade även trapp i ena hörnet och avsats/bänk längs större delen av ena långsidan. Platssvetsad liner. Kostar så klart mycket mer än en färdig liner men vi är otroligt nöjda med den lösningen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag