CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sand eller Glas som rening?  (läst 3806 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #10 skrivet: februari 03, 2021, 22:09:13:13 »
Hej,

Glas är inte sämre än sand angående filtrering. Vidare stämmer det att det går åt mindre vatten vid backspolning. Men hur ofta backspolar en poolägare sitt filter?

Det jag har funderat på en längre tid är skillnaden mellan glas och sand hur de kan hantera de minsta partiklarna kalk? Där skiljer sig glas och sand åt tror jag. Sand har en liten mer skrovlig yta än glas. Där kan kalk kristalliseras och bli större som kan filtreras ut. Bättre fäste där en på glas. Sen finns det många fler resonemang om annat också.

Vidare har sand eller glas ingen betydelse för om du använder klorinator, minimaster eller UV-ljus.
Om du väljer det du skriver om och inte har mycket kalkrikt vatten så spelar det nog ingen roll om du har sand eller glas.

Tror det är mer spännande varför man väljer klorinator eller en minimaster? De har också olika tillval och val. Vidare vilken typ av UV-lampa, lågtryck eller medeltryck.

Roger

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #11 skrivet: februari 04, 2021, 11:18:52:52 »
Och jag som nästan hade bestämt mig för att köra med glas efter att ha läst på alla dessa poolhemsidor om hur bra det ska vara.  ::)

Får väl ta mig en funderare till om det blir glas eller sand som köps in till våren, har det någon som helt betydelse vad man har för kring utrustning (UV-ljus, minimaster, saltklorinator) eller vattenkvalite överlag när det gäller sand eller glas som rening?

Nej.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad jonte3

SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #12 skrivet: februari 04, 2021, 19:38:41:41 »
Antar att glaset man köper är gammal krossat returglas.
Funderar just på om glaset är tvättat?
Folk kan ju ha haft allt möjligt i dessa returglas såsom spillolja osv..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #13 skrivet: februari 07, 2021, 06:20:52:52 »
Spillolja eller sololja, same, same but different - som man brukar säga.
Tror inte att något som finns i glaset eller sanden man använder i filtret kan göra vattnet farligt på nåt sätt efter att kloret man doserar med har fått göra sitt.
Shockkloreringen på våren har troligen som uppgift att ta död på allt skadligt som kan ha bildats i rör, slangar, filter och cirkpump under stilleståndet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad en helt vanlig människa

SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #14 skrivet: april 06, 2021, 16:52:34:34 »
Jag har glas i mitt filter nu. Hade sand i 6-7 år innan. Upplever det som att det snabbare blir rent vatten i siktglaset nu med glas istället för sand.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #15 skrivet: april 06, 2021, 18:17:48:48 »
Jag har glas i mitt filter nu. Hade sand i 6-7 år innan. Upplever det som att det snabbare blir rent vatten i siktglaset nu med glas istället för sand.
Hej,

Du har helt rätt i din beskrivning.
Ofta är fördelen med glas backspolning. De som gör av med mycket vatten med backspolning är våra vattenreningsverk.
Men hur ofta backspolar en poolägare? Ingen vinst där?

Glas har fördelar och nackdelar enligt mig. Har du kalk i vattnet skulle jag föreslå sand istället för glas.

Bra inlägg.

Roger


Utloggad 25° i vattnet

SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #16 skrivet: april 08, 2021, 20:11:08:08 »
Ja en intressant frågeställning , hur ofta backspolar en poolägare, jo alldeles för sällan , många bara två gånger per år vid uppstart och stängning eller så gör de det genom att titta på manometern och om den visar rött dvs filtret börjar att bli täppt

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #17 skrivet: april 08, 2021, 21:04:24:24 »
Kan bara hålla med dig angående backspolning.

Kan beskriva hur jag gör.

Fyller poolen och dammsuger. Backspolar för att sedan tillsätta klor.
Slipper då att släppa ut klor till omgivningen.

Jag använder kalciumhypoklorit som bildar kalk. Inget problem med detta. Det stannar i sandfiltret. Sand verkar ha en fördel angående detta jämfört med glas.

Kalciumhypoklorit kan höja pH vilket inte är ett problem. Kalken kristalliserar sig då i sandfiltret.

När jag ska sänka pH så gör jag alltid en kort backspolning för att få bort kalken från sandfiltret.

Har tidigare beskrivit det som att kissa i byxan. Det är svårt att sänka pH om kalk finns närvarande.
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #18 skrivet: april 12, 2021, 08:26:25:25 »
Vi backspolar antingen när det regnat så mycket att vi behöver tömma poolen, eller när trycket blir högt/flödet börjar påverkas märkbart.
I mitt gamla jobb arbetade jag rätt mycket med filter av olika slag, och jag har i alla fall fått lära mig att ett skitigt filter renar bättre än ett rent filter.
Ju tätare filtret blir desto mindre/finare partiklar fastnar i filtret helt enkelt.  <dontkn>

Däremot kanske ett skitigt filter kan "gömma" bakterier och liknande som gör att man får klorera lite mer än annars, det kan jag inte svara på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad PeeWee

SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #19 skrivet: maj 07, 2021, 09:50:34:34 »
Jag har också läst någonstans att man inte ska backspola för ofta då filtret är bättre med "lagom" med skit i samt att man ska strunta i manometern och gå på hur trycket är i vattnet ut i poolen. När det börjar bli dåligt, då är det dax att backspola.

Men jag har en angränsande fråga. Folkpool anger i sin poolvårdsguide att man alltid ska backspola filtret INNAN man dammsuger poolen, varför? Jag tycker det logiska är att göra tvärt om?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag