VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjuta runt poolen istället för trall  (läst 1513 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad norpargrand

Gjuta runt poolen istället för trall
« skrivet: mars 27, 2023, 08:42:06:06 »
Hej
Jag skall färdigställa poolen under våren/sommaren, tanken är att gjuta runt istället för trätrall eller granitsten, ca120 m2. Samtidigt så blir det granitsten 20 mm tjock som poolsarg.

Nu till min fråga har någon gjort en nedsänkning av skenan till pooltaket i tex betongen höjd 20 mm, jag vet att det medför div extraarbeten vid byggnationen men jag hatar  >:( att gå på ojämnheter.

Folkpool 4*8 m, med Victory pooltak.

Alternativet är att köpa ett pooltak med endast en skena.

Minus
* Man måste formsättning och armera för att få ett bra och plant underlag för skenan.
*Skenan ligger i lågpunkt och samlar smuts
* Jobbigt den dagen taket skall bytas
* Risk för att man ramlar och slår sig, vid blöt betong.


Pluss

*Jämn och slät yta i alla år
* lätt att hålla rent spola/lövblås


Återkoppla gärna vad ni har gjort era lösningar

Mvh RobbanP





Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gjuta runt poolen istället för trall
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2023, 09:25:20:20 »
Har ingen erfarenhet av gjutet poolområde, men grannen har lagt plattor, och vi har trall.
Min uppfattning är att de måste hålla på att städa mycket mer primärt för att den ligger i marknivå, så allt som blåser omkring på marken har en förmåga att lägga sig runt poolen.
Med en upphöjd trall så blåser det mesta istället av.
Nu är ju en plan gjuten yta mycket lättare att hålla ren än en plattläggning, men om man t.ex. ska spola av pollen så åker ju det mesta ned mellan trallbrädorna, medan du kommer vara tvungen att spola av alltihop "över kanten" på plattan.

Nåt jag skulle oroa mig för är den sättning som i regel sker de första åren runt en pool, vet inte om det går komma runt genom att armera rejält närmast poolen, så att plattan kan tillåtas "sväva fritt" ovanför eventuella sättningar som blir närmast stommen?
Andra som har erfarenheter av detta?

Vet i alla fall att de som lägger plattor ofta får lägga om 2-3 gånger första åren innan det slutar sätta sig.

Nedgjutna skenor tror jag på, mycket jobb, men inget du ångrar om det blir bra.
Kanske behövs någon form av dränering så det inte står vatten i skenan?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad norpargrand

SV: Gjuta runt poolen istället för trall
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2023, 22:02:29:29 »
Jag har förberett med 10 st gjutrör dim 200 mm runt poolen, rören står på berget ca 2 m höga och i samma höjd som poolbotten. Dessa skall armeras och sammanlänkas med övrig armering vid gjutningen, allt för att växla av plattan. Allt för att slippa ev sättningar.👍🏽

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag