VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolkemikalier  (läst 17535 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Poolkemikalier
« Svar #20 skrivet: december 16, 2006, 22:31:47:47 »
Ozonator har jag hårt att man ska passa sig för. I alla fall när det gäller spabad. Det gör tydligen plast rör spröda med tiden. Är det någon som har fakta i detta område?

//Mats



Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Poolkemikalier
« Svar #21 skrivet: december 23, 2006, 11:47:26:26 »
Nej, ionisering är inte detsamma som ozon...

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Poolkemikalier
« Svar #22 skrivet: januari 28, 2007, 22:37:31:31 »
Hej

Nu har jag kollat runt lite och hittat dessa sätt att rena poolen.
Detta är mina slutsatser från den information som jag fått. Jag har endast erfarenhet från klor och brom.

Klor, Brom, Baquasil, Aktivt syre, Salt (Klorgenerator)

KLOR
Fördel: Billigt och det vanligaste förekommande reningsmetoden. Ev vattenproblem syns fort så man kan åtgärda med ph + eller ph -.Vattenbyte behövs inte vid övergång till brom. Samma kem kan användas till SPA bad.
Nackdel: Dunstar fort och lämnar slaggprodukt i form av bundet klor. Avhjälps med chock klorering. Kan irritera ögon och slemhinnor vid för hög dosering

BROM
Fördel: Något dyrare än klor. dunstar inte och lämnar inga slaggprodukter. Grundämne utan eget ph. svag lukt. Drygt. Vattenbyte behövs inte vid övergång till klor. Ev vattenproblem syns fort så man kan åtgärda med ph + eller ph -, dock är detta ovanligt om man använder brom. Samma kem kan användas till SPA bad.
Nackdel: Hittar inga mer än priset som är något högre än klor. Bra deal går att göra vid större inköp.

Baquasil
Fördel: Lite lukt. Relativt billigt. Fungerar bra enligt flera användare.
Nackdel: Svårt att avgöra om något är fel i kvaliten, få återförsäljare. Kan inte kombineras med klor eller brom. Vattenbyte måste göras vid övergång till annan produkt.

Aktivt syre
Fördel: Ingen lukt. fungerar bra
Nackdel: Dubbelt så dyrt som klor, få återförsäljare.

Salt (Klorgenerator)
Fördel: Lite lukt. Underhåll billigt.
Nackdel: Dyrt i inköp.

Fyll gärna i om jag missat något.

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #23 skrivet: januari 28, 2007, 23:25:49:49 »
Bra sammanaställning O0

Men, och ingen blir förvånad 8), jag måste justera lite vid Baquacil: man behöver inte byta vatten vid övergång från klor, men man måste behandla poolen med en "klordödare" först, och man ska kanske tillägga att det är ett klorfritt alternativ?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Poolkemikalier
« Svar #24 skrivet: januari 28, 2007, 23:29:16:16 »
Hm... RLA, jag undrar om han inte menade från Baquacil till Klor.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #25 skrivet: januari 28, 2007, 23:35:29:29 »
Ja, det var nog så han menade  :-\ nåja, då blev det lite överinformation!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad PelleSthlm

SV: Poolkemikalier
« Svar #26 skrivet: januari 29, 2007, 08:50:24:24 »
KLOR
Fördel: Billigt och det vanligaste förekommande reningsmetoden. Ev vattenproblem syns fort så man kan åtgärda med ph + eller ph -.Vattenbyte behövs inte vid övergång till brom. Samma kem kan användas till SPA bad.
Nackdel: Dunstar fort och lämnar slaggprodukt i form av bundet klor. Avhjälps med chock klorering. Kan irritera ögon och slemhinnor vid för hög dosering

BROM
Fördel: Något dyrare än klor. dunstar inte och lämnar inga slaggprodukter. Grundämne utan eget ph. svag lukt. Drygt. Vattenbyte behövs inte vid övergång till klor. Ev vattenproblem syns fort så man kan åtgärda med ph + eller ph -, dock är detta ovanligt om man använder brom. Samma kem kan användas till SPA bad.
Nackdel: Hittar inga mer än priset som är något högre än klor. Bra deal går att göra vid större inköp.


Det bundna kloret som bildas då man använder klor avhjälps ej m h a chockklorering utan det filtreras bort m h a reningsanläggningen (sandfilter eller dylikt). Det bundna kloret fastnar i sandfiltret och avlägsnas vid backspolning. Observera att det är bundna kloret som luktar "klor" och inte det fria. Har man en väl dimensionerad reningsanläggning så får man ingen "klor"-lukt...

Brom är en halogen precis som klor. Dvs, det har samma funktion.

« Senast ändrad: januari 29, 2007, 08:56:17:17 av PelleSthlm »

Utloggad kest

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #27 skrivet: januari 30, 2007, 14:55:37:37 »
Instämmer med ovanstående utepooler behöver sällan eller aldrig UV. Den stora lampan från vår herre löser det problemet med budet klor, men klor krävs för avdödning men 1-2 ggr Q/h aktivt kol till sandfilter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan