CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump-placering  (läst 8692 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad macca

Pump-placering
« skrivet: juni 30, 2007, 13:11:35:35 »
Hej Poolkunniga!

Sitter i planerar-stadiet för en ev. pool och funderar lite på placering av pump och filter. Jag har bergvärme installerat, som utan problem skulle klara av en pool enligt den dimensionering som gjordes av anläggningen, som jag skulle vilja nyttja för uppvärmning av Poolen. Mitt problem är att anläggningen finns i garaget som finns ca 30m från Poolens tänkta placering. Skulle vilja ha pump och filter i garaget. Enligt säljare på Lainex, då jag funderat på deras Poolpaket, så rekommenderar dom inte mer än 7-15m från Poolen. Han säger att det kommer att krävas 63mm slang i så fall men att bra funktion ändå inte kan garanteras alla fall. Är det så att det finns någon som har erfarenhet av detta långa ev problem?!

Tacksam för svar!

Macca
 

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pump-placering
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2007, 14:28:51:51 »
Velkommen til forumet.
30 meter skal ikke være noe problem bruker du 50mm og har en litt kraftig pump. Det er viktig også å minimerer bruken av 90 graders bøy slik at du bare får motstanden i røret å regne inn. Først på 100 meter rørstrekker begynner du å få motstand som teller. Men klart, skal du ha solfangere også på det strekket kan det bli tøft for pumpen. Hvilken prestanda har filter og pump? Har selv 0,75 hk pump og totalt 53 meter rør (inkl opp/ned solfangere og ned/opp VP) med en del bøj.

Utloggad macca

SV: Pump-placering
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2007, 16:27:56:56 »
Om jag då förstår dig rätt så borde det med en 1hk pump igentligen inte vara något problem då du har en 0,75hk pump med längre sträcka än jag. Då kan man ju undra varför försäljaren inte gillade mina planer?

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pump-placering
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2007, 17:16:05:05 »
Kan være han/hun har for liten erfaring med dette og sikrer seg. Kan også være at pumpen er stor men filteret lite og derfor gir for mye motstand. Har noen data på pump/filter?

Utloggad macca

SV: Pump-placering
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2007, 18:05:50:50 »
Har skickat mail till Lainex då jag inte kan utläsa detta  <dontkn>. Om igen annan har denna pool som vi tittat på Combipool 8-kantiga 3,6 x 6,6 <help>.

Utloggad Fia

SV: Pump-placering
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2007, 18:28:43:43 »
Vi har ungefär 50 meter, tur o retur, mellan filter/pump o pool o har 1 hk i pumpstyrka o filter i
500 mm diameter. Poolen är på ca: 30 kubik. Det fungerar jättebra. Vi uppgradrade vår pump 0,25hk pga långt avstånd mellan pool o pumprummmet (pannrum). Iom att vi bara ökade pumpen ett snäpp bara så behövde vi inte öka filtrets storlek. Ökar du pumpen mycket så bör du kanske öka filtret också. Lainex kan nog sina saker men vill väl att det ska vara så optimalt det går, mao så kort sträcka som möjligt.
Det är ju trots allt dom som får ta "klagomålen" om det inte fungera bra.
Envisas lite så får vi se vad dom säger. ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad overlander

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Pump-placering
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2007, 23:47:05:05 »
Kan man ha pumpen högre än skimern?
Funderar på Spabad

Utloggad macca

SV: Pump-placering
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2007, 07:52:02:02 »
Detta är vad jag kan utläsa ur deras hemsida " System flöde: / Diam.Ø - 10 m3/h /Ø520 " <hmm>

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pump-placering
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2007, 08:10:44:44 »
Kan man ha pumpen högre än skimern?
Ja, men prøv å unngå for disse pumper er dårlige på å suge. De fleste bruker backventil for å sikre at pumpen får vann ved slik montasje.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pump-placering
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2007, 08:12:58:58 »
Detta är vad jag kan utläsa ur deras hemsida " System flöde: / Diam.Ø - 10 m3/h /Ø520 " <hmm>
Bra fløde med andre ord, men filterets diameter virker noe liten i forhold til det volumet. Har bilde/link til produktet?

Utloggad macca

SV: Pump-placering
« Svar #10 skrivet: juli 01, 2007, 11:26:25:25 »
Tittar man under prislistan på www.lainex.se så står det lite om den filterutrustning som följer med. Man kanske ändå bör fundera på att uppgradera till kraftigare/större pump och filter, om man vill köpa ett pool-paket där allt följer med, så fort man inte vill bygga enligt deras standarn!? :-\ 

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pump-placering
« Svar #11 skrivet: juli 01, 2007, 12:01:09:09 »
Ser helt grei ut den, bør klare dine avstander.

http://www.lainex.se/filtrationpkt1.html

Utloggad macca

SV: Pump-placering
« Svar #12 skrivet: juli 01, 2007, 13:12:08:08 »
Om nu säljar verkar lite velig och osäker. Är det bättre då att byta befintlig pump-utrustning i paketet till en större modell?
När jag har läst igenom denna fantastiska site så kan man få uppfattningen att folk ibland får uppgradera sina prylar till bättre grejer.  :-\

Utloggad PelleSthlm

SV: Pump-placering
« Svar #13 skrivet: juli 01, 2007, 13:40:16:16 »
Det som begränsar en pump är dess sugförmåga. En pump kan inte suga mer än ca 8 mvp enligt naturens lagar. De cirkulationspumpar som är till pooler har en ganska dålig sugförmåga och är inte förhållandena rätt så kommer detta leda till kavitation eller utebliven cirkulation. Skall du ha reningsverket långt borta så kan du underlätta för pumpen om sugsidan är placerad under vattennivån (pumpen har då ett ingående tryck), dimensionera upp ledningarna för att minska rörförlusterna samt försök undvika böjar osv som också ökar förluster. En kombination av allt ovan vore ju givetvis att föredra.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pump-placering
« Svar #14 skrivet: juli 01, 2007, 16:04:22:22 »
Aldrig dumt å ha god kapasitet på pump og filter, du kan jo spørre om oppgradering av pumpen til eks. 1hk. og bruke 63mm rør på innrør.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag