Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygglov?  (läst 10414 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lugaid

Bygglov?
« skrivet: juni 19, 2007, 19:36:58:58 »
Hej!

Har sökt så gott ja kunnat men inte hittat exakt de ja söker svar på.

Har funderingar på att bygga en ovanmarkpool på min tomt, sutterängstomt (hoppas de stavas så).
Iallafall så har ja tänk ställa den i slutet på slutninga av tomten och sen bygga trall golv runt poolen, på så vis kommer den se  nergrävd ut.
Ena långsidan kommer att vara i marknivå medans den andra kommer var 1 till 1,5 meter över mark som ja kommer klä in med plank upp över trallgolvet, önskar att ja hade någon form av bild att visa.

De ja undrar över är om ja behöver bygglov för de bygget?

Kunde ju lika väl ringa kommunen, men om nån har svar på min fråga så slipper ja ju bli förbannat efter de samtalet  ;)

Tack på förhand.

Poolgiganten

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Bygglov?
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2007, 20:01:36:36 »
Hej,
jag bor i Vendelsö (sö om Stockholm, Haninge) och jag måste ha bygglov för min altan eftersom den kommer högre än 30 cm från backen (tomten sluttar där från 50 cm - 170 cm). Jag får bygga altan högre upp än 30 cm från backen men då måste den stå minst 3 meter från huset...
Så du förstår säkert att jag inte har någon altan än... :(
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Fia

SV: Bygglov?
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2007, 21:14:36:36 »
Iom att du förändrar marknivån så bör du ringa o kolla, som vendelsöpoolarn sa. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad lugaid

SV: Bygglov?
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2007, 21:51:39:39 »
De va de ja va rädd för, men men antar att ja inte har nåt val.

Utloggad Ante

SV: Bygglov?
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2007, 20:47:25:25 »
Är det inte av rätt stor betydelse om man bor inom tätbebyggt område eller ej?

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad utopiazz

SV: Bygglov?
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2007, 22:31:06:06 »
Är det inte av rätt stor betydelse om man bor inom tätbebyggt område eller ej?

/Ante

Helt rätt. Det beror helt på var man bor om det behövs bygglov och/eller bygganmälan. Det regleras i plan och bygglagen PBL. Borås kommun har rätt bra info på sin hemsida om detta men om man befinner sig i gränslandet mellan samlad och spridd bebyggelse är det bara kommunen som kan avgöra då det kan vara luddigt med vad som är vad. Jag har för mig att en gräns på 300m till närmsta granne ger spridd bebyggelse.

http://www.boras.se/stadsbyggnad/bygglov/behoverjagbygglov.4.633e5e10039748abd7fff94499.html

/Johan

Utloggad Pea

SV: Bygglov?
« Svar #6 skrivet: juni 21, 2007, 20:57:38:38 »
tydligen lite olika beroende på var man bor. jag ringde häromdan å fråga ang en ovanmarkare å det va inga som helst problem så länge jag inte byggde stor altan i samma höjd som poolen, max 50 cm på altanen.
jag hade ju tänkt gräva ner min å mura men insåg att det blir svindyrt att bli av med 60 kubik lera så det fick bli en palmyra från poolman istället.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

SV: Bygglov?
« Svar #7 skrivet: juni 21, 2007, 21:43:45:45 »
tydligen lite olika beroende på var man bor. jag ringde häromdan å fråga ang en ovanmarkare å det va inga som helst problem så länge jag inte byggde stor altan i samma höjd som poolen, max 50 cm på altanen.
jag hade ju tänkt gräva ner min å mura men insåg att det blir svindyrt att bli av med 60 kubik lera så det fick bli en palmyra från poolman istället.

En liten bild, kanske? ;) Men göm den inte i den här tråden. ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pea

SV: Bygglov?
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2007, 10:08:07:07 »
har inte börjat bygga än, poolen kommer på måndag  8)
lägger upp en egen tråd sen där ni kan följa mitt projekt  :)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad lugaid

SV: Bygglov?
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2007, 10:20:49:49 »
Ringde kommunen å frågade.
Svaret ja fick (i mitt fall då) va att de inte va några problem varken för pool eller däck runt poolen bara de inte va högre än 1.10, skulle ja däremot ha plank runt däcket va ja tvungen att söka lov för planket.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag