CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bild på Zodiac Winky  (läst 6433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan123

Bild på Zodiac Winky
« skrivet: juni 14, 2007, 23:28:10:10 »
Hej

Jag är väldigt imponerad av era poolbyggen som i många fall är otroliga.

Bifogar en bild på min Zodiac Winky som jag köpte i höstas och hittills är väldigt nöjd med.

5 meter i innerdiameter och solfångare i ringen.
Solfångaren verkar räcka till att hålla en bra temperatur när vädret är relativt bra.

I början när jag startade upp den samt under kalla, molniga dagar värmer jag den med bergvärmen via värmeväxlare.

Ni får gärna kommentera och / eller fråga.

MVH

Johan

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Bild på Zodiac Winky
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2007, 09:46:32:32 »
Hej Johan. Var/hur sitter skimmern på poolen? Hur menar du, solfångare i ringen?
Nu vart jag nyfiken! :D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Johan123

SV: Bild på Zodiac Winky
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2007, 10:06:31:31 »
Hej Fia

Nu låter det som att jag säljer eller gör reklam men det gör jag absolut inte. Jag är bara ägare av en Winky.

Skimmern ligger och flyter i ena kanten och ser ut som en näckros ungefär (halvbra beskrivning).

Slangen från skimmern går över poolkanten till pumpen (som i mitt fall är placerad i ett förråd 15 meter bort) och sedan till sandfiltret o.s.v. I mitt fall går den därefter till värmeväxlaren som är kopplad till bergvärmepumpen.

Returen, d.v.s vattnet som har passerat sandfiltret och värmeväxlaren går in i ringen via en ventil. Till höger på bilden ser du att jag har byggt en trälåda för att skydda kopplingen. När vattnet kommer in i ringen går det ett halvt varv inne i ringen och på motsatta sidan av poolen finns två hål i ringen där vattnet går ut i poolen. Ringen är fylld med vatten till 1/3 och luft till 2/3.

Solfångaren som uppenbarligen fungerar över förväntan (jag trodde nog inte så mycket på just den egenskapen när jag köpte poolen) består alltså av att ringen som till 2/3 innehåller luft värms upp av solen och därinne värms vattnet upp när det är på väg från returventilen till hålen på motsatta sidan.

Ursäkta om det blev en lång beskrivning men du ville ju veta.....

Utloggad Fia

SV: Bild på Zodiac Winky
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2007, 10:45:02:02 »
Det lät smart! Pool o solfångare, allt i ett. Hur gör du på vintern? Den måste plockas in, eller hur?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Johan123

SV: Bild på Zodiac Winky
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2007, 10:49:35:35 »
Hej igen

Det är samma material som en RIB / gummibåt och den tål att stå ute med vatten i även när det är minusgrader. I vintras frös vattnet till ganska tjock is och det var inga problem.


Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bild på Zodiac Winky
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2007, 22:52:43:43 »
 ;D ....likner litt på en UFO  8) Det er sikkert at barna trives, de sitter vel på kanten og kan vel også hoppe fra denne som en studsmatta?

Utloggad Poolnicke

SV: Bild på Zodiac Winky
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2007, 06:46:23:23 »
Snygg pool. Måste vara en av de snyggaste ovanmarkare som jag har sett. Och så lite jobb  <antman> Dessutom verkar du ha fått till de två andra viktiga komponenterna, bra rening och värme <sol>

Vad har du haft för budget i ditt projekt Johan123?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Johan123

SV: Bild på Zodiac Winky
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2007, 20:34:46:46 »
Tack för det!

Jag har betalat ca 60 000 kr för allt inklusive pump, filter, solfolie, stege, markisolering, förlängningsslangar (eftersom filtret står en bit ifrån), alla kopplingar, värmeväxlare m.m.


MVH

Johan123

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag