CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mark isolering?  (läst 3673 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JYK

Mark isolering?
« skrivet: juni 13, 2007, 15:47:04:04 »
Håller på att färdigställamarken där poolen ska stå.
Fick ett tips om att lägga Vanlig Cellplast S80 30-50mm mot marken och efter det lägga asfaltboard över för att slippa skarver. Känner mig lite osäker på hur det funkar med isolering.
Tacksam för hjälp.
Mvh JYK

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Mark isolering?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2007, 19:50:07:07 »
Utan att egentligen veta vilken kvalite på isolering man ska ha till en pool så tror inte jag att hårdheten i S80 räcker. Jag har för mig att det krävs S300 eller XPS plast för poolbotten.

Jag skrev ett inlägg om S100 för några dagar sedan och trodde jag skulle få mothugg från dom som vet bättre men ingen har kommenterat det (ännu)

Räcker det verkligen med cellplast av kvaliten S100 i en poolbotten? Brukar man inte rekommendera S300 i poolbotten?

Beroende på djup får du ett tryck på 1-1,5kg/cm2 vilket motsvarar 98-147kpa. S100 bör inte varaktigt utsättas för mer än 60kpa om jag inte minns helt fel.


Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Mark isolering?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2007, 22:15:35:35 »
Jag lade Eccoprim 200 Styrofoam.

Cellplast S80 är för mjukt dessutom tar den upp mkt vatten vilket inte styrofoam gör.  Fast den kostar en bråkdel av vad styrofoam kostar.

Min pool på 6, 4 m diameter  kostade isoleringen ca 4000-5000 kr. med 50mm Eccoprim  falsad ihopsatt med silvertejp. ovanpå det blev det  sedan byggplast sedan linern. Köp en bra silvertejp typ Tesa som tål fukt och minusgrader.

Min lilla erfarenhet jag har av bygget, är att det är mkt svårt att få linern slät även om man har varmvatten. Dessutom är det fula skarvar på Primastars tjocka liner.

Vissa paddar sättsand ovanpå styrofoamskivorna för att slpiia se skarvar vilket nog kan vara en bra ide om man har en snygg liner utan fula skarvar

Tycker man inte skall vara så hysterisk över att fogarna ses mellan styrofoam-skivorna. Det är så mkt veck ändå över allt. Har man dessutom en svag poolbelysning på 100Watt halogen som jag har syns det inte så mkt.


hälsn Poolnisse  8)
poolnisse :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag