CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Slangdimmension- vilken??  (läst 6059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ante

Slangdimmension- vilken??
« skrivet: juni 10, 2007, 03:21:32:32 »
Hej alla!
Nu har jag nog gjort bort mig... ???
Idag skulle jag koppla ihop mina Primastar solvärmare med mitt system, men det gick inte alls bra.
För att ta historien ifrån början:
Jag använder 40mm PEM-slang till mitt 75kg´s sandfilter och 1,5hk´s pump ifrån JoF
Jag har ca 15 meter enkel resa ifrån poolen till pump/filter, dessa står i källaren på huset och således ca 1 meter
under poolbotten

Detta har funkat "sådär" när jag har haft systemet igång, men jag har hela tiden haft problem med högt tryck på
filtret (det låg på 16 psi nyspolat från början) då det gula börjar vid 15 så öppnade jag upp returhålet i poolen
(ni vet det där munstycket som man kan ändra riktning på strålen med) då sjönk det till 14 psi nyspolat.
Jag var nöjd för tillfället.

Men, en gång för ett par veckor sedan skulle jag dammsuga poolen och gjorde riktigt fel och satte igen filtret ordentligt
med resultat att dammsugningen slutade fungera, sprang ned i källaren och såg till min fasa att mätaren stod på
ca 25-26 psi  :o det läkte då vatten på filtret uppe vid "halskragen" slet ut sladden (elekirikern har inte varit här ännu)
och kollade men såg inget, backspolade och kopplade in igen - nere på 16 psi igen (detta var innan min operation av
munstycket) kollade efter läckor men hitade bara att det droppade ytterst lite upp vid låsringen. Släppte lite på en av
skruvarna och det slutade att läcka.

Idag när jag kopplade in Primastar´s 4-vägs ventil så steg trycket återigen till 16 psi när jag inte hade värmaren "på".
Nåja tänkte jag och stängde av, gick ut och ändrade läget på ventilen för att sätta "på" värmaren.
Gick ner i källaren och tryckte igång pumpen, såg då att trycket gick upp först till 17....18....19.....20.....PANG  >ohno>
Halsringen gick sönder och vattnet började forsa, slet ut sladden och sprang upp till poolen för att stoppa flödet ner i
källaren. (Har ju varit snål och inte satt några kranar där  >ohno> ) Observera att vi pratar sekunder här.

Mina frågor är således:

1. Troligen har låsringen fått sig en smäll redan för ett par veckor sedan och det bara var en tidsfråga innan detta skulle ske,
    tror ni att det är något annat som har tagit stryck, eller räcker det ,med att fixa en ny sådan plus ev. en ny packning?
    Jag har kopplat väck ventilpaketet och vänt och vridit, men hittar inga synliga fel

2. Då jag idag kör med 40mm PEM och har ca 15 meter till ventilen och vill ha ett tryck på max 10-11 kg när värmen
    inte är "på" vilken dimmension på PEM slang bör jag skaffa? 50mm eller 63mm ?

3. Trycket gick ju upp ca 4 psi när jag kopplade på värmen, kör idag med en allroundslang (armerad) med innerdiam på 32mm och
    en sträcka på ca 10 meter mellan ventil och värmare, bör jag byta även denna och isf till vad??

4. Ni som har Primastar´s värmare, hur har ni gjort med övergången mellan slang och ventil/värmare??

5.Jag är inne på att köra med 50mm PEM då jag tror att den skulle kunna gå att limma på Primastar´s kopplingar
   (den har en diam. på 38,5-39,5 och slangen har en innerdiam på 40,8) funkar detta???

6. Läste någonstans här på forumet om att det kunde vara en fördel att ha skillnad på slangdiam. mellan tillop och retur, men
   hittar inte vilken som skulle vara störst, någon som vet??

Hoppas att ni kan hjälpa en klantig poolare....

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Poolgiganten

Utloggad Fredde

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 5,5m rund primastarpool, Brillix värmepump, solf
    • Visa profil
SV: Slangdimmension- vilken??
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2007, 23:20:03:03 »
Jag har ett liknande problem, men jag vet vad det beror på och det är att jag använder för klen slang (32 mm). Har läst på i ämnet och tycker mig veta att en pump av "poolpumptyp" är bra på att trycka men mycket dålig på att suga så för den skull är det viktigt att ha en grov slang från poolen.

Ditt problem verkar emellertid var högt tryck, då du har en kraftigare pump än jag och enda sättet att minska trycket med fullt flöde genom solfångarna är att öka dimensionen på slangen samt alla delar som tar vattnet från poolen och tillbaka igen.

Se Primastars rekommendationer nedan:

En till två solfångarmoduler: .ca 30 mm diameters slang eller rör.
En till sex solfångarmoduler: ca 40 mm diameters slang eller rör.
Mer än sex solfångarmoduler ca 50 mm diameters slang eller rör.

En komponent som minskar diametern och således trycket är trevägsventilen från primastar då den bara har 38 mm som ytterdiameter.

Hoppas du fick någon hjälp av detta. //Fredde

Utloggad Ante

SV: Slangdimmension- vilken??
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2007, 13:54:49:49 »
.En komponent som minskar diametern och således trycket är trevägsventilen från primastar då den bara har 38 mm som ytterdiameter.

Jo, jag har funderat på detta några dagar nu, hittade idag slang  med en innerdiam. på 38mm, funderar på om det går att borra
upp hålen i ventilen, någon som har provat detta, eller det kanske inte spelar så stor roll om man kopplar ihop det hela med
så grov slang?

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Fisken

  • Storsimmare
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Slangdimmension- vilken??
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2007, 10:15:31:31 »
Samma dimension på min slang. Inte gjort något annat åt filter eller pump, funkar kanon.

/Ulf
Storpool från JF Fritid 7,6X4,5X1,2m uppvärmd med Pahlén maxitemp 35


Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Slangdimmension- vilken??
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2007, 10:50:04:04 »
Jag har mindre pump än du men grövre slang, PEM 50 upp till solfångarna.
Innan solfångarna har jag en koppling för PEM 50 med en slangnippel till 38 slang och en liten bit 38 slang som ju också sitter på trevägsventilen.
Detta borde vara den enklaste lösningen även för dig.
Jag tror att du helt enkelt har för lite dimension på slangen och det är det som gör att du får så högt tryck.
Visst om du vill brottas med en 63 PEM så blir det ännu bättre men den är för jobbig att hantera.
Ello O0
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag