CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilterpump  (läst 5190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mareri

Sandfilterpump
« skrivet: juni 06, 2007, 12:24:22:22 »
Hej!

Nu har vi startat får pool, en Storpool från J&F som vi köpte förra säsonge.
Vårt problem nu är att pumpens tryck går upp väldigt fort och vi får
backspola väldigt ofta. Vad kan vara problemet. Pumpen är ju en sandfilterpump
som tillör poolpaketet. Kan det var så att det är för litet sand och om man
ska fylla på? Är det någon som kanske kan besvara detta.

Tackar på förhand och med förhoppning att vi alla poolare får en fin badsäsong!

Hälsningar

Maggan

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Sandfilterpump
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2007, 21:11:02:02 »
Har du kollat med poolföretaget?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fisken

  • Storsimmare
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilterpump
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2007, 10:13:26:26 »
Kolla om manometern visar noll när pumpen är avstängd. Visar den mer kan du dra av den siffran från värdet vid drift. (Lät bra i mitt huvud men lite svårare när jag läste texten).
Ställ filtret på "circulate" alltså att den kör vattnet förbi och inte genom sandfiltret. Har du fortfarande högt tryck så är det inte filtret som knasar, då kanske du har ett veck på en slang eller slang i kläm någonstans.

/Ulf
Storpool från JF Fritid 7,6X4,5X1,2m uppvärmd med Pahlén maxitemp 35


Utloggad solis

SV: Sandfilterpump
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2007, 14:39:41:41 »
Hej jag har också pool från JF..Har samma problem som du jag backspolar vattnet är inte grummligt utan rätt så klart.Trycket är på tok för högt ..Jag lossade sandfilter toppen och stack ner näven i filtret och där var problemet.Det låg som en kaka med skit där uppe på sanden grrrrr.Jag tog bort det och trycket blev normalt igen.Har sedan haft stopp en gång till med samma fel.Nu ska jag byta sand så jag är säker på att det blir rent.Kan dock påpeka att i år har jag backspolat ca 5 ggr i veckan.Antingen är det ett skitfilter man har fått eller så ska det väl vara så här.Det brukar ju trots allt vara så att man får vad man betalar för(suck).Har även sett på andra filter dom verkar mer robusta med fler lägen o.s.v ..Tar man i lite på JF`s varor så spricker det eller går sönder så himmla känsligt.Tur att dom som jobbar på JF är trevliga..Hälsis och lycka till :)

Utloggad Ante

SV: Sandfilterpump
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2007, 17:59:05:05 »
Det kan inte vara så att det är för mycket sand i filtret?

Solis: Hur mycket tryck har du normalt och vilken pump/filter är det och avstånd samt dim. på slang??


/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag