CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Våra poolplaner, söker råd.  (läst 7319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrsE

  • Poolkämpe
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Våra poolplaner, söker råd.
« skrivet: maj 31, 2007, 11:59:00:00 »
Vi ska bygga pool vid sommarstugan efter att vi i två år haft en sån där förstorad barnpool.  ::)

Jag har skissat på hur vi har tänkt oss (avataren) och vi tänker oss en åtta eller en oval.

Vi var igår och tittade hos Teges i Kumla och fick veta att det inte skulle vara svårare att montera en ovanmarkspool från dem än att bygga en Ikeamöbel (av modell mer komplicerad typ). Låter detta rimligt?

Vi har tittat på deras paket på 3,7 x 6,2 oval pool på 1,37 djup. Är detta lagom för tre-fyra vuxna att bada i samtidigt?

Han påstod där säljaren att med deras pumpar skulle man kunna hiva i en hink löv och att löven skulle vara borta efter 10 minuter. Låter det rimligt?

Han sa också att när man monterar linern ska man fylla botten med varmvatten. Hur löser man det? Det blir som jag förstår det en kubik varmvatten, det finns det ju ingen varmvattenberedare (särskilt inte i ett sommarhus) som klarar...

Vi har en del björkar i kring huset så ibland har vi haft "björksoppa" i den uppblåsbara poolen av alla frön.  Slipper man det med en kraftigare pump?

Vi har också bett en grävare komma och gräva ut för poolen, lägga i singel och stenmjöl. Vad brukar sånt gå på?

Det är några av de funderingar jag har just nu som jag vore tacksam för erfarna råd ikring.
« Senast ändrad: juni 13, 2007, 11:02:05:05 av Rickard »
Yardmorepool (6,2x3,72 Oval 1,37 djup från Teges) vid sommarstugan. I dagsläget värmepump men funderar på att komplettera med solvärme.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Våra poolplaner, söker råd.
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2007, 13:07:11:11 »
Att bygga en pool som kommer som byggsats är inte speciellt svårt om man är normalt händig.
Man behöver dock en del grejer för att få till botten bra, typ: skottkärra, skyfflar, något bra material att fylla upp och avjämna med efter att grävmaskinen gjort sitt, kanske en "padda" för att vibrera botten hård.
Isolering av botten är något som vissa gör, läs på i forumet, det finns massor att lära sig av vad andra gjort!

Huruvida löven förvinner med deras pump eller ej kan jag inte uttala mig om, generellt kan man säga att ju mer träd på tomten desto mer skräp i poolen oavsett pumpstorlek, men visst, en "riktig" pool har bättre kapacitet än en "barnenshuspool" att göra av med skräpet som flyter.

Ju varmare vatten du kan fylla med desto bättre, men visst, det finns ingen möjlighet att fylla på med stora mängder varmvatten, se till att det är en varm och solig dag när ni monterar linern som har ni mycket gratis.

Grämaskiner kostar nog mella 600 och 1000 kr/timme + framkörningskostnad, om man skall generalisera, det kan säkert vara både billigare och dyrare beroende på var i landet du finns och vem du bett komma.

Som sagt, läs allt om ovanmarkspooler i forumet så kommer du att få en hel del bra tips.
« Senast ändrad: juni 01, 2007, 08:32:54:54 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Våra poolpaner, söker råd.
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2007, 19:57:31:31 »
Pumpen ligger på 0,75hp, det räcker. Jag tror inte du slipper "björksoppan" men pumpen tar nog hand om mycket, sen blir det till att dammsuga. Visst räcker storleken till 3-4 vuxna, men jag personligen skulle nog gått upp en storlek om möjligheten finns. Det kan snabbt bli fullt i poolen. ::) ;D

« Senast ändrad: maj 31, 2007, 22:32:26:26 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fisken

  • Storsimmare
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Våra poolpaner, söker råd.
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2007, 19:59:22:22 »
Mitt råd är våga!

Som Rickard säger så är det inte svårt om man är normalt händig. Jag har gjort allt utom grävt hålet till vår pool själv. Jag är skolad datanörd, en kontorsnisse men tycker att det är kul att bygga. Gjorde Pool, trädäck, skärmtak, staket och plank. Tog visserligen några månaders kvällar och helger, man vad vi ska njuta i sommar...
Finns massor med råd att få hos byggfirmor, nätforum etc. Våga fråga!

Grävning och bortkörning av schaktmassor för ett poolhål 5,5X10X1,6m ,offerter på 20-38 tusen fick jag.
Grus och stenmjöl framkört, 10 loppor.

Vår pool är 4,5X7,6X1,2m och vi har som mest provat 2 vuxna och 5 barn utan problem.

/Ulf
Storpool från JF Fritid 7,6X4,5X1,2m uppvärmd med Pahlén maxitemp 35


Utloggad Poolnovisen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Frågan är om man någonsin kommer bli helt färdig
    • Visa profil
SV: Våra poolpaner, söker råd.
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2007, 13:31:15:15 »
Vi har också två stycken björkar alldeles intill poolen och pumpen klarar inte att samla upp alla fröer som kommer i. Visserligen har vi en lite sämre pump, men under vissa perioder på sommaren så fäller björkarna fröer i enorma mängder, så en kraftigare pump hade inte häller klarat det. MEN (Tony Irving):

- Björkarna höjer mysighetsfaktorn i trädgården så mycket att det är värt allt jobb i poolen
- Tar man bara några tag med ythåven (köp en bred) så går det snabbt, även om man måste göra det ofta
- Om man använder soltäcke eller någon annan täckning så fort man inte badar, så hinner det inte komma i så mycket.

 <sol>


Primastarpool 4,6X1,05 Byggd sommaren 2006.

Utloggad mrsE

  • Poolkämpe
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Våra poolpaner, söker råd.
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2007, 19:59:18:18 »
Tack alla för era synpunkter.


"Björksoppan" misstänker jag att man får leva med helt enkelt, och håva håva håva.

Det där med att välja att sätta linern en solig dag funkar ju om man är på plats alla dagar och så. Men vi har 25  mil till sommarstugan.

Jag antar att man får koka vatten och blanda med kranvattntet för att få det iaf ljummet då...
Yardmorepool (6,2x3,72 Oval 1,37 djup från Teges) vid sommarstugan. I dagsläget värmepump men funderar på att komplettera med solvärme.

Utloggad poolmannen

SV: Våra poolpaner, söker råd.
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2007, 23:06:50:50 »
det funkar och sätta i kall vatten oxo
men sköta en pool 25mil bort kan bli tufft
lycka till önskar jag och ha en bra pool sommar ;)

Utloggad JimmyAndersson

SV: Våra poolpaner, söker råd.
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2007, 08:44:00:00 »
Mitt råd är våga!

Som Rickard säger så är det inte svårt om man är normalt händig. Jag har gjort allt utom grävt hålet till vår pool själv. Jag är skolad datanörd, en kontorsnisse men tycker att det är kul att bygga. Gjorde Pool, trädäck, skärmtak, staket och plank. Tog visserligen några månaders kvällar och helger, man vad vi ska njuta i sommar...
Finns massor med råd att få hos byggfirmor, nätforum etc. Våga fråga!

Grävning och bortkörning av schaktmassor för ett poolhål 5,5X10X1,6m ,offerter på 20-38 tusen fick jag.
Grus och stenmjöl framkört, 10 loppor.

Vår pool är 4,5X7,6X1,2m och vi har som mest provat 2 vuxna och 5 barn utan problem.

/Ulf

OJoj vilket pris!!!
Bara gruset och stenmjöl för 10K?!?!
Jag vet att om man köper och får hemkört häromkring så blir det ca 1500 lasset, och det är ju(rätta mig här) väll en ca 14 ton, dvs ca 10 m3. Med din pol skulle det ju bli sissodär 3 dm fyllnad med bara ett lass!
Och en grävare kostar väll 1000-1500 kr/h(plus framkörning), så tar vi det höga priset per timme och det låga i din offert blir det 20h arbete(och då räknat på 1500 kr/h och 28000 pris).
Tar det verkligen 20h med en grävare o fixa ett litet hål?!?!

Rätta mig här! Min budget gick åt skogen just...  :-\

Utloggad novisen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • 20m3 plaskpöl =) är nu helt fylld..
    • Visa profil
SV: Våra poolplaner, söker råd.
« Svar #8 skrivet: juni 28, 2007, 10:36:57:57 »
har du ingen du känner, som kan gräva "lite billigare"?  vårt gick på 1500:- totalt. Stor grävare som grävde upp, planade o fyllde på. sedan plattade han det med skopan.
Jobbet tog 4 timmar ink en kaffepaus  ;) 
totalt jobbade han på 9x5 meters yta.

kanske extremt billigt??

Utloggad JimmyAndersson

SV: Våra poolplaner, söker råd.
« Svar #9 skrivet: juni 29, 2007, 09:18:13:13 »
har du ingen du känner, som kan gräva "lite billigare"?  vårt gick på 1500:- totalt. Stor grävare som grävde upp, planade o fyllde på. sedan plattade han det med skopan.
Jobbet tog 4 timmar ink en kaffepaus  ;) 
totalt jobbade han på 9x5 meters yta.

kanske extremt billigt??

De va la billigt! Vi får se var vår grävare kostar....

Utloggad neon

SV: Våra poolplaner, söker råd.
« Svar #10 skrivet: juni 29, 2007, 20:34:33:33 »
jag fick betala 500 och 2 flaskor wiskey för min grävning  :D

Utloggad novisen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • 20m3 plaskpöl =) är nu helt fylld..
    • Visa profil
SV: Våra poolplaner, söker råd.
« Svar #11 skrivet: juni 30, 2007, 14:30:14:14 »
neon, billig jonny walker, eller "riktig" dricka ?  ;D

Utloggad neon

SV: Våra poolplaner, söker råd.
« Svar #12 skrivet: juni 30, 2007, 22:03:51:51 »
"riktig" wiskey blev en BW och en tullamore men dom var billiga ala fall ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag