CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vårstart- pumpen suger inte  (läst 5506 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
Vårstart- pumpen suger inte
« skrivet: maj 09, 2013, 17:43:32:32 »
Hej,

Jag har idag försökt vårstarta poolen och allt kör igång som vanligt och vattnet börjar bubbla lite i siktglaset, men inte som den brukar göra när det är ordentligt sug. Jag har gjort följande:

- Kört backspolning under fem minuter, då började den suga yttepyttelite.
- Jag bytte sedan till vanligt filterläge, inget sug.
- Jag ändrade tillbaka till backspolning, inget sug.
- Jag har testat alla andra reglage, inget sug.
- Jag har också testat att spruta in vatten från trädgårdsslangen ner i skimmern för att försöka pressa undan eventuell luft, funkade inte.

Vad sjutton ska jag göra?  :'(
« Senast ändrad: maj 09, 2013, 17:53:30:30 av Undine »
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Poolgiganten

Utloggad annhelind

  • fröken A
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 1
  • Njut av livet! Pool är livskvalité!
    • Visa profil
SV: Vårstart- pumpen suger inte
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2013, 18:06:57:57 »
Det där händer mig varje gång jag ska starta poolen, men det fungerar bättre och bättre. Vårt sandfilter och pump ligger nämligen lite över vattennivån i poolen, vilket är dumt. Vi har låtit installera en vanlig kran på röret mellan sandfiltret och de båda stängningsventilerna till skimmer och reservsug. Där kopplar jag trädgårdsslangen och trycker på så vis bort luftbubblorna från filtret till de båda utloppen. Men då måste ventilerna till inloppen vara stängda. Sen när det bubblat ordentligt och vattnet rinner ut fint i utloppen kan man öppna inloppsventilerna och starta pumpen - och stänga kranen till trädgårdsslangen. Innan vi fick monterat en kran på röret så satte jag ner trädgårdsslangen i pumpen för att få ut vatten i röret mot utloppen.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Vårstart- pumpen suger inte
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2013, 18:21:03:03 »
Det där händer mig varje gång jag ska starta poolen, men det fungerar bättre och bättre. Vårt sandfilter och pump ligger nämligen lite över vattennivån i poolen, vilket är dumt. Vi har låtit installera en vanlig kran på röret mellan sandfiltret och de båda stängningsventilerna till skimmer och reservsug. Där kopplar jag trädgårdsslangen och trycker på så vis bort luftbubblorna från filtret till de båda utloppen. Men då måste ventilerna till inloppen vara stängda. Sen när det bubblat ordentligt och vattnet rinner ut fint i utloppen kan man öppna inloppsventilerna och starta pumpen - och stänga kranen till trädgårdsslangen. Innan vi fick monterat en kran på röret så satte jag ner trädgårdsslangen i pumpen för att få ut vatten i röret mot utloppen.

Ja, samma här! Pumpen är högre upp än poolen.
Tack för dina tips! Jag lyckades få igång sugningen genom att ta en sån sugpropp i skimmern. Då kom det ut en jäkla massa gojs och en tändare(!). Förmodligen hade det proppat igen. Jag körde igång på backwash och då sög den!  :D  :D

Men väldigt bra tips, jag ska kopiera det du skrev och ha i min poolpärm :) Tack!  <sol>
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad annhelind

  • fröken A
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 1
  • Njut av livet! Pool är livskvalité!
    • Visa profil
SV: Vårstart- pumpen suger inte
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2013, 18:37:05:05 »
Tack, det var ju bra!  O0

Utloggad annhelind

  • fröken A
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 1
  • Njut av livet! Pool är livskvalité!
    • Visa profil
SV: Vårstart- pumpen suger inte
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2013, 11:05:53:53 »
Jag skulle vilja rätta mig...kranen är monterad på röret mellan pumpen och de båda ventilerna för inloppet! Inte mellan sandfiltret och ventilerna!! ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag