Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trasig snäpplist  (läst 1169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Moonman

Trasig snäpplist
« skrivet: maj 29, 2022, 23:33:49:49 »
Hej alla!

Har köpt ett hus med en tillhörande Thermopool som tidigare ägaren aldrig slutförde, vilket vi nu försöker göra.

En snäpplist är trasig, se bifogad bild. Skadan är 6 cm lång och snäpplisten verkar vara fast gjuten med en läpp som går ner i poolväggen.

Behöver jag byta listen och om ja, hur gör jag det? Klipper loss den gamla delen och skruvar fast den nya?

Mvh
Alex

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Trasig snäpplist
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2022, 07:49:58:58 »
Jag skulle nog ringt leverantören av poolen och frågat, troligen går det bra att sätta linern precis som det är utan risk att den åker ur, men det kan bli en lite slappare sträckning på linern just där.

Två alternativ som jag ser är väl att såga bort en bit och sedan limma fast den med ett bra bygglim. Om du skruvar är det extremt viktigt med högkvalitativ rostfri skruv.
Annars kunde det kanske gå kapa/tälja till en bit som passar precis i skadan, och sedan limma med pvc-lim ytterligare en förstärkning ovanpå "reparationen" och ett par cm åt sidorna.
Om materialet är PVC vill säga, för den typen av limning brukar bli stadig.
Om "höjden" på listen är känslig för att poolsargen skall gå montera kan man kanske fila bort lite plast på högsta punkten efter att linern är monterad.
Har du kvar någon bit list kan du ju alltid provlimma och se hur stadigt det blir?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Moonman

SV: Trasig snäpplist
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2022, 09:03:03:03 »
Jag skulle nog ringt leverantören av poolen och frågat, troligen går det bra att sätta linern precis som det är utan risk att den åker ur, men det kan bli en lite slappare sträckning på linern just där.

Två alternativ som jag ser är väl att såga bort en bit och sedan limma fast den med ett bra bygglim. Om du skruvar är det extremt viktigt med högkvalitativ rostfri skruv.
Annars kunde det kanske gå kapa/tälja till en bit som passar precis i skadan, och sedan limma med pvc-lim ytterligare en förstärkning ovanpå "reparationen" och ett par cm åt sidorna.
Om materialet är PVC vill säga, för den typen av limning brukar bli stadig.
Om "höjden" på listen är känslig för att poolsargen skall gå montera kan man kanske fila bort lite plast på högsta punkten efter att linern är monterad.
Har du kvar någon bit list kan du ju alltid provlimma och se hur stadigt det blir?

Kontaktade de som jag trodde var leverantören men de kunde inte hitta något på vare sig tidigare ägaren eller adressen.

Har tyvärr inte kvar någon list.

Får se vad jag gör.

Tack för svaret!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Trasig snäpplist
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2022, 09:47:41:41 »
Jag har aldrig monterat med snäpplist, men om jag tänker rätt så borde linern "låsa" mot den nedre delen av listen, och om så är fallet så gör det kanske inget att den inte "hålls in" upptill på några centimeter?
Jag tänker mig att det är någon form av "hulling" som gör att linern hänger på nedre delen av listen som är hel...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Moonman

SV: Trasig snäpplist
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2022, 10:27:28:28 »
Jag har aldrig monterat med snäpplist, men om jag tänker rätt så borde linern "låsa" mot den nedre delen av listen, och om så är fallet så gör det kanske inget att den inte "hålls in" upptill på några centimeter?
Jag tänker mig att det är någon form av "hulling" som gör att linern hänger på nedre delen av listen som är hel...

Jag får packa upp linern och kika. Tänker lite på samma sätt som du.

Tack för svaren!

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 413
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Trasig snäpplist
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2022, 10:58:17:17 »
Jag har aldrig monterat med snäpplist, men om jag tänker rätt så borde linern "låsa" mot den nedre delen av listen, och om så är fallet så gör det kanske inget att den inte "hålls in" upptill på några centimeter?
Jag tänker mig att det är någon form av "hulling" som gör att linern hänger på nedre delen av listen som är hel...

Inte riktigt så det fungerar tyvärr. när linern häns i listen blir det som att den hamnar i kläm mellan övre och nedre delen. dock om det bara är 6cm tror jag inte det är avgörande på den biten. alternativet är nog att kapa bort den trasiga biten och byta till en typ av list som ligger ovanpå som du kan skruva i betongen.
typ en sån här list. sen kanske du får byta en större bit för att få det snyggare men jag tror du förstår principen.

https://www.bevonordics.se/alla-produkter/pool-installation-och-underhaall/poolbyggnation/pool-liners/snap-on-list-horisontell-18044?number=7016752&gclid=Cj0KCQjw1tGUBhDXARIsAIJx01mSBrvaBtG-DfjyE2W_k6WAysDLetIS1QKOxAUGyxsRa_uTmpzgVhYaAnP7EALw_wcB
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Moonman

SV: Trasig snäpplist
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2022, 11:07:51:51 »
Lutar åt att jag inte åtgärdar det och monterar linern. Vad är det värsta som skulle kunna hända? Att linern hänger ner och vatten rinner ut bakom linern?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 413
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Trasig snäpplist
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2022, 13:21:01:01 »
Lutar åt att jag inte åtgärdar det och monterar linern. Vad är det värsta som skulle kunna hända? Att linern hänger ner och vatten rinner ut bakom linern?

Linern kommer spänna så pass mycket i övrig så det kommer nog inte komma in så mycket vatten bakom. det är väl om den skulle släppa efter när du fyller vatten och linern spänns men när vattnet väl är i poolen tror jag inte det händer så mycket.

Sätt locklist för när du sätter linern så ska du se att det går bra när du fyller vatten
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Moonman

SV: Trasig snäpplist
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2022, 14:22:47:47 »
Linern kommer spänna så pass mycket i övrig så det kommer nog inte komma in så mycket vatten bakom. det är väl om den skulle släppa efter när du fyller vatten och linern spänns men när vattnet väl är i poolen tror jag inte det händer så mycket.

Sätt locklist för när du sätter linern så ska du se att det går bra när du fyller vatten

Tack för svaret! Vet du om locklister är generella eller måste man hitta rätt sort till snäpplisten?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 413
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Trasig snäpplist
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2022, 15:19:37:37 »
Tack för svaret! Vet du om locklister är generella eller måste man hitta rätt sort till snäpplisten?

Oj det vågar jag inte ge ett rakt svar på. men jag killgissar att det bör funka med samtliga då principen är lika och med tanke på hur många liner tillverkare av påsar det finns
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag