Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fjärrvärme  (läst 7229 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
Fjärrvärme
« skrivet: juni 19, 2011, 12:53:03:03 »
Ska snart börja värma vår pool med fjärrvärme, satt och funderade på hur det fungerar med värmetransporten till poolen om pumpen enbart får gå 8 timmar om dagen. Ska man sätta så att pumpen startar med jämna mellanrum även på natten för att värma eller bara låta punpen gå när man ska bada?

Värmeväxlaren kommer såklart ha värme till sig hela tiden men om pumpen inte drar värmen till poolen känns det konstigt eller?
Det blev en pool sommaren 2011

Poolgiganten

Utloggad leifa.k

SV: Fjärrvärme
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2011, 23:45:23:23 »
Som jag ser det efter mina erfarenheter, värm en stor del på natten, så du har hyffsat bra medeltemp i poolen över dygnet. Att börja värma när man skall bada, då är man sent ute. Vattnet skall ju ha den tempen man önskar när man hoppar i om det skall vara njutbart, och då kostar det i värmehållning. Detta gör också att man tar de sporadiska doppena som är så sköna, speciellt på morgnarna när man efter en kopp kaffe går ned från altanen och dyker i.  Själv håller jag tempen med solpaneler och bergvärme, krävs det mera så kan jag spetsa till det med vedpannan på ung. 30 kW. Har du någon typ av "pooltaxa" för fjärrvärmen?
7,6 X 4,5m. pool från j&f.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Fjärrvärme
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2011, 20:25:57:57 »
Som jag ser det efter mina erfarenheter, värm en stor del på natten, så du har hyffsat bra medeltemp i poolen över dygnet. Att börja värma när man skall bada, då är man sent ute. Vattnet skall ju ha den tempen man önskar när man hoppar i om det skall vara njutbart, och då kostar det i värmehållning. Detta gör också att man tar de sporadiska doppena som är så sköna, speciellt på morgnarna när man efter en kopp kaffe går ned från altanen och dyker i.  Själv håller jag tempen med solpaneler och bergvärme, krävs det mera så kan jag spetsa till det med vedpannan på ung. 30 kW. Har du någon typ av "pooltaxa" för fjärrvärmen?

japp, vi har pooltaxa, tror att vi betalar 1500kr i startavgift och därefter 8,75 öre kwh, har precis fått igång allt och just nu rusar värmen ner i poolen, har skruvat lite på termostaten och temperaturen är 33 grader, liiiiite varmt med tanke på att vi började värma imorse kl 07.30 :D
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Fjärrvärme
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2011, 08:17:46:46 »
i morse kl 05:20 var det 37 grader i poolen, tror att jag ställt in givaren lite fel :D
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2011, 13:08:48:48 »
Har du linerpool kan det vara läge o se upp lite, det sägs att linern kan börja töja sig irreversibelt om vattnet blir för varmt, typ över 32 grader.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Fjärrvärme
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2011, 20:13:31:31 »
Har du linerpool kan det vara läge o se upp lite, det sägs att linern kan börja töja sig irreversibelt om vattnet blir för varmt, typ över 32 grader.

fullkomligt medveten om det, vad det exakt innebär har jag ingen anning om, dvs betyder det att den kommer fortsätta att töja sig tills den i stort sätt smälter?

När jag kom hem idag var det 42 grader och jag stängde såklart av värmen, just nu är det ca 40 grader så jag tappar tempen snabbt, kommer nog gå ner en fem grader till inatt, har tagit bort bubbelplasten och vill bara att tempen ska gå ner
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Fia

SV: Fjärrvärme
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2011, 21:54:03:03 »
Den kan töja sig o lämna kvar en massa veck som man sen inte får bort.
Jag har sådana, tyvärr!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Fjärrvärme
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2011, 22:21:57:57 »
Aha, det har jag redan flera av, vi var riktigt dåliga på att montera vår liner så den ser förfärlig ut :)
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Fjärrvärme
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2011, 08:40:04:04 »
Poolen var uppe på 42 grader som mest och linern har klarat sig bra, min rörmockare sa att jag skulle ställa givaren på 3 på en skala som är 1-6. Jag laddade ner manualen till termostaten och såg att med hans rekomendation skulle vår pool värmas upp tills den var 50 grader och sen skulle värmen strypas. Jag har nu satt givaren på lite mer än 1 och poolen håller ganska exakt 30 grader, vilket är njutbart...

Som tur var så har vår rörmockare kopplat fel på fjärrvärmeaggregatet så vi har värmt poolen i en vecka med max temp på 42 grader och ändå inte gjort av med mer än 100 kw, som innebär att vi har betalat 10 kronor för detta :)
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2011, 17:33:38:38 »
Vad skönt du lyckades få stopp på eländet. 30gr är en riktigt behaglig temperatur.
Hoppas bara att du inte fått sträckninger eg försvagningar i linern så att du får sprickbildningar i vinter. Men om den ser ok ut nu så har det säkert gått bra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag