Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.  (läst 18733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolforum

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #20 skrivet: augusti 16, 2015, 12:52:43:43 »
Har du slagit till på en Lamotte ColorQ7 mojjen? Varifrån beställde du i sådana fall? Poolcare.se har den inte i lager för närvarande och då går det inte ens att lägga en beställning.

Poolgiganten

Utloggad Fredrix107

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Öregrund
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #21 skrivet: augusti 16, 2015, 16:36:47:47 »
Har idagarna köpt mig en
Lamotte color Q7 och är väldigt nöjd jämför jag med Folkpools aquachek så är värdena mycket jämnare i Lamotten även om det är lite
"pillrigt". Rekommenderar Lamotten och jag känner mig mycket tryggare med min vattenkvalitet nu än förut.


Utloggad poolforum

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #22 skrivet: augusti 16, 2015, 16:59:29:29 »
Har idagarna köpt mig en
Lamotte color Q7 och är väldigt nöjd jämför jag med Folkpools aquachek så är värdena mycket jämnare i Lamotten även om det är lite
"pillrigt". Rekommenderar Lamotten och jag känner mig mycket tryggare med min vattenkvalitet nu än förut.

Låter bra. Var fick du tag på den ifrån?

Utloggad Fredrix107

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Öregrund
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #23 skrivet: augusti 16, 2015, 19:29:01:01 »
Låter bra. Var fick du tag på den ifrån?
Beställde via Poolcare, hemma på 2 dagar, 1995kr http://poolcare.se/sv/colorq-pro-7

Utloggad PeeGee

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #24 skrivet: september 04, 2015, 23:43:36:36 »
Är också på jakt efter det optimala testkitet och är lite nyfiken på era resultat.

Hur har det gått för dig mojjen, har du slagit till och i så fall vad och var? :)
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad Kenneth

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #25 skrivet: september 07, 2015, 15:57:53:53 »
Mars 2017:

Med lite längre erfarenhet (än när jag skrev inägget nedan för ett par år sedan) hänvisar jag till denna länk:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13002.0


Därmed reviderar jag en del av mina erfarenheter från 2015.

Skrivet 2015:
Jag tycker det är frustrerande att inte veta vad som är rätt värden. Har jämfört många gånger med olika mätinstrument och vid flera tillfällen med samma mätinstrument (för att se om det diffar mellan gångerna). Varför finns det inga riktiga tester? Annars brukar man ju kunna mäta mot ett referensinstrument och få reda på hur olika relativt billiga konsumentprodukter står sig mot en professionell lab-utrustning. Den här typen av diskussioner på forum skulle ju inte behövas om det fanns riktiga tester.

Jag har också varit sugen på en Lamotte ColorQ 7
Det finns många privata recensioner på Amazon.com på den men nästan ingen på Scuba II eller på eXact iDip.
Det verkar endast vara en som skriver om eXact iDip på svenska forum och det kan eventuellt vara säljaren som gör reklam för egen sak. Det kanske är en utmärkt produkt men saknar fler referenser. När man läser amerikanska tester så verkar många hylla dropp-testet Taylor K-2006. Den har jag inte hittat i Sverige. Antingen finns den inte i Sverige eller så säljs den under ett annat namn och är därför svår att hitta när man Googlar.

När det gäller recensionerna på Lamotte ColorQ 7 på Amazon (http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_1_7?url=search-alias%3Daps&field-keywords=lamotte+colorq-7&sprefix=lamotte%2Caps%2C238) så är fler nöjd med droppar än med tabletter. Det kan dock beror på att dropparna är enklare att använda, men dropparna blir opålitliga fortare (åldras). Jag är dock lite rädd att Lamotte ColorQ 7 är ungefär lika krånglig som Scuba II och då har jag två digitala test med tabletter och använder ändå AqucaCheck TrueTest.

Jag har problem att få till balansen Ph och Alkalinitet och det problemet finns i denna tråd:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11578.0

Då kan man resonera att det inte kanske spelar så jättestor roll att mäta Alkaliniteten (vilken verkar vara svårare att mäta än PH).


Här är mina erfarenheter:

Jag vill dock vara tydlig med att det är mina egna observationer och baseras på dels egna mätningar och dels min subjektiva uppfattning om handhavandet.
Jag är privatperson och skaffade ett spa för några månader sedan.

Scuba II:
+ Bra på att mäta PH (i alla fall konsekvent vid mätningen)
- Dyr 1200 kr i inköp (ok jag skulle gärna betala det dubbla om det inte vore för de andra nackdelarna)
- Dyra att använda (tabletterna är dyra, speciellt om man ska mäta Alkalinitet 159 kr för ett set tabletter där det endast ingår 10 TA-tabletter)
- Besvärlig att använda (tar lång tid att mäta)
- Batterierna tar slut fort
- Värdet på Alkaliniteten varierar omotiverat om det är låga värden.

JBL 6,0 - 7,6 dropptest (för akvarier).
+ Ger jämnast resultat men ger oftast lägre ph än Sucuba II och AquaCheck TruteTest.
+ Pålitlig vid olika temperaturer (men ligger ca 0,3 under andra mätinstrument i PH). Om det är dropparna som visar fel eller om det är de andra som visar fel vet jag dock inte. Kanske börjar dropparna bli gamla (4 månader)
+ Billig
+ Enkel och snabb att använda
+ Enkel att läsa av (jämfört med många andra icke digitala test)
- Mäter enbart ph
- mäter endast upp till max ph 7,6 (vilket kanske är rätt tillräckligt akvarier men inte för spa)

AcuaCheck TrueTest (digital mätare)
+ Billig för att vara digital (ca 500 kr)
+ Billig för att mäta tre värden samtidigt (3 kr per sticka = 1 kr per mätvärde)
+ Snabb att använda
+ Enkel att använda
+ Batterierna håller länge
- Visar konsekvent ca 0,3 ph över JBL dropptest
- Ger olika värden vid olika temperaturer på samma vatten (tex om vattnet är 38 grader eller om samma vatten kyls ner till 10 grader)
- Större diff på Alkalinitet än på ph.

Teststickor Aquacheck och Lamotte (utan digitalt mätinstrument)
+ Billigt och snabbt
+ Visar flera variabler samtidigt (fler värden än AcuaCheck TrueTest)
- Osäkra mätvärden (svårt att veta exakt vad färgen motsvarar för värde)
- Färgen på stickan ändrar sig inom en minut (när är det rätt då? efter 10 sekunder eller efter 60 sekunder?)

I bifogad tabell ser ni några mättillfällen då jag mätt samma vatten med olika mätmetoder samtidigt.
Vid två tillfällen har jag även lämnat in vattnet till butiken (Folkpool) och fått ett referensvärde.
Butikens apparat (verkar vara en WaterLink Spin Lab från Lamotte) borde vara mer säker eftersom det är en mer avancerad apparat än vanliga konsumentprodukter. Men kan man vara säker på det? Dels är vattnet i en plastflaska och hinner ändra temperatur på väg till butiken. Har mätt vattnet på Folkpool två gånger (maj och september). Första gången hade jag inte köpt AcuaCheck TrueTest så där finns bara jämförelser mot Scuba II, dropptest och stickor.

I början av sommaren var jag skeptisk till AquaCheck TrueTest men har ändå blivit den jag använder mest för att den har en kombination av enkelhet och billig i drift (och, tror jag, hyfsat pålitlig - i alla fall om man håller sig till en temperatur). Litar dock mer på Scuba II. Men eftersom den är dyr i drift och irriterande krånglig att använda så ligger den oftast i lådan istället för att vara förstahandsvalet.

Se bifogad pdf för den som är intresserad av att se skillnaderna i mätvärden där olika mätinstrument mäter samma vatten (samtidigt). Allt vatten byttes ut i augusti.
« Senast ändrad: mars 19, 2017, 17:22:08:08 av Kenneth »

Utloggad Kenneth

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #26 skrivet: september 07, 2015, 17:30:19:19 »
Har idagarna köpt mig en
Lamotte color Q7 och är väldigt nöjd jämför jag med Folkpools aquachek så är värdena mycket jämnare i Lamotten även om det är lite
"pillrigt". Rekommenderar Lamotten och jag känner mig mycket tryggare med min vattenkvalitet nu än förut.

Vad jämför du med när du skriver "Folkpools AquaCheck"? Menar du Aquacheck teststrips som man mäter av med ögonmått eller den digitala AquaCheck TrueTest? Båda heter AquaCheck och båda säljs av Folkpool. Jag har båda och de visar lite olika resultat. Lamotte har också digitala test med droppar och tabletter och teststrips som man läser av med ögnonmått. Både Lamotte och Aquacheck har alltså olika test av olika modeller i olika prisklasser.
« Senast ändrad: september 08, 2015, 11:39:47:47 av KenMac »

Utloggad Fredrix107

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Öregrund
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #27 skrivet: september 14, 2015, 21:05:14:14 »
Vad jämför du med när du skriver "Folkpools AquaCheck"? Menar du Aquacheck teststrips som man mäter av med ögonmått eller den digitala AquaCheck TrueTest? Båda heter AquaCheck och båda säljs av Folkpool. Jag har båda och de visar lite olika resultat. Lamotte har också digitala test med droppar och tabletter och teststrips som man läser av med ögnonmått. Både Lamotte och Aquacheck har alltså olika test av olika modeller i olika prisklasser.
Jag menar den digitala.

Utloggad mojjen

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #28 skrivet: oktober 21, 2015, 15:56:27:27 »
Jag köpte modellen med tabletter. Funkar kanon. Insåg snabbt att jag överdoserat. Vattnet är betydligt fräschare.
Jag var väldigt tveksam mellan droppar och tabletter. Jag valde tabletter utifrån tillverkarens rekommendation att de var exaktare, och svårare att feldosera, tex tryck på flaskan. Vissa tabletter är dock lite hårdare (Men bättre än på Scuban enligt uppgift) och krossas med medföljande pinne. Detta moment kan jag störa mig något på, och undrar ibland om jag skulle köpt droppar i alla fall:) Men det är nog mest för att jag har något emot flera moment. Totalt 4,9 tummar upp, hade jag inte behövt krossa tabletter så hade det varit en klar 5a.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #29 skrivet: december 16, 2015, 14:57:56:56 »
Jag tycker det är frustrerande att inte veta vad som är rätt värden. Har jämfört många gånger med olika mätinstrument och vid flera tillfällen med samma mätinstrument (för att se om det diffar mellan gångerna). Varför finns det inga riktiga tester? Annars brukar man ju kunna mäta mot ett referensinstrument och få reda på hur olika relativt billiga konsumentprodukter står sig mot en professionell lab-utrustning. Den här typen av diskussioner på forum skulle ju inte behövas om det fanns riktiga tester. (...)

Såklart det finns vettiga grejer att testa med, problemet är att privatkonsumenter inte riktigt har det behovet (eller lust att betala vad det kostar).
Professionell bärbar digital mätutrustning för frittklor, totaltklor, pH och titreringsutrustning för alkalinitet går loss på ca 25000kr. Då har du en mätnoggrannhet på 0,1 och det visar samma alla repeterade mätningar, kalibreringsutrustning medföljer, mätnoggrannheten för alkalinitet är 10.

Som diskuterats tidigare, och kommits fram till många gånger på detta forum sedan 2005, teststickor är skräp, även om de läses av med ett instrument som presenterar svaret med en display.
Teststickor är enkelt och billigt, därför finns de tillhandahållna till privatpersoner.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan