VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.  (läst 18730 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mojjen

digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« skrivet: juli 25, 2015, 18:19:45:45 »
HAr bestämt mig för att köpa en lite seriösare vattenmätare. Har tittat på Lamotte ColorQ 7 pro, samt exact IDIP. Lamotte verkar väl seriösast. Den säljs med tabs eller reagens droppar. Jag är lite skeptisk till tabs som skall krossas/lösas upp. När det skall testas skall det vara enkelt, exakt och snabbt. Så skall jag välja Lamotte tror jag jag föredrar modellen med reagens droppar. Problemet är att det enda stället i Sverige som säljer Modellen verkar bara föra tabs modellen. Har någon några erfarenheter av dessa modeller? Vad anser vi tabs VS vätska?  Nästa modell är Exact IDIP. Lite för den pryltokige (Vilket jag är). men nog gansak långsökt att jag kommer hålla loggar i telefonen över mina mätningar. Däremot tilltalar det mig att det går att komplettera mätningar. Denna använder Teststickor, frågan är hur detta är i förhållande till ovan. Tillverkaren av IDIP verkar klart seriös med stort utbud av testinstrument. Så kanske denna håller tillräcklig kvalitet. Prismässigt ligger alla 3 i samma prisklass runt 2000:-. Lättast att få tag på är helt klart IDIP och Lamotte med tabs. Men om droppar är oslagbart i hantering så är det värt lite importarbete. Tacksam för vägledning...

Poolgiganten

Utloggad junior

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2015, 19:56:25:25 »
Varför inte en omeo?
Verkar vara väldigt få som har en sådan, är den bara ett komplement till vanliga mätare eller räcker det att man bara har en sådan?

http://www.omeo.blue/index.php

/Johan

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2015, 20:38:04:04 »
Jag har precis köpt en Scuba II med tabletter efter att ha hört mycket bra om den. Fungerar bra tycker jag och jag kör redan logg i telefonen. Den är utvecklad och tillverkad i Tyskland vilket känns tryggt.

Vad är det du söker i de mer avancerade modellerna?
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad mojjen

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2015, 23:17:58:58 »
Jag har egentligen inte tänkt igenom behov. Men vill ha en vettig mätare efter att kört stickor i 2 år, med ganska kast resultat.
De jag nämnt men även scuba 2 är vettiga mätare som löser allt jag behöver och lite till. Anledningen att jag inte tittat på scuba är dels att reagenserna är relativt dyra till den. Sen har den fått lite negativ kritik i handhavandet i en tidigare tråd. Framför allt hanteringen av tabletterna, att de kan vara svårt att veta om de är helt lösta. I samma tråd bedömde man Lamottes tabletter som bättre. Scuban är betydligt billigare går att få för 1200 mot 2000:- för lamotte. men det kompenseras av att lamotte skickar med 100 test av varje (tot 700 test), mot endast 10-20/st för scuba (totalt 70 test). Scuba kostar i snitt 3,5:-/test vilket gör att jag får köpa test för 2000:- innan jag är i kapp. Så scuban är egentligen mycket dyr:)

Väljer man Lamotte med droppar istället för tabs så sjunker förbrukningen ännu mer, då varje flaska räcker till 144 test och är billigare att fylla på. Den skillnaden utslaget blir per år blir dock så liten att handhavandet är viktigare. Så jag vill verkligen ha input av ers om har erfarenhet av droppar VS Tabs, gärna avseende just Lamotte.

Sen var det den sista eXakt Idip, några hundra billigare i inköp än lamotte, men obefintligt med reagens som följer med. Så här får man räkna med att köpa reagenser för minst 7-800:- till för att komma igång och bli någotsånär likvärdig med lamotte mao ca 5-600 dyrare med ett bassortiment av reagens (100 av varje). Sen kostar de ungefär samma 1,5-2:- per test.
Denna använder ju en typ av stickor, ITS som gör den verkar dock vara en högst professionell producent, så jag har svårt att tro att stickorna i sig har betydelse här. Dock betalar man ju en del extra för APP funktionen men skillnaden mot deras modell utan är ca 300:- så det kan det vara värt för möjligheten att köpa till nya testmetoder.

Så sammanfattningsvis så är jag rätt övertygad om att jag rationellt sett borde köpa lamotte, men vet inte om tabs eller droppar är bäst ur användarsynpunkt. Tyvärr är jag inte alltid rationell när det kommer till prylar, så jag överväger starkt eXact IDIP trots ett högre initialpris. Det som kan få bägaren att rinna över för denna är om det finns nöjda användare av denna som kan bekräfta att handhavandet är lättare med denna än någon av ovan. Om inte handhavandet är bättre på idip, så tror jag det blir Lamotte.

PS! Omeo som Junior föreslog vore ju riktigt coolt, men där tar den rationella sidan över 8) närmare 4000:- för basenhet, sen om den skall bli rolig så behöver man bluboxen för ett par 1000 till för att få den uppkopplad. Sen är mätproben till alla konstantläsande enheter jag sett svindyra (ca 1500:- st till denna, och det behövs 2). De har dessutom begränsad livsläng, vet inte hur lång, men skulle inte förvåna mig om de skall bytas efter 1 eller 2 år.

Jag har dessutom ett Spa och en ovanmarkpool, så antingen behöver jag 2 st, eller så måste jag ändå ha en vatten testare, till ovanmarkpoolen (Den är ju inte riktigt lika kinkig som Spaet ;D

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2015, 10:01:54:54 »
Följer denna tråd med stort intresse då jag har samma funderingar.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad mojjen

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2015, 16:54:21:21 »
Inga fler råd??? >:D >:D

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2015, 19:55:18:18 »
Sök bland äldre trådar här. Jag hittade en för ett tag sedan som diskuterade samma sak och de fanns de med erfarenheter från de mätare du nämner. 
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2015, 22:53:34:34 »
Hej varför så dyra prylar? Jag kör med test från Harald Nyborg
för 79:- Räcker en säsong kollar ph o Klor räcker fullständigt,
detta har fungerat nu rätt länge. Tabletter som löser upp o jämför färgskala alltså.
Visst man kan kolla allt möjligt men man märker om det skulle vara ngt som inte stämmer, kan
tillägga att jag saltklorinator och det har fungerat utmärkt.
Nu blir jag väl hängd men ok jag tar smällen.
Roland  8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2015, 08:13:21:21 »
Använder Scuba II da denna blev rekommenderad av flera oberoende "poolgubbar" när jag drog igång poolen här hemma.
Köptes från Tyskland för ca. 700SEK, tillsammans med "tabletkit" med 60 tabletter för 80SEK.
Har fungerar mycket bra för min del, och värkar å vara rett så exact.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad nyburjare

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2015, 09:04:59:59 »
Hej varför så dyra prylar? Jag kör med test från Harald Nyborg
för 79:- Räcker en säsong kollar ph o Klor räcker fullständigt,
detta har fungerat nu rätt länge. Tabletter som löser upp o jämför färgskala alltså.
Visst man kan kolla allt möjligt men man märker om det skulle vara ngt som inte stämmer, kan
tillägga att jag saltklorinator och det har fungerat utmärkt.
Nu blir jag väl hängd men ok jag tar smällen.
Roland  8)

Håller helt med ! haft pool i över 22 år, aldrig använt mer än synen, känseln o näsan , samt enstaka gånger en sticka som bara bekräftat vad jag redan sett, känt o luktat, alla som håller på o kollar och analyserar , för mig känns det lite noja.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan