VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool på 6x3 eller 8x4?  (läst 10661 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FlyHigh

SV: Pool på 6x3 eller 8x4?
« Svar #10 skrivet: juni 26, 2014, 22:39:02:02 »
Har 6*3 och det räcker men hade nog satsat på lite bredare om platsen funnits. Om det är en modulpool så kan man ju få tex 6*4 med mycket plats för sundeck vid ena kortänden.

6*3 funkar annars bra i mina ögon, jag  och dottern springer och hoppar i jämte varandra utan att krocka, simma funkar också. Dottern är iofs bara 5 så när hon blir större kanske det blir trängre.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pool på 6x3 eller 8x4?
« Svar #11 skrivet: juni 26, 2014, 22:51:40:40 »
Har ca 3,4 * 7,8

Det räcker ganska bra men jag skulle hellre välja lite kortare än lite smalare om jag hade det valet. 3,4 räcker med liten marginal till att mötas när två vuxna simmar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad PeeGee

SV: Pool på 6x3 eller 8x4?
« Svar #12 skrivet: juni 29, 2014, 13:06:45:45 »
Stort tack för input, det känns som att jag ska försöka satsa på det större alternativet. I mitt fall verkar det inte skilja speciellt mycket i pris på själva poolen heller, utan det blir bara pooltak som skenar iväg något på dom större storlekarna.
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad TommyC

SV: Pool på 6x3 eller 8x4?
« Svar #13 skrivet: juni 29, 2014, 14:19:34:34 »
3,5 m bredd känns som en bra kompromiss om det gör att uteplatsen blir bättre än om poolen är 4 m bred. Lite mindre vattenvolym är också billigare att värma upp.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad tony77

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Lessebo
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pool på 6x3 eller 8x4?
« Svar #14 skrivet: juli 03, 2014, 21:52:11:11 »
Här blev det en 3,5 x 7,0 och det känns lagom, 1 meter trädäck på långsidorna och 3,5 meter respektive 2,5 meter på kortsidorna. Precis klart med vårt bygge. skönt.....
PP pool pooldream 3.5 x 7.0 ,hydro-pro 10kwh, pooltak dallas melini klarglas, sharkvac poolrobbot.

Utloggad Erica

SV: Pool på 6x3 eller 8x4?
« Svar #15 skrivet: juli 04, 2014, 01:43:04:04 »
Ju större desto bättre men man måste ju alltid kompromissa. Vi har 8x4 m inomhuspool. Vi hade först tänkt en betydligt större pool med djupdel utomhus, men ändrade oss i sista stund till inomhus och då blev det att minska storleken för att få det realistiskt kostnadsmässigt. 8x4 fungerar helt ok även för motionssimning. Det gör säkert 8x3 m också, men med en längd på bara 6 m skulle det bli väldigt mycket vändningar hela tiden...

Pooler kan ju annars ha de mest varierande mått. Jag har sett en pool som var ca 30 x 2 m ! Gick som en lång vallgrav framför huset och hade en rund 3.6 m utvidgning i vardera ändan för vändningarna. Klart originell ! En bro över poolens mitt ledde in till entredörren.. :)

Utloggad Johan från Linköping

SV: Pool på 6x3 eller 8x4?
« Svar #16 skrivet: juli 23, 2014, 23:59:36:36 »
Byggde pool med leca block 7x4 och en 2m trappa på kort sidan. Vi är jättenöjda.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag