CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solcellsstyrd Intex-solvärmare  (läst 5403 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #30 skrivet: augusti 27, 2023, 11:36:06:06 »
Som en skänk från ovan så kom nog sista chansen i augusti till att pressa/testa systemet!
Har varit sol hela morgonen, och då försover jag mig  :-\

Well, fick i allafall en mätpunkt innan molnen hopade sig:

Kl. 10.30. 20°C lufttemperatur, full sol, 36.5°C i poolen, 35.9°C "output".

0.125 l/s vattenflöde; alltså -300W...kylfläns  >rulla<


Undra hur bra linern för 799kr mår av dessa temperaturer... <hmm>

Och undra vadtusan poolvärmepumpen håller på med? 34°C står det i poolvärmepumpsdisplayen (inkommande vatten) och mäter jag med lab-probtermometern, så skottar den upp poolvattnet från 36.5°C -> 38.0°C med 3028 L/h filterpump! (verkligt flöde drygt 1200 L/h ≈>  2100W)

Har kollat att inlopp/utlopp för respektive system blandas/separeras ordentligt, och har dubbelkollat att poolen har homogen temperatur.

Har även isolerade slangar, så tempen ska ej hinna falla 1.5-2.5°C på vägen till poolvärmepumpen... skumt!

Kanske får prova att resetta poolvärmepumpen?  <hmm>


Nedan ser ni en bild på den tillfälliga testuppställningen, samt temploggen från RAPT pill (wifi-pooltermometer), som förvisso stämmer mer överrens med poolvärmepumpens termometer än lab-probtermometern.
Men lab-probtermometern stämmer väl med alla analoga termometrar jag har, men samtidigt mäter dom ju endast ytvattnet, och kostar 49kr/st..

Kanske läge att kalibrera om lab-probtermometern.. får en till lab-probtermometer levererad i veckan, kan korskalibrera då.

#PAGING Rickard, skulle man slunga alla termometrarna i luften?  <help>

Edit: Nu 12.00 nådde poolvärmepumpen måltempen 35°C och stängde av sig, och RAPT pill indikerade 34.6°C, samstämmigt!
Ska nog lusläsa manualen till LT101-termometern...den är nog lite off... RAPT pill är ju en rätt så fin bryggeritermometer i grunden, så den må vara värmetrög, men ger nog bra värden!
« Senast ändrad: augusti 27, 2023, 12:30:54:54 av kwhalp »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #31 skrivet: augusti 27, 2023, 13:47:08:08 »
Vill man mäta temperatur  med bra noggrannhet så är 1-wire DS18B20 ett bra val. Max fel +/-0.5 grad C från -10 till +85 grader C.
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/DS18B20.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #32 skrivet: augusti 27, 2023, 14:17:56:56 »
Vill man mäta temperatur  med bra noggrannhet så är 1-wire DS18B20 ett bra val. Max fel +/-0.5 grad C från -10 till +85 grader C.
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/DS18B20.pdf

Tack för tipset!

Den labtermometer jag har nu har också en noggrannhet mellan 0 till 50 °C: ±0,5 °C. Men huvudenheten är nog lite vattenskadad då jag glömde den ute i regnet (IP67 men ändå ser jag fukt innanför displayskyddet). Får en till i veckan, då kan jag enkelt bekräfta ev. fel/spridning.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hygrometrar/proffstermometrar/tfa-lt-101-labbtermometer-p48668


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #33 skrivet: augusti 29, 2023, 07:23:28:28 »
De tempgivare jag primärt säljer till våra loggrar är Dallas ds18b20, https://www.energibutiken.se/sv/13-dallas-1-wire-givare
När jag testar dem är den normala felvisningen inom 0.16 grader.
Ja - att slunga tempgivare medan man kontrollmäter är det bästa sätt jag hittat, det ger inte en absolut korrekt temperatur, men gör att man på ett bra sätt kan jämföra de tempgivare som slungas på bästa möjliga sätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #34 skrivet: augusti 31, 2023, 20:01:49:49 »
Jaha, då var det bekräftat.
Bra kvalla på "labtermometrarna"... INTE.

Den nyaste termometern till vänster i bild (33.6°C) stämmer med alla de analoga termometrarna och poolvärmepumpens termometer.
Men hela tre graders spridning "labtermometrarna" emellan, kom igen... >:(

Bytte batteri, men det gjorde ingen skillnad. Lutar åt att den är fuktskadad och gammal (har ju nästan 10 år på nacken).

Jahapp, måste jag köpa en ny "labtermometer" och jämföra med, eller ska jag köpa en dyr/bra temp.prob till min Uni-T-multimeter med sondstöd? Kanske springer in på Kjell och köper en likadan dyr "labtermometer" för utvärdering, och lämnar tillbaka om den visar sig diffa mycket mot den nya termometern...

Utloggad TommyC

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #35 skrivet: september 02, 2023, 12:38:58:58 »
Info om noggrannhet från kjell.com nedan. Jag har dåliga erfarenheter av liknande billiga "termometrar" men goda erfarenheter av Dallas DS18B20.

TFA LT-101 Labbtermometer
Labbtermometer för punktmätning
Artikelnr: 48668
Noggrannhet -40 till -20 °C: ±2 °C.

Noggrannhet -20 till 0 °C: ±1 °C.

Noggrannhet 0 till 50 °C: ±0,5 °C.

Noggrannhet 50 till 70 °C: ±1 °C.

Noggrannhet 70 till 200 °C: ±2 °C.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag