VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool Luftvärmepump Luxlama LX09HP Gas - problem Alla värden  (läst 1075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mackan.E

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej!
Min luftvärmepump har strulat lite och jag börjar bli smått galen...
Manualen är ju, som alla vet, skriven av en schimpans med boxningshandskar.
Så det är inte helt lätt att få reda på vad det kan vara för konstigheter som värmepumpen håller på med.
Nu har jag, efter mycket strul, lyckats få tag, och ändra vissa värden som den hade ställt om själv.
För det första: Hur ser man att den är på? Det BORDE ju vara nåt som lyser grönt på displayen... Det går ju att ändra mellan tid (som tydligen ska visas när den är avstängd), eller vatten temp, som ska visas när den är på!....
På min lyser "Solsymbolen" Gult, och "Timer av" Rött. Konstant. Det är allt som lyser. Förutom grader, eller tiden.
Ska det vara så?

Sen är det Gas Temp.... den står på 0... Det är nog dumt...

Är det någon som kan tolka dessa siffror och säga om det är ok, eller om jag måste ta ett SMS-lån?
Tacksam för hjälp.


Mina värden är:
0:30
1:30
2:40
3:-7
4:20
5:8
6:3
7:1
8:3
9:10
A:70
B:30
C:30
D:24
E:0
F:24
G:--
H:70


Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Pool Luftvärmepump Luxlama LX09HP Gas - problem Alla värden
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2023, 01:27:40:40 »
Hej!
Min luftvärmepump har strulat lite och jag börjar bli smått galen...
Manualen är ju, som alla vet, skriven av en schimpans med boxningshandskar.
Så det är inte helt lätt att få reda på vad det kan vara för konstigheter som värmepumpen håller på med.
Nu har jag, efter mycket strul, lyckats få tag, och ändra vissa värden som den hade ställt om själv.
För det första: Hur ser man att den är på? Det BORDE ju vara nåt som lyser grönt på displayen... Det går ju att ändra mellan tid (som tydligen ska visas när den är avstängd), eller vatten temp, som ska visas när den är på!....
På min lyser "Solsymbolen" Gult, och "Timer av" Rött. Konstant. Det är allt som lyser. Förutom grader, eller tiden.
Ska det vara så?

Sen är det Gas Temp.... den står på 0... Det är nog dumt...

Är det någon som kan tolka dessa siffror och säga om det är ok, eller om jag måste ta ett SMS-lån?
Tacksam för hjälp.


Mina värden är:
0:30
1:30
2:40
3:-7
4:20
5:8
6:3
7:1
8:3
9:10
A:70
B:30
C:30
D:24
E:0
F:24
G:--
H:70

Hej!

Vad har du för poolstorlek? Kan du mäta elförbrukningen på något sätt? (fasadmätarskåpets elmätare, per fas (stega dig fram med knappen), eller, energimätare / smart-plugg i vägguttaget.

Jag är typ en schimpans (hårig och djävligt bra på att boxas!), och har läst den beryktade manualen.

Ett ord:
Hjärnblödning! :P

Å,ä,ö har fallit bort i den google-translatade "svenska"-manualen... riktig dålig combo  <help>

Nåväl, här kommer ett försök till tolkning!

Den visar tid i displayen, när den är avstängd. Check!
Den visar vattentemperatur när kompressorn jobbar. Check! Rör inget, så återgår den till det "sanna" läget efter 8 sekunder.

Dvs tid = off, temp (i.e 10-35°c) = on.
Speciellt i kombination med att lysdioden lyser vid sol-knapp-symbolen.

På pilarna väljer du önskad vattentemperatur (Kanal 0 = cooling mode, och 1 = heating mode) Check!

Kanal 2 = tid som VP går efter defrosting. Rör ej, funkar nog från fabrik. Check!

Kanal 3 = Villkor för start defrosting = -7°C (förångartemperaturen gissningsvis) Check!
Kanal 4 = Villkor för stopp defrosting = 20°C Check!
Kanal 5 = Defrostningstid, 8 minuter. Check!
Kanal 6 = Mode 3 = Heat | Mode [2,1,0] = Cooling? Check!
Kanal 7 Expansionsventil 1 = auto, Check!
Kanal 8 Superheating-mål av köldmediet vid heat-läge, 3°C,  Check!
Kanal 9 Superheating-mål av köldmediet vid cooling-läget 10°C, Check!
Kanal A Manuell inställning av expansionsventil 70 standard, Check!
Kanal B Faktisk temperatur inloppsvatten Check!
Kanal C Faktisk temperatur utloppsvatten Check!
Kanal D Faktisk temperatur av kondensor vid heating-mode. Check!
Kanal E Gasreturtemperatur, 0°C i ditt fall (*)
Kanal F Omgivningstempertur i luften , Check!
Kanal G Faktisk temperatur av kondensorn vid cooling-mode. Check!
Kanal H Aktuellt värde av expansionsventilen (Värde*5) standard, Check!


Skaffa/kolla elmätare, och återkom gärna med mer data, när värmepumpen jobbat i 20 minuter, det kan vara så att din givare är paj, eller att vp är trasig, då jag gissar att du ej får varmt vatten i poolen? ("Min luftvärmepump har strulat lite")

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag