VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lönar det sig att byta till detta avtal?  (läst 951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steinmeister

Lönar det sig att byta till detta avtal?
« skrivet: mars 29, 2023, 15:23:28:28 »
Värmer idag min pool 4x8m med poolvärmepump, funkat ok i sex år. Har dock problem att hålla tempen när det blir kallare sommarperioder. Har inget pooltak.

Nu kom nedan avtal i brevlådan och blev sugen på att byta. Hur ser priset ut i förhållande till övriga riket och vad torde bli priset för att hålla 28c i sommar. Tänker att elen knappast blir lika billig som innan kriget i närtid.

Någon som har
Liknande avtal?
« Senast ändrad: mars 29, 2023, 15:52:27:27 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lönar det sig att byta till detta avtal?
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2023, 16:00:57:57 »
Räkna med att du har minst COP 4 på värmepumpen, så 35 öre X 4 = 140 öre, mer än det är vad elpriset måste vara för att du ska tjäna på de rörliga kostnaderna.
Sen tillkommer ju investeringen på minst 20 000 kr, och månadskostnaden på 50 kr, vilket motsvarar kanske några dagars "uppvärmningskostnader".
Alltid svårt veta hur utvecklingen blir, men jag skulle nog försöka hålla ut i vart fall tills kriget är slut och se vart energipriserna tar vägen.
Sommartid, när vi fått igång våra kärnkraftverk igen, så borde elpriset kunna bli rätt lågt igen kan jag tycka, men det är svårt att veta förstås.
I år borde det i alla fall bli billigare än förra sommaren kan jag tycka, för gas och oljepriserna har ju kommit ned ordentligt.
Om Finland får igång sitt stora kärnkraftverk ordentligt så borde ju även det avlasta prisbilden för oss i Sverige.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Lönar det sig att byta till detta avtal?
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2023, 16:23:31:31 »
Håller med Rickard..

Samt att 2023 ser det rätt "billigt" ut ja.. men 2024, 2025, 2026 osv så kan dom pungslå dig, eftersom du då investerat i en dyr fjärrvärmeväxlare och förmodligen sålt/skrotat poolvärmepumpen.

"Du jet ju begrip att du sälj taska åt räva!"
-Min far.

Jag skulle lägga pengarna på solceller istället...
eller en nyare poolvärmepump.

Utloggad largab

SV: Lönar det sig att byta till detta avtal?
« Svar #3 skrivet: april 07, 2023, 08:25:44:44 »
Liknande avtal har vi i Linköping men vi betalar 0:- i extra fast kostnad (ingår i ordinarie fast kostnad för FJV). Det rörliga priset är ca 11 öre/kWh inkl moms. Men det låga priset är styrt till 1/5-31/9.
Den stora fördelen m FJV är avsaknaden av dyrt underhåll/service/utbyte. Helt ljudlöst också.
Rörligt elpris för mig är vid spotpris 50 öre ca 1.40 kr/kWh.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan