Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolstängning  (läst 1123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolsommar20

Poolstängning
« skrivet: oktober 08, 2020, 14:58:52:52 »
Hej!

Är nybörjarjare på pool och ska för första gången stänga ner den för vintern. Jag är inte så sugen att betala någon flera tusen för att stänga poolen men tycker mig inte hitta en komplett beskrivning hur man ska gå tillväga. Poolen är en thermopool från Poolstore. Jag har teknikrummet i garaget som är uppvärmt.

Det jag hittills har lyckats läsa mig till som måste göras är följande:

1. Stäng av värmen och vänta tills vattnet nåt 10 grader. (Hur viktigt är det att det inte är typ 15 grader?)
2. Chockklorera
3. Rengör och damsug poolen
4. Se till att värdena i vattnet är bra
5. Addera algmedel - detta verkar vara lite olika och det verkar inte som det är ett måste?
6. Backspola
7. Stäng av pumpen och därmed cirkulationen
8. Töm poolen på vatten så att vattennivån är under breddavloppet. (Ska man tömma så långt att vattennivån även är under utloppen? Eller räcker det med att plugga hålen?)
10. Plugga breddavloppet och utloppen med pluggar
12. Lägg i flytande “bojar” tvärs över poolen för att säkerställa att det inte blir en stor iskaka om vattnet fryser.
13. Töm slangarna med vatten som går från systemet till värmepumpen. Skruva loss slangarna till värmepumpen.
14. Dra på överdraget på värmepumpen.
15. Töm slangarna som går från poolen in i teknikrummet på vatten
16. Dra över pooltaket och lås

Vad är det jag missar?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolstängning
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2020, 15:39:44:44 »
Ang. 8, det där är lite olika. Rickard tömmer inte alls, jag tömmer under inloppen och har bara en flaska (den man skruvar fast i botten) i bräddavloppet.

Ang. 12, jag har inga bojar men har funderat på att ha något slags dunkar i trappen men har inte gjort det hittills.

Annars tycker jag att det ser rätt ut.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolstängning
« Svar #2 skrivet: oktober 08, 2020, 17:16:11:11 »
Du skall se till att du har en tillräcklig klornivå i vattnet hela vägen ned till 10 grader, sen chockar du.
Det där med att tömma slangarna bryr vi oss aldrig om, jag bara dränerar cirkpumpen och sandfiltret (Och i vårt fall poolvärmeväxlaren som är ansluten till jordvärmepumpen).
Att plugga inlopp och utlopp är bra för att minimera risken att eventuella läckage utanför poolen gör att en sjunkande vattennivå skadar linern om det är is i poolen.

Har ni så pass lite snö att pooltaket håller så skall det inte finnas några risker med att sänka nivån i poolen.
I norra Sverige kan det annars finnas risk att snö och smältvatten höjer vattennivån i poolen, och att isen "drar" med sig linern uppåt på poolväggarna när så sker. (Om man inte har någon vintertäckning)
I vår by i Piteåtrakten finns 8 pooler, tror det är en som har vintertäckning, resten låter det bara frysa och bli snö på hela härligheten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolstängning
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2020, 21:59:09:09 »
Ang. slangarna, kan poängtera att är det PVC, töm slangen, är det PEM så tål den att frysa med vatten i.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Poolsommar20

SV: Poolstängning
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2020, 21:21:33:33 »
Tack för er input!!
Svårt att veta hur man ska göra med vattennivån. Om man ska tömma under inloppen ska ju halva poolen ut.. Ringde Poolstore och frågade och de rekommenderade att man ska göra så. Slangarna vi har är PEM slangar.

Ni som inte tömmer under inloppen - pluggar ni dem ändå eller låter ni det vara och stänger flödet i teknikrummet?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolstängning
« Svar #5 skrivet: oktober 10, 2020, 09:21:36:36 »
Jag pluggar för att förhindra sjunkande nivå om ett yttre läckage skulle uppstå.
Anledningen?
Jag drabbades av det för några år sedan då jag hade glömt att ta bort cirkpumpen för solfångarna på hösten, den frös sönder under vintern - vilket resulterade i att vattennivån sjunk när snön började smälta, isblocket i poolen slet då sönder linern, vilket i sin tur resulterade i ett byte av liner.

Ett vettigt skäl att sänka nivån är annars för att få till ett utbyte av vatten som i sin tur gör att man kan hålla CYA-halten i vattnet på en bra nivå.
Vi sänker som sagt aldrig nivån på hösten, men nu efter 3 år med "samma vatten" hade jag ett CYA-värde på ca 150 och har därför bytt vatten inför årets vintring av poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan