VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips på isolering av ovanmark glasfiberpool.  (läst 1419 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PN2021

Tips på isolering av ovanmark glasfiberpool.
« skrivet: augusti 14, 2022, 13:40:21:21 »
Hej

Vi har en glasfiberpool som jag har provat isolerat runt om med cellplast-plattor och montagelim.
Dessvärre verkar dynamiken i en glasfiberpool efter barnens vattenlek göra att plattorna lossnar (se bild)

Någon som har tips på bra plattor och lim som kan funka? Eller om det finns något annat smart sätt att isolera dessa typer av pooler.

Mvh
E
 

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Tips på isolering av ovanmark glasfiberpool.
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2022, 13:59:47:47 »
Hej, Jag isolerade kortsidan på vår pool med 50 mm cellplast från Byggmax. Cellplastskivorna limmade jag ihop med fogskum som också tätade alla springor. Det är viktigt att det blir tätt överallt så att ingen kall luft läcker in när nätterna blir kallare. Fogskum sväller kraftigt när det sprutas ur burken så man får ta det lite lugnt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tips på isolering av ovanmark glasfiberpool.
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2022, 15:31:30:30 »
Biltemas fogskum för vinter funkar kanon, använd gärna deras pistol för ändamålet, inte flaskan med inbyggd pip. Pistolen är mycket lättare att hantera. Isoleringen behöver inte heller sitta dikt an mot poolen, de skadar inte med en liten luftspalt men det blir bättre om det är tätt som sagt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad PN2021

SV: Tips på isolering av ovanmark glasfiberpool.
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2022, 15:56:16:16 »
Tack för tips, skall testa med fogskum. Helt tätt kommer jag inte få det, men det kommer ju bli bra mycket bättre än ingen isolering alls.
Sen funderar jag på att göra mindre bitar att klä in den i, kanske dessa klarar av rörelserna bättre då.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tips på isolering av ovanmark glasfiberpool.
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2022, 15:59:37:37 »
Mindre bitar innebär mer jobb och skräpigt blir det. Använd så stor bitar du kan och täta mellan dem. Skummet i sig har också isolerande funktion, det är inte bara ett utmärkt lim. Det flesta spabaden är isolerade med just fogskum.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad PN2021

SV: Tips på isolering av ovanmark glasfiberpool.
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2022, 16:39:11:11 »
Hur många fogskum skulle du gissa behövs för ca 8 m2?

Utloggad TommyC

SV: Tips på isolering av ovanmark glasfiberpool.
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2022, 18:01:08:08 »
Jag gjorde av med 2 st burkar fogskum á 500ml till min kortsida som mäter ca 3,4 meter * 1,5 meter plus en del av yttre muren som mäter ca 0,5 meter * 1,5 meter där en stor del av skummet användes för att täta runt ett hål för ett dräneringsrör samt diverse springor. Om du lyckas bra med tillskärningen av cellplastskivorna så gissar jag att du kan klara dig med 2 burkar fogskum. Köp 4-6 burkar och lämna tillbaka de som eventuellt blir över.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan