VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolsarg i trä - gerade hörn eller inte?  (läst 2854 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders75

Poolsarg i trä - gerade hörn eller inte?
« skrivet: april 11, 2021, 20:53:01:01 »
Hej!

Jag håller på att bygga ett pooldäck till en 3,5x7m pool och har nu börjat fundera på poolsargen.

Jag har köpt lite bredare brädor till sargen (28x145mm). Jag tycker det är snyggt med gerade hörn, men.är det smartare att ha vanliga icke-gerade hörn med tanke på att virket kommer vrida sig mycket i den fuktiga miljön?

Vad är er erfarenhet? Kan man få dom gerade hörnen att hålla bättre genom. att limma eller annat trix?

Hälsn
Anders

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolsarg i trä - gerade hörn eller inte?
« Svar #1 skrivet: april 12, 2021, 09:21:59:59 »
Tror det är svårt att få det att "hålla" sig snyggt över tid, kanske om du kan fästa sargen underifrån mot en "spikplåt" som skruvas fast under.
I så fall måste väl hela sargen först monteras "upp och ned" och sedan läggas på plats efter att du fäst plåtarna på undersidan?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ktd

SV: Poolsarg i trä - gerade hörn eller inte?
« Svar #2 skrivet: april 13, 2021, 00:20:23:23 »
Jag har köpt lite bredare brädor till sargen (28x145mm). Jag tycker det är snyggt med gerade hörn, men.är det smartare att ha vanliga icke-gerade hörn med tanke på att virket kommer vrida sig mycket i den fuktiga miljön?
Vi är i samma sits. Vi har bestämt oss för att lägga sargen utan gerade hörn.
Blir nog snyggast över tid och man vänjer sig nog med att det inte är gerat, även om det ser snyggare ut i tanken. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan