VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken typ av markpool ska jag välja?  (läst 11576 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Decoy

Vilken typ av markpool ska jag välja?
« skrivet: augusti 26, 2013, 22:00:51:51 »
Hej
Vi funderar på att skaffa pool! Jag har läst massor på detta forum, men blir inte klokare! 8)
Vi vill nog gärna ha rektangulär pool typ 8x4x1.5, men det finns ju ovala plåt pooler som gör att man är sugen på dem!
Vi vill markfylla mot poolen!
Varför ska man inte välja plåt pool? Nettopool tex lämnar 35 års garanti på plåten!?

Är det säkrare eller bättre med gjuten/thermoblock /murad pool?
Hur länge håller de?

Tacksam för några funderingar till svar!
//Sven

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2013, 07:23:48:48 »
Vi har en pool från f.d. Svenska Poolfabriken (nuvarande Ellips pool) i Luleå, det är rostfri stomme på den.
Enkel att montera, och vi känner oss helt trygga med stommen som sådan.
Tog mindre än en arbetsdag för jag och svågern att skruva ihop hela stommen och förbereda för linersättningen.
För oss kändes det viktigt att stommens plåt var tjock, och rostfri.

Thermopool kanske gör det billigare att värma poolen, men ur energisynpunkt är nog trots allt täckningen viktigast.
Det går i normalfallet bra att isolera även plåtpooler utvändigt.

Nettopools varmgalvade pool med 2 mm plåttjocklek borde inte heller ge upp i första taget, ser ut som ett prisvärt alternativ tycker jag, men rent generellt, när man talar om dessa tidsrymder är det nästan omöjligt att veta vad som händer med de olika stommarna.

Vad händer med thermoblocken (frigolit...) under 30-40 år, vet någon det?

Och en sak till.
Jag tycker det känns som att de flesta stommarna, om du går upp lite över de allra billigaste verkar vara rätt bra.
0.5 mm målad plåt kanske inte är en pool för livet, men även om dessa stommar vet vi egentligen väldigt lite om livslängden.
Jag har en bekant med en J&F-stomme som börjar närma sig 10 år, och så vitt jag vet har han inga problem med stommen.
« Senast ändrad: augusti 27, 2013, 07:37:14:14 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2013, 09:18:01:01 »
Vad händer med frigoliten om 30-40år? Samma sak som händer med friggon du har under huset eller på källarväggarna. Ingenting mer än att den möjligen blir lite plattare av marktrycket.

Fördelen med en thermopool (friggolego + betong) är i huvudsak att
1. Man kan återfylla utvändigt oberoende av vatten i poolen eller ej
2. Man kan fylla vatten oberoende av om det är återfyllt eller ej.
3. Den tål att vattnet fryser.
4. För den som vill ha en betongpool men inte orkar/kan/vill formsätta är detta ett mycket smidig konstruktion. Beständig som en betongpool men enklare att bygga.
5. Men, den största fördelen med denna pool är förstås att den är fribärande. I sluttningstomter passar den utmärkt där du har en eller flera sidor som står fria.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2013, 09:26:35:35 »
Mmm, jag är även mycket tveksam till användandet av frigolit under hus... Långsiktigt vet vi itne vad som händer.
Hur man än vänder och vrider på det så är frigoliten en risk i den typen av konstruktion.
Speciellt om man någonstans missar med armering och fyllning av betong.
En formgjuten betongpool måste vara avsevärt mycket stadigare, men inte heller dessa brukar vara så stadiga att de håller tätt över tid utan ett tätskikt.

Plåtpoolens fördel är att den är flexibel och tål rörelser utan att spricka.
Snabb att montera.
Billig.
En uppsjö av pooldetaljer finns från flera leverantörer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2013, 09:51:44:44 »
Har man negativa tvångstankar kring frigolit ska man nog hålla sig borta från thermopoolen även om just användandet i poolväggarna inte är speciellt utsatt. Det är ju lite annat tryck på friggon under ett trevåningshus.... :)

Varför måste en formgjuten betongpool vara avsevärt starkare? Thermopoolen är också en formgjuten betongpoolen men med en smartare form än vad man normalt använder. Man kan ju gjuta väggarna för sig ink armering och sedan limma på isolering in och utvändigt.

Vad gäller pris så är thermopoolen knappast det billigaste alternativet men lite beroende på hur man bygger så är kostnaden för väggarna en rätt liten del av totalkalkylen.

Pooldetaljer: Man använder samma pooldetaljer som till gjutna pooler, dvs, alla leverantörer har armaturer för ingjutning som passar thermopoolen. Just att man använder standard byggelement som inte är specifika för poolen är ju faktiskt ytterligare en fördel jag missade förut.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2013, 10:07:49:49 »
Faktum är nog att man som poolägare anser/tror sig veta att ens eget val är "bäst", enklast eller mest prisvärd så länge man är nöjd och inte har några problem med stommen.

Just när det kommer till budget så är det stor skillnad mellan olika köpare, sånt som verkar vara en struntsumma, några tiotusen kronor för den med en total budget på 300 000 kr, kan vara 30% av budgeten för en annan, som är mer sparsam, utan att för den sakens skull vilja kompromissa med stommen.

När det gäller användandet av frigolit under hus eller i poolstommar så tillåter jag mig att vara skeptisk, så vitt jag vet har de som "tror" på frigolitens förträfflighet inte tolkningsföreträde.

Det är absolut inte så att jag vet att det kommer att kapsejsa med tiden jag säger bara att vi fortfarande itne vet vad som händer med frigoliten efter tiotals år då det utsätts för tryck, fukt, och annat som vi kanske inte tänkt på.
En sak vet jag, och det är att frigoliten jag bar ut från en husvagn vi renoverade för ett tiotal år sedan var absolut full med vatten, vägde som bly...
Och ja, jag vet att det finns olika kvalitéer.
Skepsisen har alltså att göra med egna erfarenheter, vissheten om en ständig jakt på besparingar bland producenter, leverantörer och försäljare, OCH ovissheten över vad som händer även med kvalitetsprodukter över en tid som ännu inte har testats i skarpt läge.
« Senast ändrad: augusti 27, 2013, 10:17:17:17 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: augusti 27, 2013, 11:01:34:34 »
Ett exempel på att allt inte är så enkelt att vara tvärsäker på är att vi fortfarande inte har hustak som håller mer än något tiotal år innan det är dags att byta ut.
En poolstomme som håller "oändligt" vågar i vart fall jag inte uttala mig om.
Betong/cellplast är säkert bra, men det finns annat som fungerar bra också, folkpools stommar t.ex. finns det ett par stycken av här i byn som fortfarande efter 38 år står pall för angreppen av moder natur.
De premiärbadade man i när man var i tioårsåldern... (jag fyller 48 i morgon  <help>)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #7 skrivet: augusti 27, 2013, 17:14:25:25 »
Man gör klokt i att välja utifrån sina egna preferenser och förutsättningar. Rent ekonomiskt kan man ju reflektera över varför inte alla gräver ner en trästomme eftersom den som du säger håller i 40 år för många.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #8 skrivet: augusti 27, 2013, 17:56:38:38 »
Du kommer inte bli klokare da det är som Rickard skriver, alla som redan har pool, och därmed har gjort sina val, tycker självklart man har gjort rätt. Har du träffat många som nyss har köpt ny bil som är missnöjd? Inte?, va konstigt. På samma gång kommer du hitta någon som har hört om dåliga erfarenheter med alla byggmetoder, som med allt annat här i livet. (Samma person som var så fantastiskt nöjd med Volvon för tre år sen har jo hittat ett och annat fel nå som han nyss har bytt till Audi, eller hur?). Du får lägga in flera faktorer, så börjar bilden klarna antagligen. Tänker du göra mycket själv, eller kommer du sätta bort hela jobbet? Är tidsfaktoren viktig, eller är resan ditt också en del av nöjet? Det är många frågor som påverkar vad som blir rett eller fel för just ditt projekt.
För min egen del började tankärna med pool med ett färdig paket från någon leverantör av någon typ av stålstomme, och det sluttade med en betong/leca konstruktion med platssvetsad liner. Hur gick nå detta till kan man undra, så jag skal försöka att ge dig några exempel på hur min process gick till. Sen kommer säkert inte detta att passa för din del.
Poolpaket av stålstomme, mycket enkelt och snabbt. Sen var det bara det lilla bekymmer att en del av poolen kom att återfyllas, män inte runt hela. Arbetar också inom stålindustrien, och har själv sätt hur mycket sämre en del ytbeläggningar har blivit under dom senaste åren p.g.a. nya miljö krav, så detta alternativ kändes inte helt komfortabelt. Senaste årens kostnadsutveckling på legeringsämnen för rostfria material har också gjort att dagens material tillvärkas så långt ned mot minimum som möjligt för att reducera kostnader, något som försämrar korrosionsmotståndet. (Du får ursäkta Rickard, men dom stål, eller trästommarna som blev satt upp när du var 10 år ger jag inte mycket för som referens till dagens motsvarigheter. Finns det något överhuvudtaget som är samma i dagens ytbehandling och material tror du? Det blir lite som impregneringen på dom gamla järnvägsslippers. Fantastisk livslängd, män inte så lätt att få tag i nya med samma behandling är jag redd).
Lägg till att jag ville ha en stor soffa/trapp del i ena endan, något som var rett så dyrt visade det sig. Min kostnad för 1,5mm armerad liner till hela poolen var ungefär samma som en stor trappa skulle gå på.........
Vid att mura själv i leca blev kostnaden nästan samma som för en rak vägg. Det går något mer material, men jämfört med en färdig trappa i glasfiber, (med inbyggt risk för böldpest om man skal tro det man läser på detta forum), var det nästan försumbart. Men det går åt mycket tid till allt huggandet och skärandet.
Da blev nästa val ett material som används ovan och under mark, och har gjort så i många år, nämligen leca och betong. För min del fall Thermopool bort på grund av priset. Thermopool blocken var inte så farliga prismässigt, män här får du lägga till färdig betong, utkörning, samt pumpning, och da ser det hällt annorlunda ut. Skal du sätta bort jobbet är troligen en Thermopool konkurranskraftig da det går rett så snabbt, så det blir inte så många timmar du skal betala. Sett INTE bort ett bygge som det jag har gjort till ett företag, da blir du ruinerad! Ska du bygga som jag har gjort får du inte räkna timmar, men kunna känna nöjet i att skapa något. (Över tid, låååång tid!)
Ett annat element som också talade till fördel för leca/betong för min del var att jag vid att bygga med detta materialet mycket enkelt skulle kunna mura/gjuta upplägg för tredäcket som kommer ligga runt det hela. Detta kan lösas på många andra sett också, men det er svårt at få det lika stadigt som när du kan integrera det direkt i poolväggen och kontraforerna, och är det något jag hatar så är det ett tredäcke som inte är stadigt.
Sen kommer det jo att ta tid att utvärdera min lösning upp mot alla andra, typ en 30-40år, och jag vet inte om du planerer att vänta så länge med att dra igång. Nå blir det antagligen inte enklare om du väntar, da vid den tidpunkten troligen har dukt upp en massa nya lösningar och material som är både bättre och billigare, men som ingen vet hur håller over tid.
Jag tok den arbetes, och tidkrävande konservative lösningen, da jag inte vet om något byggnadsmaterial per idag som har en referenslista som går 4-5000 år tillbaks, och som inte har ändrats speciellt mycket under denna period. Så vitt jag vet är sand och cement rett så likartad som när pyramiderna blev byggda i Egypten, och när romerna skapade alla sina byggverk. Några finns ju även idag, (så här tycker jag din teori om livslängd på några tiotals år är motbevisat Rickard), så jag tror och hoppas min pool kommer att hålla under min tid här på jorden.
Som du ser slutar det hela med att jag också försvarar alla mina beslut, och tycker alla andra har gjort fel. Troligen tyder detta på att man är mänsklig, med allt vad det innebär.
Lycka till vidare med dina funderingar.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #9 skrivet: augusti 27, 2013, 18:20:05:05 »
OBS Garanti på 35 år; kolla vad som står med liten skrift innan du fattar något beslut. Min granne hade också garanti på sin trästomme från en av Sveriges lederande poolleverantörer. Stommen klarade fem år, nu finns det ingen pool där mer, hålet igenfylld, och gräset växer. Plåt, reglar, allt som fanns av tryckt virke var totalförstörd av hussvamp. Garantien gällde tydligen bara plåten, men liner, reglar, festmaterial, arbete m.m var tydligen inte en del av poolen, så detta var inte täckt av den fantastiske garantien man talade om när denna lösningen blev presenterad och sold.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan