Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i inloppen?  (läst 4999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Annie

Luft i inloppen?
« skrivet: maj 13, 2006, 17:52:19:19 »
Hej!

Nu när vi startade upp poolen efter vintern har vi upptäckt att det kommer ganska mycket luft, givetvis tillsammans med vatten som pumpas runt, ur inloppen.

Finns det någon som har någon teori över vad det kan bero på? Ställ gärna följdfrågor om ni inte förstår hur jag menar då jag inte är speciellt tekniskt kunnig och därför har svårt att förklara det på annat vis.

Mvh//Annie     
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Luft i inloppen?
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2006, 18:24:34:34 »
Pumphuset som läcker?
Kolla locket och packningen.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Annie

SV: Luft i inloppen?
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2006, 20:17:16:16 »
Jag ser inte något direkt läckage och det ser ut som att pumpen fungerar som den ska. Det slår upp lite vatten under locket när den är på, enligt svenska poolfabriken instruktioner. Jag tror att jag får provköra med bara pump ett par dagar för att se om luftbubblorna försvinner. Vet inte annars vad det kan vara. Har hällt lite karamellfärg i utloppet utan att ha pumpen på för att se om det vandrar någonting, men det ligger helt i ro. Så jag tror inte att det är något läckage. Tips mottas med tacksamhet.

//Annie
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Utloggad Fia

SV: Luft i inloppen?
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2006, 21:00:10:10 »
Vad menar du med "bara" pump? Har du något mer kopplat till som kan tjuv dra luft?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Luft i inloppen?
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2006, 06:15:18:18 »
Jag ser inte något direkt läckage och det ser ut som att pumpen fungerar som den ska. Det slår upp lite vatten under locket när den är på, enligt svenska poolfabriken instruktioner. Jag tror att jag får provköra med bara pump ett par dagar för att se om luftbubblorna försvinner. Vet inte annars vad det kan vara. Har hällt lite karamellfärg i utloppet utan att ha pumpen på för att se om det vandrar någonting, men det ligger helt i ro. Så jag tror inte att det är något läckage. Tips mottas med tacksamhet.

//Annie

Dubbellkolla ännu en gång så att locket på pumpen har tagit gänga på rätt sätt. Har gjort samma misstag själv.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Luft i inloppen?
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2006, 22:25:42:42 »
Eller kanske du har gjort samma tabbe som jag gjorde när jag startade upp poolen efter vintern  :-[.
Jag råkade koppla sandfiltret fel, inloppet påfiltret kopplade jag som utlopp  ???  (vattnet gick fel väg genom filtret)Tänkte inte mera på det i början men jag såg att det kom mycket luft i inloppen i poolen och att vattnet blev bara grumligare ju mera filtret gick.

Efter mera nogrann genomgång så insåg jag mitt misstag  >:( :-[

Mats_61

Utloggad hano

SV: Luft i inloppen?
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2006, 10:13:11:11 »
Har också haft luftproblem sedan jag flyttade till huset i höstas. Det skvalade rejält i pannrummet från v-vxl. Nu när jag skulle starta upp anläggningen igen så var problemet värre, till slut orkade inte pumpen cirkulera vattnet längre. Efter mycket meckande och letande så hittade jag ett litet vattenläckage i botten på bräddavloppet. Man kunde också se att förra ägaren hade försökt täta med olika sorters geggor, men det läckte som sagt ändå. Jag fick lyfta ur hela bräddavloppet för att komma åt ordentligt. Nu verkar det tätt. Jag skulle gärna ha köpt ett nytt bräddavlopp men anläggningen är så gammal att jag inte lyckats hitta nåt som passar (byggd 1977) -så jag fick täta istället.

I allt detta mekande gick pumpen sönder (en gänga som håller motorn mot pumphuset gav upp) så jag fick skaffa ny pump också.

I går kväll hade jag allt på plats igen, allt tätt, den nya pumpen mycket tystare (spinner som en katt), inget mera skvalande i pannrummet och jag kunde äntligen dammsuga. Härligt!! :D

Rådet är alltså:
Ett litet droppande nånstans mellan bräddavloppet och inkopplingen på pumpen + locket till pumpen är mitt tips.
Pool: 8x4x1,4 värms med bergvärme Nibe 1230-10kw

Utloggad Fia

SV: Luft i inloppen?
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2006, 18:35:01:01 »
Hur har det gått för er Annie? Blev ni klara med poolområdet i år?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag