CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betong istället för sand Folkpool?  (läst 5744 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Betong istället för sand Folkpool?
« skrivet: november 15, 2011, 08:00:32:32 »
Hej.
Jag håller på att bygga mig en Folkpool Garden 6,6*3,6m hemma.

En bekant gav mig tippset att strunta i de sista 50 mm sand som skall vara ovanför bärlagret (så att säga i poolen) och istället gjuta en sula betong. Detta för att slippa få hälavtryck mm i färdig pool, samt att det faktiskt skulle vara lättare.


Vad tror ni om det?
//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Poolgiganten

Utloggad KarlINykvarn

SV: Betong istället för sand Folkpool?
« Svar #1 skrivet: november 15, 2011, 09:16:29:29 »
Är du säker på sand?

Jag har en folkpool 6*12 och jag körde med stenmjöl som jag paddade. Blir stenhårt, som betong fast utan slabbet.
Och avsevärt mycket billigare!

Sand däremot binder fukt och är tjälskjutande = inte bra, plus att i sand växer saker väldans bra..... = ännu mindre bra :-)

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betong istället för sand Folkpool?
« Svar #2 skrivet: november 15, 2011, 10:02:15:15 »
Hej. Enligt den manual som jag har så är det murarsand eller stenmjöl. Folkpool gubben som jag pratade med föredrog sand då stenmjöl kunde kännes igenom linern.

Fast det är klart att stenmjöl är ju lättare att få till i fast form, men betong kanske ännu lättare, om man pallar med kladdet.

//Martin
//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Utloggad KarlINykvarn

SV: Betong istället för sand Folkpool?
« Svar #3 skrivet: november 15, 2011, 10:05:03:03 »
Ok, jag missade den lilla detaljen att jag har en matta som ligger ovanpå stenmjölet.
Så jag känner inte botten så att säga.

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad aromata

SV: Betong istället för sand Folkpool?
« Svar #4 skrivet: november 15, 2011, 18:02:21:21 »
Hej.
Jag håller på att bygga mig en Folkpool Garden 6,6*3,6m hemma.

En bekant gav mig tippset att strunta i de sista 50 mm sand som skall vara ovanför bärlagret (så att säga i poolen) och istället gjuta en sula betong. Detta för att slippa få hälavtryck mm i färdig pool, samt att det faktiskt skulle vara lättare.


Vad tror ni om det?

Vi gjorde så. Ingen armering. Ett sista-minuten-beslut för vi hade först tänkt oss stenmjöl. Vattnet fördelar trycket jämnt på hela ytan och tjälen går ju inte alls så djupt. Botten ser likadan ut idag som för 17 år sedan. Vi har en nedgrävd murad 8x4 m pool i Skåne.

Utloggad Erica

SV: Betong istället för sand Folkpool?
« Svar #5 skrivet: november 15, 2011, 18:39:45:45 »
En annan fördel med betong i stället för sand/stenmjöl är väl att linern tål lite mera påfrestningar utan att gå sönder om det finns hårt bakom. Vi hade uppe detta i en annan tråd här där det bl.a. blev en diskussion om huruvida det var risk att punktera linern om man t.ex. vid någon fest hamnade i poolen med högklackat på. Diskussionen då verkade väl ge intrycket att hade man hårt underlag (betong + tunn matta) så hände inget (en medlem hade testat ett antal gånger utan att få några skador), medan det väl var tveksamt om linern skulle klara detta om det var någon mjukt som sand eller stenmjöl bakom. Och det finns ju annat än vassa klackar som kan ge liknande effekter: barn som har i leksaker eller tappar ned sina saker i poolen (jag har själv fått fiska upp en trehjulig barncykel ur poolen en gång, en trampbil en annan gång, på den tiden vi hade utomhuspool) bara som exempel.

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betong istället för sand Folkpool?
« Svar #6 skrivet: november 15, 2011, 18:55:09:09 »
KarlIKvarn, jag ska ju också ha matta över betongen, sanden eller stenmjölet vad det nu blir.

Det som jag ser framför mig är ju att
  • Risken för gropar på botten av häl eller liknande blir lika med noll
  • Känns faktiskt enklare att få en rätt blaskigt blandad betong i våg än sand eller stenmjöl
  • Man behöver inte vara lika försiktig vid linerläggning som vid sand/stenmjöl betongen är ju hård..

Jag kommer inte återfylla runt poolen (kanske några dm bara) det kanske är dumt med en betongplatta då med tanke på tjäle?

/Martin



//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Utloggad Erica

SV: Betong istället för sand Folkpool?
« Svar #7 skrivet: november 16, 2011, 00:34:59:59 »
Citera
Jag kommer inte återfylla runt poolen (kanske några dm bara) det kanske är dumt med en betongplatta då med tanke på tjäle?



Nja, hur hade du tänkt att övervintra poolen ? Tömma den eller hålla vatten i den ? Om du har vatten i den så lär den väl knappast bottenfrysa så att du får tjälproblem även om du bara återfyllt några dm ? Tänker du tömma poolen så vore kanske 1-2 dm med frigolit under plattan en bra ide för att förhindra att du får någon tjälskjutning nerunder -och det problemet skulle du väl få även om du inte gjuter någon platta ? Marken lär ju frysa under en tom pool och ev. lyfta poolställing och liner här och var, särskilt om det inte fryser jämnt fördelat så att säga ?

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betong istället för sand Folkpool?
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2012, 12:55:21:21 »
Hej Erica, ursäkta sent svar, glömde visst bort den här frågan...


Jag vet inte riktigt hur jag ska övervintra poolen ännu, jag tror att Folkpools instruktioner säger att man ska sänka vattennivån till samma höjd som det är återfyllt med, så i mitt fall nästan tom..

Men som sagt var, jag vet inte ännu. Ska ställa frågan till Folkpool med å se vad de svarar.

//Martin
//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag