VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltsyran går åt snabbt!  (läst 9828 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #10 skrivet: september 18, 2020, 08:57:57:57 »
Om du känner dig osäker på om det är fel på proberna så skulle jag rekommendera dig att köpa kalibreringsvätska så kan du ju så om mätvärdena stämmer.

Ska dock påpeka att även pH påverkar redox värdet.

dock tycker jag du ska se över intrevallet på doseringen av dina vätskor. har du pH pumpen på"Normal" eller har du satt den på intervall?
vad har du ställt in för börvärden och vad har du för intervall på klor pumpen?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #11 skrivet: september 18, 2020, 09:38:40:40 »
Angående intervallet - varför behöver man ställa in något sådant - utrustningen går ju i closed loop precis som Minimastern?

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #12 skrivet: september 18, 2020, 09:41:54:54 »
MathiasS, när jag säger jag ser spikar i graferna så är det redox, inte ph. Det värdet varierar knappt.

Ja jag har också funderat på om det är något fel på utrustningen. Det är ju det sista en butik vill härleda det till. Har testat Haywards support via messenger men de utlovar snabbt kontakt med tekniker och sen händer inte mycket.

Jag reflekterade i första hand över mängden syra du tippat i. Det är flera års förbrukning. Även om hela kvarterets ungar kissar i poolen säger magkänslan att det är något i utrustningen som skapar denna förbrukning.

Att testa mot referensvätskor etc är en bra ide tycker jag. Men som sagt, jag tycker att du i första hand ska felsöka efter Roger och Oneils råd, i andra hand leta fel i utrustningen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #13 skrivet: september 18, 2020, 11:03:23:23 »
Angående intervallet - varför behöver man ställa in något sådant - utrustningen går ju i closed loop precis som Minimastern?

Är ju inte insatt i hur MM fungerar men i CS så ställer man in ett börvärde för hela redox sen pH pumpen kan man ställa på intervall eller "normal" (då ska det sköta sig helt självt) och klorpumpen ställer man med intervall tid på och tid av. detta för att den inte ska pumpa för mycket innan sensorn känner av vilket redox värde som uppnåts.
Tilläggas är ju att när CS känner att rätt värde är uppnått så väljer den inte att pumpa alls.

Varför Hayward valt att styra automatiken på det sättet kan jag inte svara på men det ger väldigt jämn och fin kurva över tid.
Jag hade ju inledningsvis liknande problem och förbrukade mycket syra och är ju redan inne på min andra dunk (startade systemet i maj) men har en förbrukning på 3 dunkar klor i år. kommer inte behöva nyttja min fjärde som det ser ut just nu.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #14 skrivet: september 18, 2020, 18:18:17:17 »
Wow,
Jag är halvvägs inne på min fjärde dunk klor och första dunken syra börjar ta slut nu. Men det är totalt sendan jag startade poolen för mer än tre år sedan.

Ni behöver helt klart en referens mot CS. Gör flera mätningar manuellt, för att säkra mätnogrannheten, av totalt och fritt klor samt pH.

Jag skulle också precis som Roger köpa en fettabsorbator. Sanningen kan ligga mittemellan kiss och mätfel. Eller hur är installationen gjord förresten? Sidor mätprober och injektioner på rätt ställen i systemet? Det spelar stor roll.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #15 skrivet: september 18, 2020, 20:17:43:43 »
Om det är fel på din utrustning borde dina manuella mätningar visa detta. Dina värden är ganska normala om det visar rätt. Vilket betyder att ditt klor förbrukas med höjt pH som följd. Naturligt blir att automatiken tillsätter syra.

Om det är fel på utrustningen borde dina manuella mätningar visa mycket lågt pH.
Men de gör inte det?

Alltså reagerar kloret med något som håller kvar klorets pH-höjningen. Det sönderfaller inte och sänker till föregående pH som det gör när vattnet är rent.

Skulle fortfarande ge rådet att höja klorhalten för att få bort bundet klor. Detta kommer att höja pH och bilda ev. kalk i sandfiltret. Kan backspolas bort efter 2-3 dagar.

Men vet tyvärr inte om du har sandfilter.

Dina spikar är naturliga då kloret tillsätts. Redoxvärdet ökar då. Vidare kommer det att höja pH. Helt naturligt. Högre redoxvärde dess bättre desinfektion.

Roger

Utloggad MathiasS

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #16 skrivet: september 19, 2020, 12:03:43:43 »
Roger, om det bara vore kloret som hissar ph, är inte förhållandet mellan klorförbrukning (18liter) och syra (37 liter) lite märklig. Jag får inte ihop den ekvationen.

Eller finns det en omständighet i vilken klor ökar ph mer än normalt?

Som jämförelse har jag kanske skickat i 80 liter klor i år och gjort av med mindre än en liter syra....


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #17 skrivet: september 19, 2020, 18:15:15:15 »
Hej Mathias

Bra kommentar.

När du tillsätter ditt klor (natriumhypoklorit) så höjer det ditt pH. Anledningen är att det bildar desinfektionsmedlet hypokloritsyra.

Är ditt vatten rent så sönderfaller det till bla. saltsyra. Samma som du tillsätter till din pool för att sänka pH.

Ekvationen är enkel. Saltsyran som bildas då hypokloritsyran sönderfaller är lika som pH-höjningen.

Alltså har du rent vatten blir din syraförbrukning mycket låg eller noll.

När kloret reagerar med ämnen i poolen kommer pH att ligga kvar på en högre nivå.
Alltså hypokloritsyran är borta. Den kan inte bilda saltsyra.
Vilket betyder att syraförbrukningen ökar.

Vi har haft många diskussioner i flera trådar om detta. Fick tyvärr mycket hugg under dessa inlägg.

Roger


Utloggad sauk1

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #18 skrivet: september 20, 2020, 18:36:07:07 »
Mycket märkligt, jag bestämde mig för att ta nya värden med den digitala Pahlésmätaren.

Obs att jag för 8 dagar sen justerade redox enligt vad jag mätt upp så att det skulle stämma med tabellen jag har från butiken (rx 734 vid Cl 1.0 och ph 7.3).

Mitt ph ligger jämt stabilt på uppmätta 7.3.

Nu var Cl 1.7 vid rx 733!
Mäter ju just nu rätt ofta och för 4 dagar sen fick jag Cl 0.9 vid rx 741, vilket var åt det låga hållet men ändå kanske godtagbart.

Alka är nu 25, antagligen efter all saltsyra. Har gått åt kanske 2.5L natriumhypoklorit och lika mycket saltsyra sen två dagar tillbaka. Har börjat märka upp nivån på plastdunkarna. Alkamätningar har å andra sidan en teoretisk felmarginal på +-50 enligt bruksanvisningen.

Börjar tänka att orp proben är bananas?

Tilläggas bör att vattnet är kristallklart och luktar inte särskilt mycket av klor.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #19 skrivet: september 20, 2020, 22:19:00:00 »
Hej,

Du har rätt om ORP. Den mäter inte fritt klor. Den mäter oxidations- och reduktionsförmåga. Inte desinfektionsförmåga som en fritt klorsensor gör.

Den senare behöver man bara ta hänsyn till pH och i viss mån temperatur vid högre temperaturer.

ORP-värdet beror på många fler faktorer som bl a.; salthalt, fritt klor, bundet klor, temperatur, pH och andra kemikalier.

Tabellerna du skriver om vad det motsvarar behöver inte vara sanna värden. De är teoretiska. Tar inte hänsyn till allt annat. Alltså är de värden du skriver om är i en perfekt värd med enbart fritt klor och pH.

Men dina manuella mätningar visar ganska bra värden. Så automatiken verkar fungera ganska bra.

Om din utrustning är fel och skickar ut för mycket saltsyra borde detta återspeglas i dina manuella mätningar. Men du ligger stabilt på 7,3 i pH.

Vilket betyder att något förbrukar ditt klor. Detta medför att mer syra måste tillsättas.

Roger





Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan