VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Reparera en poolpump BADU 90/11 - erfarenheter???  (läst 768 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lundqvist

  • Gäst
Anders Lundqvist
Reparera en poolpump BADU 90/11 - erfarenheter???
« skrivet: juli 27, 2020, 10:38:34:34 »
Efter en längre resa förra året så hade jag fått in så mycket skräp i skimmer att det nästan inte gick att få upp korgen. Först verkade det inte som det var några problem, men mot slutet av säsongen så minskade trycket lite i filtret. När jag drog igång poolen i år så verkade det fortsatt vara ok. Men den senaste månaden så har jag helt tappat trycket i systemet. Noll tryck i filtret, som nu också tar in stora mängder luft. Jag har fortfarande cirkulation dock...

Jag har en SPECK BADU 90/11. Silen som är integrerad i pumpen är helt vattenfylld förutom någon pytteliten luftbubbla som snurrar runt. Motorn låter helt ok.

MISSTANKE. Jag tror pumpen fick sig en rejäl törn förra året, och nu har det bara blivit sämre och sämre. Rent logiskt så måste luften komma in från själva pumpen eftersom det inte ens finns luft i pump-silen.

En ny pump ligger mellan 5000 - 9000 kronor beroende på hur jag beställer den. (Spanien vs. svensk poolleverantör.) Men den stora kostnaden ligger ju i motorn som fortfarande är helt ok.

Är det någon som har erfarenhet av att plocka isär och reparera en pump? Vad är det som kan läcka? Ett kit med nya o-ringar ligger på ca. 150 spänn.

Hjälp. 

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Reparera en poolpump BADU 90/11 - erfarenheter???
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2020, 12:34:21:21 »
Förutom o-ring till locket så är det ju axeltätningen som kan bytas på pumpen. Jag vet inte om det är vanligt att den tar in stora mängder luft där men det är ju en reservdel som går att köpa, och har du kört pumpen torr förra året så är tätningen garanterat körd. Läcker det inte vatten mellan pumphus och elmotor?

Om inte det hjälper kanske du ska fundera på om det kan vara läckage på andra ställen mellan skimmer och vattenpump?

Finns ingen anledning att köpa en ny pump, det är inte mycket som kan gå sönder och det som går sönder går att reparera. Sök på axeltätning så hittar du en tråd där någon byter tätning på en Pahlenpump - det är ungefär samma procedur på alla pumpar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan