CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Utrustning för smidig mätning av pH-värde samt kan bubbelbadande rejält höja pH?  (läst 833 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyS

Det har säkert figurerat flera trådar genom åren på ämnet men jag hittar i a f ingen som inte har ett antal år på nacken när jag söker nu, så jag skapar en ny.

Kort och gott är jag ute efter ett smidigt sätt att mäta pH-värdet i vårt spabad.
Å då utan att det kostar skjortan.

PH-stickor där man får köpa i förpackningar om typ 50-100 st, använder 5-10 st för att sedan börja ifrågasätta resultatet p g a passerat förbrukningsdatum – går bort.
Egengtligen även mätningar med lite svåravlästa vätskor, även om jag tidigare tyckt att en variant av märket Hecht har funkat hyggligt.

Nä det önskvärda och 2023 rimliga (?) kravet på mätutrustning stavas väl digital mätning. Som inte kostar multum eller kräver kalibreringar för ofta. Trodde att jag hittat en väg till sådan när jag härförleden hos Amazon inhandlade en (som sägs vara kalibrerad och klar från fabrik och utan kalibreringsbehov på länge) i 300-kronorsklassen. 
Men den verkar inte fixa vattentemp a la spabad (39 grader). Eller så är det något annat i vårt (helt nya) bad som ”inte stämmer”.

För igår kväll (efter att jag under eftermiddagen önskat sänka pH och tillsatt pH-minuspulver) visade Hecht/vätskemätningen typ 6,9 och nämnda digitala mätare 7,35 medan dito värden idag är (minst, skalan går ej högre) 8,2 och för den digitala mätaren så verkar den ha fått fnatt (hög temp som orsakar, jag månne som sagt) för den kastar sig mellan ytterligheter.

Så första frågan här blir om det är ngn som hittat en sådan tillförlitlig, smidig och samtidigt ”prisvärd” produkt/mätare?

Den andra och delvis tangerande frågan blir, om man förutsätter att min vätskemätning är någorlunda rtt på det – kan det då bli sådana svängningar från före spabad/bubblande och efter (badade och bubblade senare igår afton – nyduschad)…?
Har gäster som skall bo i den aktuella kåken ett tag och vill gärna ge dem en enkel vardag när det kommer till mätning och fix av rätt pH-värde.

 :-\ ::)

Poolgiganten

Utloggad matbl

Mitt tips är att titta på hembryggningssiter. De behöver också mäta pH och oftast i temp liknande spabadet.
Men visst, en hyfsad kostar säkert 800-900 eller så. Och då är den inte tänkt att ligga i utan att användas för att mäta och sen stoppa undan.
Sådana pH-mätare måste också förvaras korrekt, annars går de sönder.
Proben måste vara i buffertvätska för att inte torka ut. Är det kanske det som hänt med din?

Blue connect+ är ju bra men då är vi i en annan prisklass.

Utloggad Erica

Att pH skulle sticka iväg vid bubbelbadande låter inte så troligt, men vattenvolymen i ett spa är ju rätt liten jämfört med en pool och kommer det något ämne i vattnet och detta inte är pH-neutralt så kommer ju det givetvis att påverka.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag