VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Håller som bäst på att bygga en pool!  (läst 5188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad liselotte

Håller som bäst på att bygga en pool!
« skrivet: september 27, 2006, 12:27:49:49 »
Sitter här och läser om poolbottnar och blir förvirrad. Hur ska man göra? Poolleverantören rekommenderar markduk, packad mackadam,markduk, packad stenmjöl , bottenmatta(8mm) och sedan liner. Är det för lite?
Vad är bäst putssand eller stenmjöl?
Ångrar just nu djupt bygge av pool då allt bara krånglar och man inte vet vad som är bäst!

liselotte

Poolgiganten

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Håller som bäst på att bygga en pool!
« Svar #1 skrivet: september 27, 2006, 12:33:40:40 »
stenmjöl ska du använda ! Inte putssand.

Tycker förslaget du fått från leverantören låter bra.

Nu kommer det säkert en del som tycker du ska ha isolering i botten, själv tycker jag du kan skippa det.
Det hade jag gjort om jag skulle byggt idag.

Dock, sidoisolering behövs nog.

Utloggad liselotte

SV: Håller som bäst på att bygga en pool!
« Svar #2 skrivet: september 27, 2006, 12:37:44:44 »
Bra att du tycker att det låter bra! Men vad menar du med sidoisolering? Mellan plåtstommen och singlet? Vad för slags isolering, vilken dimension?

Hälsningar liselotte

Utloggad Fia

SV: Håller som bäst på att bygga en pool!
« Svar #3 skrivet: september 27, 2006, 13:14:48:48 »
Hej Liselotte och välkommen. :)

Inte ska du ångra bygget!! Det är mycket att stå i innan det är klart och många tankar snurrar runt men sen när det är klart så är det underbart att ha en! <sol>.
Karln min och jag har aldrig varit så osams som under vårt bygges gång, två stridiga viljor  ::), men det är ju för en kort period. ;D

Tycker också du ska använda stenmjöl, som poolleverantören sa. Det går att padda så det blir väldigt hårt.

Vad blev det för pool och har ni bestämt uppvärmning?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Håller som bäst på att bygga en pool!
« Svar #4 skrivet: september 27, 2006, 15:18:53:53 »
Typ vanlig frigolit mellan plåt och fyllnadsmassor. 20 mm blir lagom, gärna mer dock.

Utloggad Britt

  • Soldyrkare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Livet är till för att njutas
    • Visa profil
SV: Håller som bäst på att bygga en pool!
« Svar #5 skrivet: september 27, 2006, 15:21:39:39 »
Vi fick rekomendation att isolera botten för att den skulle då hållas slät bättre och att man skulle slippa få hoppgropar i botten av klumpedunsar som sätter i hälarna, har tre vild barn, inte så mycket för själva värmans skull
2006 Sv. Poolfab. 4x8 med romanatrappa på långsida
Värmer med Värmepump CTC Eco Air 105 i kombination med huset.

Utloggad liselotte

SV: Håller som bäst på att bygga en pool!
« Svar #6 skrivet: september 27, 2006, 21:37:59:59 »
Hej Britt!

Killen som ska montera vår pool imorgon ville också lägga i "frigolit" i botten och på sidorna delvis för värmen skull men också för att slippa gropar. Har också tre barn som nog lär vara vilda i poolen.

Men då blir det inget stenmjöl1

Hälsningar
Liselotte

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Håller som bäst på att bygga en pool!
« Svar #7 skrivet: oktober 13, 2006, 22:10:50:50 »
En slät packad botten (stenmjöl) är bättre än "frigolit" om man vill slippa hälavtryck på botten.

Fördelen med isolering i botten är lägre energiförbrukning, men risken för gropar/hälavtryck är betydligt större om man isolerar botten än om man inte gör det.

Min rekomendation till de som isolerar botten är att täcka isoleringen med minst 50 mm (packat) stenmjöl och sedan "nålfiltsmatta" ovanpå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jan Svensson

SV: Håller som bäst på att bygga en pool!
« Svar #8 skrivet: oktober 13, 2006, 23:40:27:27 »
Han som byggde poolen hos mig använde en frigolit som jag sett används på byggen. Den sorten används för att fyla ut tex innan gjutning vilket inebär att den är enormt stark under en riktigt lång tid! Använd fregolit men inte vanligt. Kan kolla upp vad den sorten heter som jag har! Lyckas man göra avtryck i den väger man 450 kg och hoppar från 10 m

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Håller som bäst på att bygga en pool!
« Svar #9 skrivet: oktober 14, 2006, 08:11:36:36 »
Bra kolla upp det, en så stadig cellplast har jag aldrig hört talas om, tvärt om har jag hört talas om många som drabbats av problem med detta trots att de köpt markskivor med höga belastningstal.
Kan du göra ett märke i cellplasten med en hammare så kan du göra det med en häl också...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan