CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast  (läst 36678 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m"rtin

  • Snart helt färdig!
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Varför gjorde inte jag det här tidigare!
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #30 skrivet: augusti 12, 2008, 08:09:42:42 »
Hej carlos

Nej, jag har inte gjort det för jag har bara använt mig av termometer med sladd. Den termometern som var med i poolpaketet har den stora sonen pillat sönder så jag får skaffa mig en ny. Det är nog något fel på den med sladd för den visar fortfarande 28.1 grader och vp:n visar 26 grader.

Mvh Martin
Rubinpool 5 meter i diameter, 1,35 m djup. Hemmasnickrat pooltak. Värmepump Brilix thp05.

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #31 skrivet: augusti 12, 2008, 18:33:43:43 »
hej på er
har fått 2 email  från G&J som säger att han kommer att svara snart,senaste löfte imorgon.
Verkar vara svårt att svara kanske någon annan skickar dessa email.
//carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #32 skrivet: augusti 13, 2008, 20:10:53:53 »
hej igen
Detta var frågan jag skickade till Gullberg&Jansson:

Carlos skrev:

Hej
Vi har en fråga på Poolforumet angående flöde i poolvärmepumpen.
Ni skriver i er manual att flödet för min pump t.ex inte skall vara mer än 2,2 m3/h
Kan ni förklara vad det är som slits i titanväxlaren samt varför.
Blir det för högt tryck på väggarna eller vad händer?
mvh
carlos de sol

PS/
Jag lägger också en bild här som hör ihop med svaret från G&J
bilden är ett ex på "Rörväxlare" som de använder på sina VP
DS/
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #33 skrivet: augusti 13, 2008, 20:11:41:41 »
här kommer svaret:

Hej Carlos
Jag har nu haft tid att läsa igenom tråden och nedan kommer lite svar på de frågor som jag hittade i den. Det finns även lite mer information i en annan tråd jag hittade som heter: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1204.0.

1)     Slitning av titanrör
Nedanstående är en principskiss av en rörvärmeväxlare som är mycket lik vår egen. Titanrören ligger som en spiral och innesluter gasen i systemet. Friktionen mot rören är direkt proportionell mot mängden vatten som passerar växlaren. Det samlas smutspartiklar och saltavlagringar i den under årens lopp och genom att köra fullt flöde så minskar livslängden på värmeväxlaren i teorin. Eftersom det är pumpens i särklass dyraste del är det rekommenderat att använda bypass.

2)     Varför skall flödet ej vara mer än 2,2 m3/h för GJPACW1V-15?
 Volymen skall ej tolkas som en maximal nivå men däremot som den nivå som vi rekommenderar. I praktiken kan du köra såväl högre som lägre vattenflöde. Den rekommenderade nivån är dock en avvägning mellan:
·   Så hög COP som möjligt i förhållande till en så liten påverkan som möjligt på titanvärmeväxlaren och systemet i övrigt.
 Våra rekommenderade flöden ger en temperaturökning i värmeväxlaren på ca 1-2 grad. Om flödet är lite högre är temperaturskillnaden lägre och vid ett lägre flöde blir temp.diffen högre.
Rent teoretiskt vinner du en del på att köra ett högre flöde, men det är i själva verket mycket lite när man räknar. Dessutom sparar du värmeväxlaren lite extra och så bromsar inte värmepumpen flödet i systemet så att reningen hålls optimal. Kör man fullt flöde genom poolvärmepumpen kan det bli som en liten broms i systemet.

3)     Under vilken tid på dygnet skall man köra poolvärmepumpen?
 COP påverkas av temperatur på poolvattnet och utomhustemperatur. En hög utomhustemperatur och en låg pooltemperatur ger ett mycket högt COP. Det är därför man kan uppleva sig märka en kraftigare temperaturökning per dag i början av säsongen vid gynnsamma förhållanden än i slutet när en högre pooltemp redan är nådd.

Poolvärmepumpen fungerar mest effektivt då det finns som mest energi i utomhusluften, dvs. under dygnets varmaste timmar. Det man bör väga in är dock att poolvärmepumpen måste gå ett tilltäckligt antal timmar för att upprätthålla temperatur. Hur många timmar poolvärmepumpen behöver gå beror på förutom tidigare nämnda faktorer (väderlek och poolvattentemp) främst på poolvärmepumpens storlek (effekt) och poolens storlek samt faktiska energiförluster. Det är en stor skillnad i gångtid om du tappar 1 grad eller 2 grader per dygn t.ex. Det är därför det är så viktigt att täcka poolen nattetid.

4)     Hur ställer man in flödet?
Flödet ställs enklast genom att läsa av parameter A (inkommande vatten) och B (utgående vatten)  i vår display. Det är ett sätt som fungerar väl. Om man har ca 1-2 graders skillnad mellan inkommande och utgående vatten så ligger du kring den rekommenderade nivån i produktbladet. Du har då en bra verkningsgrad. Ett högre flöde ger mindre skillnad mellan A och B och ett lägre flöde ger en högre skillnad.

 Hoppas att svaren var till någon hjälp!
Annars är du välkommen att maila  mig igen.

Andreas Nilsson

Lägger till länken här nere som ger ytterligare info

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1204.0

Hoppas det ger svar på våra frågor

Mvh carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Janne

SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #34 skrivet: augusti 13, 2008, 21:27:36:36 »
Hej,

Jag måste fråga vilken ventil skall jag strypa flödet med, 1 eller 2?
Det måste väl vara 1?
Jag bifogar en enkel skiss på mina kopplingar.

//Janne
« Senast ändrad: augusti 13, 2008, 21:36:45:45 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #35 skrivet: augusti 13, 2008, 21:40:19:19 »
Ventil 1 är den du justerar in flödet med!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Janne

SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #36 skrivet: augusti 13, 2008, 21:45:05:05 »
Tack RLA.

Då kommer en följd fråga.
Hur mycket skall jag strypa den?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #37 skrivet: augusti 13, 2008, 21:56:08:08 »
Prova ungefär halvvägs, sen kan du börja kolla på A och B värdena på VPn.
Funkar för mig iaf, höjer 2 grader enligt VPn men den avrundar ju till hela grader så annat tyder på ca 1,5.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #38 skrivet: augusti 13, 2008, 22:22:27:27 »
Hej på er
Det är som housedad säger.
Här kommer en länk som är bra kolla sidan 10

om du kollar på gullberg&jansson:s beskrivning av bypass så får du en bra beskrivning

http://gullbergjansson.se/pdf/manual_pvp_2008.pdf

har ni även läst länken han citerar till står mycket matnyttigt i denna
det vet väl du housedad även om det var länge sedan

hoppas ni tyckte det var intressant

mvh carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #39 skrivet: augusti 13, 2008, 22:41:25:25 »
hej
är det någon som vet om det finns någon enkel flödesmätare t.ex med propeller som man kan hålla/placera i utsprutshålet.
Då skulle man kunna se vad de olika belastarna i systemet påverkar flödet såsom VP, solfångare, saltgenerator om man kopplar in en i taget.
Skulle ju vara kul och veta om man behöver bypass för att få rätt drag genom filtret för reningens skull.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag