VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolering  (läst 77831 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #60 skrivet: juli 28, 2010, 15:48:10:10 »
Men när man väl bestämt sig känns det BRA!   <sol>
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Sanntos

SV: Isolering
« Svar #61 skrivet: augusti 06, 2010, 00:26:42:42 »
Jag är lite undrande över den här uppfattningen att bara en liten del av värmen läcker via botten... siffran 5% har nämnts. Kan det vara så att man har blandat ihop det med hur värmen läcker från ett hus...?

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #62 skrivet: augusti 06, 2010, 01:03:57:57 »
Jag är lite undrande över den här uppfattningen att bara en liten del av värmen läcker via botten... siffran 5% har nämnts. Kan det vara så att man har blandat ihop det med hur värmen läcker från ett hus...?

Jag tror åxå att siffran är lägre för pooler då man oftast RELATIVT SÄTT klarar av att isolera husvinden bättre än man isolerar en poolyta.

Men totalt sett spelar det ingen roll (2,3,4,5%)... är poolen torrskodd så är det försumbart vad som pyser ut i botten
« Senast ändrad: augusti 06, 2010, 09:35:32:32 av Nimajneb »

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #63 skrivet: augusti 06, 2010, 06:52:30:30 »
Min pool står nu oisolerad men på ett tjockt lager av makadam och stenmjöl - samt en fuskgräsmatta.

Med hjälp av ett soltäcke av typen bubbelplast har vi ändå kommit upp i  21 grader i poolen. Det har inte varit strålande sol dagarna igenom de här dagarna - snarare halvmolnigt...

Det säger i vart fall mig att kostnaden för att isolera MIN pool (minst 5.000 kr och en djädrans massa jobb) hade varit helt bortkastat! Jag hade i vart fall INTE hämtat hem den kostnaden på åtskilliga år!
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Isolering
« Svar #64 skrivet: augusti 06, 2010, 09:45:54:54 »
Vi har en inomhuspool och har isolerat den ordentligt, åt alla håll utom uppåt, men eftersom det är inomhus blir värmeavgången uppåt begränsad, rummet är ju varmt. Vi har en övertäckning men skulle säkert spara en hel del energi om övertäckningen också vore isolerande.

Hade vi inte isolerat poolen är jag övertygad om att vår energiåtgång skulle ha flerdubblats. Men det så klart övervägandena blir lite annorlunda för inomhuspooler som används året runt.

Utloggad sjabth

SV: Isolering
« Svar #65 skrivet: augusti 06, 2010, 10:57:35:35 »
Jag är lite undrande över den här uppfattningen att bara en liten del av värmen läcker via botten... siffran 5% har nämnts. Kan det vara så att man har blandat ihop det med hur värmen läcker från ett hus...?

Bra fråga! Jag sitter själv och försöker bli klok på om och i så fall med vad som jag ska isolera poolen med. Har tänkt att börja med 10-15cm makadam i botten, någon form av cellplastisolering, och en 15cm armerad betongplatta på det. Är det bortkastade pengar att lägga cellplast emellan betongen och makadamen? Hur tjock bör den vara, och av vilken kvalitet? Jag lär inte få problem med hälavtryck (om jag inte armerar €%&gt dåligt), men det kommer ju att väga en del...
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #66 skrivet: augusti 06, 2010, 16:40:10:10 »
Se en gammal tråd om energiförlust i pooler: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3166.msg26248#msg26248

Det enda undantaget är om förlusterna genom botten och sidor är extremt höga t.ex. genom att marken är genomströmmad av grundvatten eller om den består av tung lera där det inte har hunnit uppstå termisk balans mellan poolen och omgivande mark.

Sedan är det ju inte fel att isolera i alla fall, men då gör man det inte av ekonomiska skäl.
/Jan

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #67 skrivet: augusti 06, 2010, 16:48:15:15 »
Sedan är det ju inte fel att isolera i alla fall, men då gör man det inte av ekonomiska skäl.
/Jan

Och vilka orsaker skulle det vara <hmm>

Det är ju inte som fönster på ett hus som inte lönar sig energi-sparmässigt men fönster slits över åren o måste i vilket fall som helst bytas och då får man ju energibesparingen på köpet. 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan