VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isolering  (läst 78868 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #10 skrivet: april 13, 2006, 14:43:47:47 »
Anders_A du skriver:Tredje poolen hade jag Jackons rosa falsade 50mm

Fråga till dig eller någon som vet: Är detta frigolit S300 50mm tjock eller vad är det för kvalite´.
« Senast ändrad: april 13, 2006, 14:48:39:39 av spike »

Poolgiganten

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #11 skrivet: april 13, 2006, 16:15:03:03 »
Anders A!

Jag är också nyfiken på vilken kvalitet det var på den rosa. Som sagt tidigare finns det mellan 5 och 7 hårdheter/tätheter.

För att vara säker på att undvika "plattglidning" skall man använda falsad isolering. Oavsett färg :P


Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering
« Svar #12 skrivet: april 13, 2006, 21:30:11:11 »
Har ni provat söka i forumet ? ;)

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #13 skrivet: april 13, 2006, 21:53:01:01 »
 ::) har provat att söka på isolering och frigolit , men inget vettigt svar där tyckte jag :'(, så det får väll bli S300 och hoppas på att detta räcker! Eller du Gustavsson vet mer?

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering
« Svar #14 skrivet: april 13, 2006, 23:02:55:55 »
Kolla efter nåt som heter Floormate. Det ska vara det bästa tror jag.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #15 skrivet: april 14, 2006, 07:16:26:26 »
Okey!
Men nu är det, som är det är sagt innan att floormate finns i uppsjö av olika hårdhetsgrader, så det var inte så lätt, tyvärr ;D. Jag kommer att beställa S-300 på Tisdag om det inte är någon som kommer att avråda mig från detta, och har en bra förklaring till detta.
Tack till Anders_A det var tur att du sa till om S200, hoppas nu S300 räcker!

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Isolering
« Svar #16 skrivet: april 14, 2006, 10:20:00:00 »
Du gör helt rätt i att skippa "S200".I min förra/första pool,använda jag just det och redan efter 1.a säsongen märktes det avtryck av fötter,simfötter m.m och dessutom började skarvarna framträda.
Jag kommer inte ihåg namnet på cellplasten jag använder i min nuvarande pool,men den är rosa.
Men när jag skulle bygga min andra pool,så ringde jag Sundolitt och förklarade problemen jag haft med första bygget och att jag inte ville ha dem igen,så guidade de mig rätt i cellplastdjungeln.
Så mitt tips är att ringa Sundolitt.

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #17 skrivet: april 14, 2006, 12:19:08:08 »
Hej igen i isoleringsdjungeln!   O0

Jag har funderat och undersökt och tänkte bena ut vårt problem!

Oavsett färg verkar det som om isoleringsmaterialet är benämnt efter tryckhållfasthet, brottgräns, korttidslast kPa.

Det kan man utläsa om man tittar på Dorocell där de olika kvalitéerna heter DC med korttidslast från 60 - 300 i namnet efter.
Hos Thermisol heter isoleringsmaterialet som vi är intresserade av till våra pooler XPS F- med ytterligare benämning 200 - 500 i steg 100 mellan varje.

För att gå vidare till Jackon, som har rosa isolering, heter isoleringen Jackofoam med beteckningen 200, 300, 400, 500 och 700.

Vidare har vi Paroc med sin rosa isolering Ecoprim som har korttidslast 200 - 500 med steg 100 och tillägget j för falsade skivor.
Där kallar man korttidslasten för "karakteristik tryckhållfasthet" (enl. EN 1606) Vad nu detta är?

Slutligen i min lilla undersökning, för att ta med en blå skiva, har vi Isovers Roofmate, Floormate, Perimate och Solimate som tillhör gruppen skivor av XPS-cellplast typ.
På nätet går alla dessa skivor, som jag kan se, under namnet Styrofoam. Jag kan inte hitta information om korttidslast för Styrofoam, men i jämförelse med den angivna långtidslasten för övriga tillverkare verkar det stämma överens relativt bra. Isovers produkter tycker jag personligen att det är svårast att få grepp om pga. att de har fler olika ändelser på sina XPS produkter. T ex. SL-A-N, LG, DI-A, BE-A-N osv. och jag har inte satt mig in i vad olikheterna betyder.



NU ::)

Vad vill vi egentligen veta ???

Vilken typ ska vi ha till vår poolbotten?   ???
Jag utgår ifrån min egen pool som skall ha 50 mm isolering i botten och sedan en bottenduk av filt innan linern kommer på.

Dorocell har en speciell sida om hur man kan använda deras produkter för att bygga en pool. Jag har sett en tråd antingen här eller på vp-forum om någon som skulle göra detta. Dock säljer Dorocell inga pooler. Där rekommenderar man DC300 till poolbotten som är den "tätaste" av deras cellplastprodukter.

Thermisol å andra sidan som har ännu tätare typer av isolering, XPS F-400 och XPS F-500, rekommenderar sin XPS F-200 i botten och sedan ska man lägga en skiva, typ Minerit, ovanpå. Där menar man att oavsett vilken hårdhet av cellplast så kommer hälavstampen att lämna bulor i botten på poolen.

I ett mail från Isover säger man att jag ska ha Styrofoam 500 till botten och 250 till sidorna. Jag tror att det är den som man i den här tråden kallar S-200 osv. Anledningen till att man ska ha 250 i sidorna, menar Isover är att "Styrofoamprodukterna har en låg fuktupptagningsförmåga".

Jag återkommer till kanterna i slutet av inlägget.

Till sist till Jackon!
(Jag lämnar Paroc därhän eftersom den liknar Dorocells DC isolering och i stort också Isovers Styrofoam.

Jackon har sin Jackofoam 700 skiva som man, i en tabell som jag inte hittar längre, rekommenderar till poolbottnar. Detta verkar logiskt eftersom den har det högsta talet för korttidslast, 700 kPa. Långtidslasten för denna skiva är 250 kPa som man kan jämföra med en 200 skiva som har långtidslast 90 kPa. Denna information är, tror jag, i stort sett utan värde för oss poolbyggare.

Belutar vi oss då att skaffa Jackofoam 700 till vår poolbotten. ??? ??? ???

Två saker!

När jag pratade med Jackon menade deras sakkunnige att man inte behövde ta 700 skivorna då de, enligt uppgift, är svåra att jobba med. Om solen kommer expanderar de lite och kan resa sig i poolbotten. Han menade istället att jag skulle ta deras Jackofoam 500 skiva, vilket betyder att jag kan ta vilken annan tillverkares 500 skiva som helst.

Det var nummer ett.

Två, än mer intressant, är priset. :-\

Jag har inte kunnat kontrollera priser allt för väl då det visat sig att återförsäljarna inte vet vad de tar för dessa kvalitéer då de väldigt sällan efterfrågas. Jag väntar på mail ifrån flera ÅF. Jag kan dock informera om att en Thermisol F-400 kostar ca 145:-/kvm och en Jackofoam 200 skiva kostar runt 100:-/kvm. I jämförelse med vanlig frigolit S80 från Byggmax som kostar strax under 40:-/kvm är det mycket pengar. Vad Jackofoam 700 kostar per kvm kan jag bara förfasas över.

Hur göra?

Jag kommer få hjälp av en professionell poolbyggare som vanligtvis använder sig av 200 isolering ??? vilket är alldeles för poröst för en poolbotten enligt alla cellplatstillverkare jag pratat med. Han var också den som kom med förslaget att använda vanlig frigolit runt poolen.

För att svara på frågan strax ovan, VET INTE :P ???

Nu vet jag så mycket att jag inte vet något alls. Spelar det egentligen så stor roll att det blir hälar i poolbotten och syns det så mycket också med tanke på att vi har en marmorerad liner? ???

Till sist har jag i alla fall bestämt mig för att sätta vanlig S80, standard frigolit ifrån Byggmax á 37.50/kvm runt poolen. Denna typ av isolering suger i och för sig åt sig mer fukt än Styrofoam 250 men kostar knappt hälften. Hur mycket fukt/vatten kommer det egentligen komma på denna isolering som sitter fritt från en botten som är dränerad enligt konstens alla regler?


Nu snurrar det i huvudet och jag behöver gå ut och "påskgräva" lite på tomten.  ::)

Jag hoppas att även Ni fått svar på några frågor och inte blivit allt för förvirrade på vägen ;D


Poolarn   O0
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #18 skrivet: april 20, 2006, 21:21:55:55 »
Nu har jag beställt Jackofoam 700.  :(

Dyyyyyyyyyyyyrt!

Tätare än så blir det inte med EXP plast.

Jag hör av mig när jag stampat hälarna på några provbitar!


Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #19 skrivet: april 21, 2006, 11:09:27:27 »
 8) Hejsan igen 8)!
Jaha isoleringdjungeln är inte lätt, skulle beställa S300, men efter olika samtal hit och dit så blev det Styrodur 5000cs ifrån: www.cellplastdirekt.se , så får vi se hur denna är???
Jag kan oxå hör av mig när jag stampat hälarna på några provbitar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag