Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?  (läst 49156 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #30 skrivet: juli 24, 2009, 14:46:58:58 »
Hej
Är också i pooltankar. Hur har du tänkt göra med värmen? Saknar den i din kalkyl. Tänkte också på priset på montering och grävning från Folkpool. Låter riktigt bra. Jag har fått ett uppskattat pris på 100 000 - 120 000. Bara sand i marken och massan kan de direkt köra över till grannen! Hur kan det skilja så mycket?

hälsningar Sälis :)

Hej Sälis!

Värme inkluderat i min enkla kalkyl:
Värmen igår i Folkpool-kalkylen form av hygglig luftvärmepump, Hayward Powerline 88 (8,8 kW), ca 25 000 kr (dyrt). I PP-poolen blir det i så fall Värmepump 9,9 Kw THP 100, ca 16 000 kr.

Entreprenad:
Ca 25 000 kr till grävare, lastbil, singel/makadam/stenmjöl och ca 25 000 kr för att kunnigt folk ska montera poolen, liner, kopplingar osv. Allt inkl moms. Antar att det inte går åt så många timmar för 2 st erfarna att montera en folkpool? Dock är min folkpoolsåterförsäljare väldigt flexibel, och låter mig göra olika delmoment om jag vill komma ner i tid/peng, vilket jag uppskattar skarpt (då jag inte tycker om att bli lurad på tid  8) )
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #31 skrivet: juli 24, 2009, 14:57:04:04 »
grävning, makadam mm ligger nog närmare 50 än 25k

Utloggad cy_berg

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #32 skrivet: juli 24, 2009, 15:06:09:09 »
Har du fått fastpris på entreprenaden eller är det "bara" din egen uppskattning? Om du inte räknat med det redan, så tänkt på kostnader för:

* Bortforsling av massorna (deponeringsavgift + frakten) om du inte kan dumpa dom på din egen mark.
* Hyra av plattvibrator (padda) (3-400:- per dag och den behövs både till makadam och stenmjölet så det kan vara svårt att hinna på 1 dag)
* Hyra av planlaser för att väga av. (kostar nog 3-400 per dag, men jag har en själv så jag behövde inte hyra)
* Dräneringsslang + brunn (2-4000 kronor)
* Stenmjöl för återfyllnaden runt poolen (2000:- och uppåt beroende på hur mycket du ska återfylla)
* Fiberduk mellan jord och makadam och mellan makadam och stenmjöl (tror jag betalade 1600:- för mina 2 rullar som gick åt för min pool som är 4*9meter)
* Om du ska göra grundarbetet i hålet själv, så tänk på att be leverantören av makadam och stenmjöl att "pytsa" ut det i hålet i små högar istället för att bara dumpa det på din gräsmatta. Det tar 1 timme extra för makadam och 1 timme för stenmjölet (700:- i timmen eller nåt sånt) men du sparar väldigt mycket tid och ork


Detta är ju inga kostnader som spräcker din budget men alla bäckar små, och ju mer man kan kalkylera rätt med desto trevligare blir det ju  :)

Hej
Är också i pooltankar. Hur har du tänkt göra med värmen? Saknar den i din kalkyl. Tänkte också på priset på montering och grävning från Folkpool. Låter riktigt bra. Jag har fått ett uppskattat pris på 100 000 - 120 000. Bara sand i marken och massan kan de direkt köra över till grannen! Hur kan det skilja så mycket?

hälsningar Sälis :)

Hej Sälis!

Värme inkluderat i min enkla kalkyl:
Värmen igår i Folkpool-kalkylen form av hygglig luftvärmepump, Hayward Powerline 88 (8,8 kW), ca 25 000 kr (dyrt). I PP-poolen blir det i så fall Värmepump 9,9 Kw THP 100, ca 16 000 kr.

Entreprenad:
Ca 25 000 kr till grävare, lastbil, singel/makadam/stenmjöl och ca 25 000 kr för att kunnigt folk ska montera poolen, liner, kopplingar osv. Allt inkl moms. Antar att det inte går åt så många timmar för 2 st erfarna att montera en folkpool? Dock är min folkpoolsåterförsäljare väldigt flexibel, och låter mig göra olika delmoment om jag vill komma ner i tid/peng, vilket jag uppskattar skarpt (då jag inte tycker om att bli lurad på tid  8) )

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #33 skrivet: juli 24, 2009, 16:03:28:28 »
Gräv- och materialkostnaden var en uppskattning från "entreprenaden" som ev ska göra det. Väntar dock på en skriftlig offert, kan återkomma med den...

Har ju även tidigare själv lagt ca 240 m2 marksten på tomten,... med x antal lastbilslass med olika material under *sa han malligt*  så viss erfarenhet har jag nu hunnit skaffa >:D

Jag planerar att göra såsom vissa av er gjort med plattsättningen, ... dvs sätta fast pooltaket provisoriskt till hösten, ... låta allt sätta sig och sen lägga markstenen ordentligt till våren när tjälen gått ur backen. (detta förstås förutsatt att mitt poolbygge kommer igång som tänkt i tid...)

Har en nära granne som gjort en stor pool (ska inte nämna pooltillverkaren här,  :-X men ägarna är INTE nöjda, kan avslöja att det inte är nån av de 2 leverantörerna som jag bollar med i vart fall)... dom ska nu efter 3 år lägga om plattorna runt poolen för 3-dje gången, ... blir en massa sättningar. ... lite tråkigt förstås 

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #34 skrivet: juli 24, 2009, 21:48:57:57 »
Hej,

Jag förstår dina funderingar. Med tre egna illbattingar och en skvadron kompisar är man fundersam över hållbarheten med liner. Vi tittade tom på en slags besprutad liner för de 0,5 eller 0,75 mm liners kändes för flimsiga. Det vi fastnade för var den liner som man använder när man svetsar på plats, 1,5 mm tjock med armering. Enligt han som gjorde vår har han gjort sådana pooler på hunddagis så det går nog  ::)

Hur som helst - bara en variabel till i dina ekvationer O0 
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #35 skrivet: juli 24, 2009, 21:56:15:15 »
Vi har vissa regler i vår linerpool, t.ex. får ungarna inte ha uppblåsbara "båten" MED åror, utan bara själva båten, man är ju lite rädd att en åra som fått en törn och blivit lite vass skall kunna skada linern.
Jag har dock aldrig hört talas om nåt sånt...

Nån här som fått sin liner läckande genom lekande ungar?

När det gäller utseende tror jag, helt utan erfarenhet, att även en pp-pool kommer att "missfärgas" med tiden, underligt vore annat, men som sagt, det vet jag inte.
En linerpool bleks ju med tiden, och kanske framförallt om man använder klor som desinficeringsmetod.

Som någon annan skrev tidigare så är en fördel med linerpool att man kan "lyxa till det" lite när det är dags att byta liner.
Vi kommer antagligen inte att välja en enfärgad liner nästa gång...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #36 skrivet: juli 25, 2009, 01:19:06:06 »
Tack för alla tipsen!

Summerar jag tankarna så kommer jag fram till följande betydande fördelar/nackdelar (finns massa mindre aspekter att tänka på, men dessa är redovisade i tråden på andra håll):

=================
Formgjuten plastpool (pp-pool):
+ har nog mycket bättre kvalitetskänsla när man badar.
+ Den tål lite hårdare tag och lätt att laga mindre hål.
- Halv livslängd på hela konstruktionen jämfört med en liner-stomme.

Linerpoolen:
+ Går att till en förhållandevis låg kostnad byta liner och "få en ny pool".
+ Lång livslängd på stommen inkl mkt runt om.
- Liner är mer ömtålig än tjock polypropylen-plast.

Ekonomi:
Angående priset så landar dom ungefär på samma totalkostnad vid investeringstillfället, men med den skillnaden att pp-poolen bara kan användas häften så länge... vilket betyder att totalkostnaden utslagen över hela livslängden nästan blir dubbelt så stor med pp-poolen, även om kvalitetskänslan är större under den tiden det varar.
=================

Jag har inte ännu bestämt mig om jag vill ta den dubbla kostnaden enligt mitt sätt att se det för en pp-pool eller inte... ska fundera nån dag till.  ::)

Tanken har förstås slagit mig att man i pp-poolen borde kunna sätta in en liner efter x antal år, och köra med en plats-svetsad liner (enligt modell som HappyDigger gjorde, hans liner på leca-blockskonstruktionen kostade 40 000 enligt hans kalkyl, BTW: HappyDigger, vilket härligt poolbygge du fick till  O0, skulle gärna göra samma som du gjorde, men jag har liksom inte tiden, och att leja nån att bygga lecablock-varianten kostar nog för mkt. ps. hur många timmar lade du ner??). Men pp-poolen är ju liksom inte gjord för liner i, räknar med att det blir en del strul för att få ett sånt scenario...

---------
Ska väl också tillägga då jag ställt olika pooltyper mot varandra här att om jag hade mer slantar så skulle jag nog hellre välja en pool i rostfritt, tex från www.steelpool.se. Dessa ser ju sååå läckra ut, samt att den är väldigt hållbar och har nog en jämn kvalitet över hela dess livslängd, det mattas ju liksom inte på samma sätt. Nackdelen är att poolen kostar mer än dubbelt så mycket....  :'( ... är väl inte meningen att alla ska åka ferrari, man måste ju får drömma också...   ;)
« Senast ändrad: juli 25, 2009, 01:30:53:53 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #37 skrivet: juli 25, 2009, 01:45:06:06 »
LITE SOM DEMIDECK OPTIMAL HUSFÄRG.
varje år poppar det upp en wannabe som anser sig vara bättre...men alla tappra försök har fallerat so far.

KeepOn trying and developing!

Någon gång på 2010-dekadet måste vi kunna hitta ett alternativ till liner pooler.
men jag tvivlar på att det står PP på den

Utloggad PelleSthlm

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #38 skrivet: juli 25, 2009, 08:18:17:17 »
Kan inte undgå att fråga hur man mäter kvalitetskänslan när man badar.  <hmm> Jag har badat i glasfiberpool, linerpool, pool med glasmosaik och målad betong. Kan inte påstå att jag upplevt någon skillnad i "kvalitetskänsla"  på badandet mellan dessa. Tyckte formulering var så rolig så att jag var tvungen att kommentera det.  :)

Alternativ till linerpooler finns redan. Har dock svårt att se att det skulle hända något nytt de närmaste åren då det inte hänt någon nytt i poolväg de senaste 30 åren.  ;D . Tyvärr går inte poolbranschen fram i samma takt som elektronikbranschen.

Någon skrev att PP-pooler skulle vara vanligaste pooltypen i Europa, men det är ju helt fel. Murade och gjutna pooler (lagda med mosaik, kakel eller liner) är det vanligaste i dem stora poolländerna såsom Spanien, Frankrike och Italien.

Mitt tips till någon som inte vill ha en linerpool: Flytta till spanien och köp en gjuten pool med glasmosaik. Kostar lika mycket som en linerpool/PP-pool/glasfiberpool gör i Sverige.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #39 skrivet: juli 25, 2009, 10:03:07:07 »
Kan inte undgå att fråga hur man mäter kvalitetskänslan när man badar.  <hmm> Jag har badat i glasfiberpool, linerpool, pool med glasmosaik och målad betong. Kan inte påstå att jag upplevt någon skillnad i "kvalitetskänsla"  på badandet mellan dessa. Tyckte formulering var så rolig så att jag var tvungen att kommentera det.  :)
[...]

Tyckte själv det var en rolig formulering ... ;)

Kvalitet betyder ju olika för olika personer. För mig, i detta fall så handlar kvalitet om att konstruktionen inte går sönder, att mina 4 småterrorister med hangarounds kan tillåtas bada utan att jag behöver bry mig om ev skador på badutrustningen. Dvs det ska tåla ganska hård användning över lång tid... "kvalitetskänslan" för mig avtar ju om man badar i nåt som är väldigt slitet och nergånget.

För dig betyder kanske kvalitet på poolen nåt helt annat...
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag