VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markpool 4x8  (läst 9185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anakin

Markpool 4x8
« skrivet: januari 17, 2008, 20:43:37:37 »
Hej!
Har aldrig deltagit i ett forum förut. Har läst på detta forum under en lång tid och tagit del av mycket värdefull information som ni medlemmar har delat med er. Är mycket tacksam för det.
Vi har haft lite otur när det gäller att komma igång med vårt poolbygge (markpool 4x8m trästomme), när vi till slut fick tag i en grävare så övergav han oss på startlinjen för en viktigare och större kund och då ville inte heller de kunniga poolbyggarna bygga poolen för de ville bara arbeta med en kunnig grävare som de kände till. Nu har vi hittat en ny grävare som ska hjälpa oss med grävning och dränering men det verkar som vi blir tvugna att bygga poolen själva hemska tanke! men även en utmaning för vi har ingen som helst erfarenhet när det gäller sådant. Hoppas det finns någon vänlig själ som kan ge oss tips för att klara detta. Finns det någon som själv har byggt en sådan pool och som möjligen kan tänka sig att dela med sig av tex någon form av detaljritning. Vi är så maktlösa i detta och ute på hal is. MVH Jennie  <dontkn> <help>

Poolgiganten

Utloggad PelleSthlm

SV: Markpool 4x8
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2008, 20:50:56:56 »
Ni har alltså redan köpt poolmaterialet från en leverantör? Är de kunniga poolmontörerna från samma firma som sålt poolmaterialet?

Leverantören borde ha fullgoda monteringsanvisningar ut ifall de säljer till självbyggare så kolla med dem. De borde även ha någon form av support.

Det låter riktigt tråkigt, men jag hoppas allt löser sig för er så att ni får en riktigt god poolsommar.

Utloggad Fia

SV: Markpool 4x8
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2008, 23:07:17:17 »
Det finns säker några här som kan hjälpa till med råd o stöd. Har ni bara en monteringsbeskrivning så går ni säker iland med det.
Vi hade ingen som helst erfarenhet heller o klarade det med support o anvisningar! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anakin

SV: Markpool 4x8
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2008, 11:47:11:11 »
Hej och tack för era uppmuntrande ord.
Det stora problemet är att vi inte har någon monteringsanvisning. För att hålla den totala kostnaden nere har vi inte kunnat köpa ett komplett poolpaket hos en vanlig poolleverantör utan varit tvugna att köpa olika delar genom kontakter så det har blivit komplett materiellt sett. När det gäller de poolspecifika delarna hade vi tur att vi kunde köpa det av en familj som själva hade kontakter inom poolindustrin och som hade köpt dessa för egen del men som sedan av familjära orsaker beslutade sig för att inte bygga sin pool. Det var tänkt att poolen skulle byggas med lösvirke köpt i trävaruhandeln.
Det hela var från början inget problem eftersom det var yrkeskunniga poolkillar som skulle bygga poolen från början de bygger poolen på tre dagar och har egna ritningar. men som jag skrev tidigare så är vi nu tvugna att bygga den själva och på den vägen är det.
När man blir behandlad på det här sättet så känner man att man vill helst försöka klara det här själv även om det kommer att ta mycket tid och hårt arbete. Vi är inte rädda för slit men det kunde ju underlätta om vi hade en monteringsanvisning annars kommer det nog att ta fruktansvärt lång tid att lista ut hur man ska gå tillväga och man vill ju att det ska bli korrekt gjort så man inte får problem med poolen i efterhand och det var ju därför vi pratade med kunniga poolbyggare från början.
Nu står vi där med skägget i brevlådan för att man ville kunna få sin dröm att bli sann med en egen oas i trädgården utan att det skulle kosta flera hundra tusen för då skulle vi ändå inte haft råd.  :( :'(

Utloggad Fia

SV: Markpool 4x8
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2008, 12:08:50:50 »
Du skriver att de hade egna ritningar, kan ni inte få tillgång till dom och att dessa karlar ställer upp med support under tiden ni bygger?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anakin

SV: Markpool 4x8
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2008, 12:42:23:23 »
Hej!
Det tror jag inte. Vi fick information via grävaren att de inte tänkte bygga vår pool när han inte skulle gräva. De har inte ens varit så trevliga att de själva kunde ringa till oss och tala om detta. Om de inte tänker bygga fast de skulle fått betalt ca 25000 så lär de inte hjälpa oss med sådant utan betalning, det kan jag inte tänka mig.
Dessutom så känner man sig så besviken att människor inte är mer seriösa än att de själva kan ta kontakt med dem de gäller utan att infon ska komma via någon annan.
Jag ska få låna en ritning av en arbetskamrat och är jätteglad och tacksam för det men hon har en annan storlek på sin pool 5x10 och brutna hörn och jag vet inte ännu om vi klarar av att utgå ifrån den och "översätta" den till en pool med måtten 4x8. Kanske man kan få hjälp med mått när det gäller regelbyggnationen av någon vänlig själ som byggt en liknande pool.
Sedan undrar jag över stålkonsollerna som jag sett på bilder från andras poolbyggen kan man endast få tag i dessa via tex. foolkpool eller finns det liknande att köpa i fackhandeln?
Räcker det med enbart isolerande bottenmatta eller ska man även ha någon annan isolering först?
Allt känns som en enda djungel och jag har säkert tusen frågor som tur är finns det en hel del svar i detta forumsom troligtvis blir vår räddning i detta krisläge. Tack för de inlägg vi får! :(
MVH Jen 

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Markpool 4x8
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2008, 17:43:00:00 »
Hej,

Jag tror inte det är jättestora avvikelser mellan de olika poolleverantörerna när det gäller att bygga en pool i trä. Snacka med den lokala folkpool butiken och se om ni inte kan få lite anvisningar från en av deras modeller 4x8 så blir det säkert lite enklare. Vad gäller de som svikit så är ju det kriminellt, har ni kvitton på era betalningar och kontrakt
så skulle jag ta tag i polisen för att åtminstone försöka få era pengar tillbaks.

Lycka till

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Anakin

SV: Markpool 4x8
« Svar #7 skrivet: januari 18, 2008, 18:08:06:06 »
Tack för inlägget men som tur är så har vi inte betalat något utan vi skulle skriva klart alla papper och påbörja inbetalningen första arbetsdagen de kom till oss.
Vad gäller de lokala poolförsäljarna så har vi varit i kontakt med dem men de är inte så intresserade av att hjälpa till när man inte har köpt sin pool av dem vilket jag kan ha förståelse för.

Vi har hittat en länk på nätet där man visar i olika steg hur man själv bygger sin pool men det var så krångligt att förstå. Hoppas att det finns någon via detta poolforum som kan delge sina kunskaper på ett lättförståeligt sätt om hur man reglar botten och sidor till poolen och vilka mått man ska ha. Vi har tänkt att använda oss av plyfa i storleken 150x150 och då vill man att alla mått ska stämma så man inte behöver hålla på att såga i onödan och sedan måste måtten passa så allt stämmer överens med linermåtten så det inte blir knöligt i poolen :( <help>

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Markpool 4x8
« Svar #8 skrivet: januari 19, 2008, 10:45:44:44 »
Hej igen,

Jag missupfattade ditt tidigare inlägg där jag trodde ni redan betalt 25 papp....
Hur som helst så hittade jag ngt som kan vara intressant kolla in länken nedan

http://www.poolstore.se/default.asp?gotoUrl=/tra_stomme.htm

Alla mått måste naturligtvis anpassas till er liner så att det hela passar ihop.
Inte jättedetaljerat men en hel del frågor besvaras ganska bra tycker jag. Ett ambitiöst sätt att bygga en träpool med lite betong
runt om. Troligen kostnadseffektivt då de stödben du frågat om här är standard galvat plattjärn och inte special poolbeslag.
Betong och armering är kanske lite mer jobb men kostar inte skjortan tror jag.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Anakin

SV: Markpool 4x8
« Svar #9 skrivet: januari 19, 2008, 18:58:33:33 »
Hej!

Det var den länken som vi också hade hittat men som jag tyckte var lite svår att förstå alla detaljer i.
Jag förstår inte riktigt det du skrev om metallstagen går det att få tag i sådana via byggföretag alltså? Helst vill jag slippa armera och gjuta jag har inte tillräcklig erfarenhet och kunskap om sådant. Det som är vårt största bekymmer är att veta hur vi ska regla upp poolgolv och väggar för att få ett baddjup på 1.40m och så att det blir korrekt i måtten så att linersättningen blir adekvat utan veck osv. Vi har köpt en snap in list för att fästa linern men som jag har förstått på forumet så har flera haft problem med att fästa linern trots att de har haft en beskrivning från tex foolkpool på hur de ska göra och det är nog det minsta problemet vi har just nu. Vi har tänkt att använda tryckimpregnerat a-klassat virke 2 tum5 men jag vet inte hur bred och lång ramen ska byggas för att det ska passa en liner till en 4x8 m pool classic.

Tack för all hjälp vi får och tack för dina förslag Housedad. MVH Jennie   <hmm>  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan